Skriv ut  

Flygtekniker och piloter vill stoppa flygbolag

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 28 oktober 2014
Ett av flygplanen har fått flygförbud i Sverige och haverikommissionen har utrett en serie tillbud. Nu vill flygtekniker och pilotfack att Trafikverket säger upp avtalet med Avies, innan en allvarlig olycka inträffar.

Sedan tre år tillbaka flyger Avies en del av den upphandlade trafiken i Sverige, bland annat till Sveg, Torsby och Pajala. Det är en produktion som dragit på sig både uppmärksamhet och böter efter förseningar och uteblivna flygningar. Dessutom har Statens Haverikommission utrett bolaget, bland annat efter att ett av flygplanen kanat av banan och ett annat under start tappat dragkraften på båda motorerna. Nyligen drog dessutom Transportstyrelsen in luftvärdighetsbeviset för en av de Jetstream 32 som går i linjetrafik i Sverige, detta efter att ha hittat sprickor i en vinge och säkerhetsbrister gällande installationen av en motor. Det har gjort att Avies nu använder en underleverantör, svenska Jon Air, för att klara trafiken mellan Luleå och Pajala.
         
De upprepade tillbuden har fått Svensk Flygteknikerförening och Svensk Pilotförening att gemensamt kräva att Trafikverket, som upphandlat Avies, ska säga upp avtalet.

- Ja, det är en speciell rekommendation vi gjort, jag har aldrig varit med om det tidigare men alltför många står handfallna inför de problem som uppdagats. Nu menar vi att Avies gjort sig skyldiga till allvarliga fel i yrkesutövningen vilket ger Trafikverket rätt att säga upp avtalet utan kostnader, säger Ola Blomqvist, ordförande i Svensk Flygteknikerförening till Flygtorget.
         
Men på Trafikverket, som är väl insatta i problemen med Avies och bland annat utfärdat böter vid flera tillfällen, kan man inte göra det som tekniker- och pilotorganisationerna nu begär.

- Vi är inte en flygsäkerhetsmyndighet utan ska hantera själva upphandlingen och att ingångna avtal följs när det gäller tidtabeller, kapacitet och liknande. Vi skriver avtal med flygbolag som är godkända av myndigheterna och så länge som Transportstyrelsen inte säger något annat än att Avies har tillstånd att flyga i Sverige kan vi inte agera, säger Johan Holmér, ansvarig för upphandling av flyg på Trafikverket.
         
Avies har alla de tillstånd som de estniska flygmyndigheterna kräver för att bolaget ska flyga linjetrafik. Därmed accepterar även Transportstyrelsen att bolaget trafikerar svenska flygplatser.

- Jag vill inte misstänkliggöra myndigheterna i Estland särskilt som jag vet att de inte hinner med implementeringen i regelverket. Därför kanske reglerna borde ändras så att det är luftfartsmyndigheterna i det land där trafikens ska flygas, som ska ge tillstånd, säger Ola Blomqvist.
         
Just nu pågår upphandlingen av flygtrafiken för nästa fyraårsperiod med start i oktober nästa år. Vilka som lämnat anbud, om Avies är en av dem och om den nuvarande situationen i så fall minskar deras möjligheter, vill Trafikverket inte kommentera med hänsyn till upphandlingssekretessen.
         
Flygtorget har sökt Avies Sverige för en kommentar.



Kommentera artikeln
Det finns 21 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Inför pågående upphandling
Skrivet av Patrik Pilot, 2014-11-01 05:50:58
Upphandlingen av flyg till vissa kommunala flygplatser är nu inne i sitt slutskede. Man kan ana att denna hetsjakt mot Avies inte är speciellt nyanserad. Tror inte att svenska bolag är helt perfekta heller. Undrar vem eller vilka som ligger bakom all negativ skrivning.
Anmäl inlägget
Läs haverikommisionens rapport
Skrivet av Tomas, 2014-11-01 03:29:34
I den står tydligt att motorerna lagats med tejp samt att man för dubbla loggböcker. En officiel och en inofficiel. Totalt i strid mot lagar och regler. Så illa som reglerna efterföljs så är det nästan så man hoppas att det sker en olycka snart. Det är det ENDA som kan stoppa den totala urvattning av säkerheten som sker nu. Synd bara för dom som drabbas. Och ansvariga på myndigheterna ska då ta sitt ansvar och inse att det är de som är ansvariga för dödsfallen.
Anmäl inlägget
Försvarar ni osäkert flyg!?
Skrivet av Medborgare, 2014-10-31 10:28:40
De som försvarar Avies och misstänkliggör de som påtalat bristerna, kan ni inte konspirera lite mot Haverikommissionen och Transportstyrelsen också? Kanske SAS, TS, Havkom och regeringen ligger bakom? ;-) Och facken så klart.. Knäppgökar!
Anmäl inlägget
inte ens SAS är felfritt
Skrivet av Konkurrens, 2014-10-29 16:27:25
Är det flygtekniker och piloter på SAS som vill stoppa det, förmodligen gäller detsamma för alla icke SAS bolag.
Anmäl inlägget
DIREKTFLYG?
Skrivet av MMX Pax, 2014-10-28 17:16:28
Flyger dom inte för Direktflyg längre? ? ?
Anmäl inlägget
OMG
Skrivet av Rattarn, 2014-10-28 16:10:03
Ska vi verkligen vänta tills något händer? Sprickbildning i vingarna och bleedrör med läckor och lösa. Och det på den svenskreggade kärran. Hur ser resten av "stallet" ut? Vad mer begär ni för att sätta ner foten? Dödsoffer?
Anmäl inlägget
Tjat
Skrivet av Jesus, 2014-10-28 15:23:21
Jäkla tjat om nyval i varenda tråd!! Hur ska ni klara er utan eran Fuhrer som ligger hemma i fosterställning och lipar?" Journalisterna har varit dumma mot oss"...hehe Näe, tror att den där halva millen på nätpoker tär på humöret.
Anmäl inlägget
Inger nytt
Skrivet av Rectum finans, 2014-10-28 15:11:13
När staten gör upphandlingar gäller inga regler. Det är väl staten som håller ruffel å båg branscherna igång, dvs flytt, taxi och flygeriet... Ingen kontroll att skatter och moms betalas eller lagar och regler efterföljs. Neeejdå billigast vinner, billigt är bra!!
Anmäl inlägget
Avies är bäst!!!
Skrivet av Jag, 2014-10-28 11:19:31
Löjligt, dom har tillstånd I Estland...

Att då några protektionistiska svenskar vill förbjuda dom att verka i landet.

Ner med facket, jämför Laval-domen....

Jag har flugit med dom flera ganger och inte upplevt några problem alls!!!
Anmäl inlägget
Dubbelmoral
Skrivet av Uno, 2014-10-28 11:10:37
När trafik upphandlas med skattepengar skall det vara krav på svenska kollektivavtal så att avgifter och skatter stannar inom landet.

Om staten säljer ut den "Nordiska/Svenska Modellen" hur ska vi då kunna upprätthålla den?
De höjer arbetsgivaravgifter och skatter men köper tjänster från utlandet.
Anmäl inlägget
Facklig kamp
Skrivet av Kalle, 2014-10-28 11:09:36
Avies är utsatt för en kontroll utan motstycke.
Att det exempelvis i fredags blev ett stort rabalder av att ett plan fick tekniskt fel och flygningen ersattes av annat plan är ju vardagsmat för alla bolag. Det är dessutom seriös att inte till varje pris flyga. Tycker mig se en fientlig kamp mot vårt broderfolk i öster. Jag är övertygad om att AVIES ledning är lyhörda och deras personal är inte sämre, mindre kompetenta eller mindre värda än personal i andra bolag.
Anmäl inlägget
Häxjakt
Skrivet av JN, 2014-10-28 10:21:03
Utöka SAFA på Avies? De som uttalar sig har en agenda, inte nödvändigtvis med safety in mind. Inte alltför länge sen påvisade SAS en inkompetens utan like med underhåll på Q400, inte nog med det landar man med motorn igång på sidan man vet stället kan vika sig! Vad jag minns fanns ingen kritik från Ola o gänget då, men att kritisera sig själv sakligt kanske inte ryms med i bilden? Brister ska åtgärdas men Avies är nog varken sämre eller bättre än det genomsnittliga svenska bolaget.
Anmäl inlägget
Mom 22
Skrivet av chip, 2014-10-28 09:32:35
Så som jag ser det så kommer Avies kunna flyga i sverige utan risk att få flygförbud. Trafikverket säger ju att det är den svenska transportstyrelsen som kan dra in tillståndet, och transportstyrelsen säger att det är endast den estniska transportstyrelsen som kan dra in tillståndet. Och den estniska transport styrelsen har inte hunnit ikapp det europeiska regelverket och kommer inte att göra det inom de närmsta årena, så Avies kan flyga i Sverige och göra lite hur dom vill verkar det som..
Anmäl inlägget
Dessa hycklande myndigheter
Skrivet av Rune, 2014-10-28 09:21:24
Man tar sig för pannan. Har dessa tjänstemän några skyldigheter för avtal som undertecknats å medborgarnas vägnar?

Denna flathet får en att undra över om man behöver följa några regler och lagar, såsom tex skattelagen...

Nä, skäms på er som ansvarar för denna upphandling och stå på er ni som kan skilja på rätt och fel!
Anmäl inlägget
Nyval
Skrivet av nyval, 2014-10-28 09:16:42
Men det blir säkert bra nu med Löven (OBS ironi).,ser fram mot ett nyval med ännu större framgång för SD.
Anmäl inlägget
Försöka duger
Skrivet av Ping, 2014-10-28 09:11:45
Alla vill spela golf på golfbanan "Moder Svea" men ingen vill betala den dyra medlemsavgiften, utan enbart greenfee. Medlem är man istället i någon billigare utländsk klubb.
Anmäl inlägget
Alla har ju överlevt
Skrivet av Ture, 2014-10-28 08:58:08
Jojo, men det har faktiskt inte varit någon flygolycka med dödlig utgång än.
Anmäl inlägget
SAFA
Skrivet av Audit?, 2014-10-28 08:56:03
Varför genomför inte transportstyrelsen utökade SAFA på bolaget? Jag är helt övertygad att det kommer hittas både det ena och det andra som kommer innebära flygförbud.

Anmäl inlägget
Nyliberaler
Skrivet av Foliehatten, 2014-10-28 08:49:14
Nej va fan, det ska ju vara billigt! Billigt är ju det enda som kan vara bra. Då får man räkna med lite crascher. Det är väl inga problem bara det är billigt. "Marknaden" styr ju! Flyger kunderna så är ju alla nöjda! Det är ju detta nyliberalerna vurmar för.
Anmäl inlägget
Upphandlingen
Skrivet av Undrande, 2014-10-28 08:49:05
Men finns det inte i upphandlingen att trafiken skall genomföras med flygplan med tryckkabin och minst 19 stolar? Så vitt jag förstår så har inte Jonair sådana flygplan.
Anmäl inlägget
Direktflyg?
Skrivet av Amatör , 2014-10-28 08:41:25
Hur är kopplingen med Direktflyg? Det nämns inget i artikeln.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev