Skriv ut  

Nu närmar sig SAS nya kabiner

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 5 november 2014
I december ska den första av SAS Airbus A330 få den nya kabininredningens installerad. Det är en helt ny design som arbetats fram under tre år och som ska ge långlinjemaskinerna en behövlig ansiktslyftning. Under de kommande åren förnyas successivt hela SAS långlinjeflotta.

SAS kabin
SAS nya kabin

Lugn, omhändertagande och hemkänsla. Det är några av de värdeord som väglett arbetet på att skapa en helt ny inredning i SAS långlinjemaskiner. Och det är inte bara känslan ombord som nu successivt ska förändras med hjälp av ett designarbete som pågått i tre år.

- Det gäller hela resekedjan och den nya designen ska synas både på marken i fasttrack och lounger och ombord på flygplanen, säger den ansvariga chefsdesignern Kristine Maier till Flygtorget.
SAS kabin
SAS nya kabin

Den medelhavsblå färgen, SAS blå tråd, har redan börjat synas i skyltar och reklamkampanjer tillsammans med temat ”We are travellers”.

- Blått är starkt knutet till flygvärlden och symboliserar himmel, luft och frihet. Det är också en lugnande färg som går igen i textilier och inredningen ombord där vi tänkt i hotelltermer och känslan av att vara välkommen.

Det tre år långa arbetet som alltså fokuserar på mjuka värden invändigt, utvändigt behålls SAS identitet, närmar sig premiär i och med att den första av de fyra A330 som ska byggas om tas in i hangaren i december. Sedan följer under våren ett flygplan i månaden som får den nya identiteten i samband med ordinarie c-checkar. Sammanlagt ska fyra A330 och troligen tre A340 byggas om invändigt.

Bland nyheterna märks att det blir helt nya stolar i alla tre kabinerna där business konfigureras fyra i bredd, i 1-2-1 med fully flat-beds som tagits fram i samarbete med Hästens. Underhållningssystemet i hela kabinen blir nytt med HD-skärmar och tillgång till wifi och usb-uttag i alla tre klasserna.

Den första av de ombyggda maskinerna ska sedan enligt planerna sättas i trafik i månadsskiftet januari-februari. Troligtvis blir det på sträckan Kastrup – New York men detaljerna i trafikprogrammet är inte lagda ännu. Den följs sedan av ungefär ett flygplan i månaden under 2015 tills samtliga sex-sju maskiner är ute i trafik. Ett par månader senare, i början av 2016 startar leveransen av de fyra helt nya A330-300E som SAS köpt och som introduceras i flottan med en varannan månad. Därefter blir det ett litet uppehåll fram till 2018 när det är dags för uppgraderingen till A350XWB.

Fyra av de egna A340 ska alltså inte byggas om och ännu är inget bestämt vad som ska ske med dem när leasingen går ut. Behålls de innebär det att långlinjeflottan redan under 2016 växer i storlek och ger utrymme att starta nya linjer.

- Det finns inga beslut fattade om nya långlinjer. Men om vi vill expandera intercont så är det möjligt de kommande åren, säger Henrik Edström, SAS presschef i Sverige.



Kommentera artikeln
Det finns 5 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

EBG
Skrivet av Lägg ner Neutral, 2014-11-07 18:08:24
SAS är ett bra flygbolag med utmärkt punktlighet. Vid problem behöver man inte sova på flygplatser utan blir ombokad till andra bolag om det behövs. Mitt förstaval.

Trevlig helg på dig, jag kommer att njuta av den nya inredningen inklusive WiFi.
Anmäl inlägget
Inte reklam?
Skrivet av Neutral, 2014-11-06 19:13:01
Så fort det skrivs om nyheter om Norwegian är det en oerhörd klagosång här på forumet, men nu gnäller ingen, vem kan ha klagat!!??!! Är det för att vi skattebetalare ska betala ny inredning på SAS gamla flygplan och alla ser det som en självklarhet?? Jag gör det inte, lägg ner gökungen!!!!!
Anmäl inlägget
en som var med
Skrivet av a/p, 2014-11-06 13:46:53
Inte helt riktigt Lars Köhler.DC-9:an byttes ut mot nya MD-80 som kom mellan 85-90.
Anmäl inlägget
Ang SAS interiörsförnyelse
Skrivet av Lars Köhler, 2014-11-06 10:10:35
Detsamma gjorde Jan Carlzon efter att ha blivit VD för SAS 1981. SAS hade inte råd med nya flygplan utan satsade på utvändig ommålning och invändigt refreshment. Det kostade ca 50 mkr. SAS ökade vinsten genom låga kapitalkostnader (på den tiden köpte man flygplan). Jan C gjorde succé med sitt servicekoncept men flygkaptenerna gilla inte. De trackades av kaptener på andra flaggbolag som hela tiden fick nya flygplan. När Jan C:s stjärna dalade blev missnöjet offentligt
Anmäl inlägget
En piggare utsida
Skrivet av MHD, 2014-11-05 21:56:02
Bra med invändig förnyelse men även utsidan borde få sitt med en uppdatering och så det vanliga tjatet att vi vill ha fler långlinjer från Sverige.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev