Skriv ut  

Norwegian vill använda Boeing 737 på korta långlinjer

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 24 oktober 2014
De nya versionerna av Boeing 737 och Airbus A321 har kapacitet att ta över linjer som idag flygs med större intercont-maskiner. Den längre räckvidden hos Boeing 737MAX är något som kan komma att förändra Norwegians linjenät.

Boeing 757 har, trots att den gick ur produktion för tio år sedan, fortsatt en funktion på kortare intercontsträckor. Bland annat använder ett flertal amerikanska flygbolag modellen på trafiken över Atlanten. Boeing har också en tid funderat på om det finns en efterträdare som kan passa in i glappet mellan 737 och i första hand 787.

Norwegian Boeing 737
Norwegian Boeing 737 Stockholm Arlanda

– Det finns ett intresse på marknaden för en maskin med kapacitet och räckvidd mellan Boeing 737 och Boeing 787-8, så vi planerar i de banorna. Å andra sidan är de nya versionerna av Boeing 737 allt mer effektiv, säger Jim Haas, marknadschef på Boeing i Seattle till Flygtorget.

Det är ett faktum som Norwegian har med i planeringen inför framtiden. Redan dagens Boeing 737-familj av -700, -800, och -900 har kapacitet att flyga mellan 5 660 och 6 300 kilometer. När 737MAX-familjen börjar levereras 2017 och Norwegian är kund även på de modellerna, ökar räckvidden till som mest 7 130 kilometer med B737MAX7.

– Det öppnar möjligheter att flyga långt på tunnare linjer där underlaget är mindre, till exempel från Skandinavien till Pakistan och till Afrika men också från västkusten i Europa till östkusten i USA. Så det kan vara ett sätt att öka antalet frekvenser, att blanda Boeing 787 och Boeing 737 på sträckan Oslo – New York, till exempel. Över huvud taget ger det möjlighet att fånga upp nya och annorlunda resemönster, säger Tore Jenssen, Fleetdirector på Norwegian.
Norwegian
Norwegian Boeing 737

Att använda Boeing 737 med den allt effektivare bränsleekonomin och ökande räckviddeen också på långa sträckor, är dock inte riktigt vad Boeing tänkt sig.

– Det är kanske inte vad vi rekommenderar i första hand. Boeing 737 kommer bättre till sin rätt på medeldistans, säger Jim Haas.

Det är möjligt att Boeing måste tänka om i det fallet. I dagarna offentliggjorde Airbus planer på att starta tillverkningen av en ”långlinjevariant” av A321. Med extra stora bränsletankar och cirka 165 stolar ombord ska den kunna flyga transatlantisk trafik. Ytterligare en tyngre version med nya motorer ska kunna ta en bit över 200 stolar och därmed direkt ta upp konkurrensen med bland annat Boeing 757.

Norwegian har även en beställning liggande hos Airbus på 100 stycken A320neo. Det är visserligen inte den tilltänkta modellen med extra lång räckvidd, men beställningar på flygplan har ändrats förr. Norwegian ska enligt planerna basera Airbusmaskinerna i Spanien, troligtvis i Malaga och inte blanda olika flygplansmodeller på olika baser. Det kan öppna för längre flygningar på södra halvklotet.

- Vi kanske ska fråga oss vad en långlinje verkligen är. Man brukar ju säga att det ska vara i snitt nio timmar. Å andra sidan flyger vi från Skandinavien till Dubai, det tar sju timmar och från norra Norge till Gran Canaria vilket tar ungefär lika lång tid och det gör vi med en Boeing 737-800. Om vi börjar använda våra Boeing 737 på destinationer som Pakistan, delar av Afrika, delar av USA’s västkust så är det ingen större skillnad. Vi bara lägger på nån timmes flygtid, säger Tore Jenssen.



Kommentera artikeln
Det finns 19 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Uppåt
Skrivet av Bättre journalistik, 2014-10-26 11:02:14
Kvaliten i journalistiken här på Flygtorget börjar bli lite bättre...
Anmäl inlägget
737 ETOPS
Skrivet av Pilot, 2014-10-26 04:04:46
USAs västkust - Hawaii.
Anmäl inlägget
B737-700
Skrivet av GM, 2014-10-26 00:31:45
Stavanger-Houston, SAS
Anmäl inlägget
A-318
Skrivet av pf, 2014-10-25 21:16:20
Shannon-New York, British Airways, til/fra London City.
Anmäl inlägget
Även A319...
Skrivet av Fredde, 2014-10-25 21:12:00
.. flyger över Atlanten. Air Canada trafikerar LHR-YYT med A319. Idag med C-GITP.
Anmäl inlägget
Gammelt og nytt?
Skrivet av GM, 2014-10-25 13:20:09
Hvordan slipper man en nyhet som samtidig er gammel? Flygtorget skriver nok sine artikler uten at Norwegian "slipper" noe som helst...
(Om redaksjonen i Flygtorget holdt samme standard som innsendere i forum og kommentarer for øvrig hadde ingen tatt de på alvor.)
Anmäl inlägget
Det här är ingen nyhet.
Skrivet av Kalle, 2014-10-25 11:51:09
Det här är "gammalt" nytt. Roande att se Norwegian släppa "ickenyheter", för att vrida strålkastarljuset från alla tråkigheter. Att Norwegian är på väg mot en halvmiljardsförlust, det är en nyhet. Sorry om du inte gillar att jag nämner detta Anders.

Jag är i reklambranschen.
Anmäl inlägget
B737 flyger redan intercontenentalt
Skrivet av Martin, 2014-10-24 22:20:30
B737 används redan intercontenentalt. Westjet flyger mellan den Canadensiska östkusten och Irland med en B737-700.
Anmäl inlägget
Absurde kommentarer
Skrivet av Anders, 2014-10-24 21:00:06
Det varer aldri lenge før en NAS nyhet kommer til håpløse kommentarer fra SAS ansatte popper opp.-Kalle's kommentar er et eksempel. NAS har hatt solide overskudd i 8 år nå, og uansett , hva har dette å gjøre med innholdet i artikkelen ? Når skal disse menneskene begynne å bry seg om eget bolag
Anmäl inlägget
ETOPS
Skrivet av DC-10, 2014-10-24 20:59:58
Kan du då förklara hur A-350 fått 180, min innan entry in to service. Med option på ännu längre. Visst, ETOPS kan också till en viss del vara bolagsbundet. Under förutsättning att typen har fått ETOPS godkännande.
Anmäl inlägget
...
Skrivet av bionuclear66, 2014-10-24 20:55:05
ETOPS är inte typ-bunden. Olika bolag får olika ETOPS.
Anmäl inlägget
ETOPS
Skrivet av DC-10, 2014-10-24 19:51:45
När det gäller transatlantiska flygningar handlar det inte om bara range, utan även om ETOPS.
Vad har B-737-800/900 för ETOPS?
Anmäl inlägget
Flygplan används optimalt
Skrivet av Eurobonus Gold, 2014-10-24 19:30:34
Om DY väljer att använda en viss flygplantyp för en viss linje så gör man det. En B737 kan förstås användas för båda korta och långa linjer. Det senare alternativet kan användas så länge avståndet inte överstiger flygplanets räckvidd (inkl erforderliga reserver) för en given mängd last. Om det inte är fallet krävs mellanlandning för påfyllnad av bränsle. Val av flygplantyp på en given linje är alltid föremål för en kostnads-/intäktsanalys där val av flygplantyp är ETT ingångsvärde.
Anmäl inlägget
Leif, hvordan forklarer du da
Skrivet av pf, 2014-10-24 16:28:29
Turkish sin store bruk av 737-8/900 på destinasjoner i vest-Afrika til og fra Istanbul ? Sist nå snakk om å ta i bruk -800 på ny rute til Luanda, Angola.....jeg får ikke det til å stemme med hva du skriver, så v.g. forklar.
Madrid til Fortealeza, Brasil, t.e. er 5t30min, bør være innen range for de nye omtalte narrowbodies. Mange sliker mulige.
Anmäl inlägget
Förlustbolaget Norwegian
Skrivet av Kalle, 2014-10-24 12:11:17
Rätt intressant att se hur Norwegian pytsar ut "lockbeten", dvs positiva historier, med jämna mellanrum.

Allt för att journalister skall svälja detta, skriva positivt och missa att bolaget faktiskt går med förlust. Hittils i år ca 100 MNOK, på väg mot en förlust i halvmiljardsklassen. Det blir ungefär 30 NOK per passagerare.

Bra propaganda av Norwegian och samtidigt dåligt journalistiskt arbete.
Anmäl inlägget
Hej då - Hej då
Skrivet av Läsaren, 2014-10-24 09:56:24
Aha, signaturen Hej då vill inte läsa spekulationer - vilket den här artikeln inte handlar om utan det faktum att DY flera gånger nämnt just möjligheten att flyga långt med single-aisle.
Då undrar jag stilla vilka media som signaturen i så fall läser för att hitta spekulationsfri rapportering? Årsböcker?
Anmäl inlägget
Långlinje
Skrivet av Kurt, 2014-10-24 09:51:47
Leif förstår inte att det handlar om just definitionen på ordet långlinje som diskuteras. Det går inte att läsa en artikel om man har tunnelseende.
Anmäl inlägget
Ointressant
Skrivet av Hej då!, 2014-10-24 09:18:26
Hur är detta journalistik? Känns bara mer som spekulationer som får tjäna som en nyhetsartikel på grund av nyhetstorka eller brist på fantasi samt inspirerande källor. Känns som att ankdammen Flygtorget krymper och reduceras bara till en vattenpöl över tid.
Anmäl inlägget
Gratis PR för DY
Skrivet av Leif, 2014-10-24 09:08:37
Norwegian kommer ALDRIG använda B737MAX eller A32XNEO till långlinjer. Boeings siffror är anpassade för perfekta förhållande och är inte verkliga i flygbolagens utförande. För LCC är det viktigt att klämma in många stolar i planet för att ha så låg CASM som möjligt. Man får ALLTID en lägre CASM med en WB på långlinje jämfört med en single aisle. Att de flyger till Dubai idag handlar mest om billigt bränsle, eftersom de inte kan fylla planet helt på dessa turer
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
TFHS
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev