Skriv ut  

Klartecken för civilflyg på Ärna

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 29 oktober 2014
Högsta förvaltningsdomstolen har gett klartecken för civilflyg på Ärna. Den politiska majoriteten i Uppsala tänker dock inte ”skjuta till en krona” utan räknar med att hela frågan rinner ut i sanden och att flygplatsen lever vidare som flygvapenbas.

De borgerliga politikerna sa ja, oppositionen sa nej, länsstyrelsen sa ja, Mark- och miljödomstolen sa nej och nu säger slutligen Högsta förvaltningsdomstolen ja: Det är fritt fram att starta civil och kommersiell trafik på den nuvarande flottiljflygplatsen Ärna utanför Uppsala. Domstolen menar att det beslut som förra regeringen fattade inte innehåller några fel.
         

Men att den slalomåkning bland olika beslut som nu slutligen fått ett godkännande är inte detsamma som att civilflyg etableras på flygplatsen.

- Nej, det är en helt annan femma och jag tror faktiskt att tiden sprungit ifrån det här projektet, säger kommunalrådet Erik Pelling (s) till Flygtorget.
         

Den kommersiella kalkylen som legat till grund för hela projektet som drivits av Uppsala Airport sedan 2004 har också kritiserats av bland andra flyganalytikern Anders Lidman. I ett öppet brev för något år sedan menade han att de investeringar som krävs och de driftskostnader som är att vänta kräver en passagerargenomströmning på minst 1, 2 miljoner resenärer per år. Det skulle placera den tilltänkta flygplatsen bland de tio största i landet.
         

Inte heller Flygvapnet är längre särskilt intresserade av att dela området med civil flygtrafik, något som för ett par år sedan sågs som en möjlighet att överleva som flottilj. Idag har försvarsmakten investerat närmare 100 miljoner och räknar med att behålla det som tidigare var F16 också i framtiden. Det är en inställning som Erik Pelling stödjer och han räknar inte med att flygplatsen ska dras in i debatten om en eventuell nedläggning till förmån för bostadsbyggande.
- Vi driver inte den frågan. Tvärtom har vi en politisk majoritet för att stå som värdar för en militär flygplats också i framtiden. Den behövs i den militära verksamheten och det har vi inga problem med.




Kommentera artikeln
Det finns 6 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Arlanda konkurrens
Skrivet av Mr €, 2014-10-30 19:03:36
Vore bra om den civila delen av flygplatsen blev privat, så kunde Arlanda få konkurrens från ett "Skavsta norr", perfekt om SL pendeln kunde gå dit från Uppsala och vända där.
Anmäl inlägget
Ärna ny trafikflygplats
Skrivet av Stor FL, 2014-10-30 10:09:28
Frågan är slutligen avgjord. Försvarsmakten förhandlar redan med Uppsala Airport. Rödgrön kommunledning har bestämt sig för sandlådestrategi. Uppförsbacke, kanske. Men i stället för ovilliga och okunniga lokalpolitiker kommer kunnigt folk att vara beslutsfattare. Ärna blir ett utmärkt komplement, dvs. Arlandas 4:e bana.
Anmäl inlägget
Något för flygklubbar?
Skrivet av David, 2014-10-30 09:49:32
Vore ju bra om vi flygintresserade stockholmare kunde få någonstans att utöva vårt flygintresse tills vi får ett alternativ närmare stan.
Anmäl inlägget
Bästa som hänt
Skrivet av Norra bantorget, 2014-10-29 19:47:11
Perfekt med Västmanland Dalarna och Gästrikland som upptagningsområde. Sparar timmar på närliggande parkeringar smidigare in och utcheckning.
Anmäl inlägget
Listigt Sickan!
Skrivet av J.B., 2014-10-29 17:41:25
Blir nog bra med det. Med Arlanda 25 minuter bort!
Anmäl inlägget
Enligt UNT nedan.
Skrivet av Norra bantorget, 2014-10-29 11:04:22
http://www.unt.se/uppland/uppsala/det-blir-civilflyg-pa-arna-3437698.aspx
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
TFHS
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev