Skriv ut  

Boeing bygger efterträdare till B737

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 7 november 2014
Boeing 737 är världens bäst säljande och mest långlivade kommersiella flygplanskonstruktion. Men nu planerar Boeing för en efterträdare som ska finnas i luften 2030.

Boeing

Boeing skruvar nu sakta upp produktionstakten i fabriken i Renton, strax utanför Seattle. Den aldrig sinande efterfrågan på Boeing 737 gör att flygplanstillverkaren nu vill öka från dagens 42 levererade flygplan i månaden till 52 inom fyra år. Den första versionen flög redan 1967 och fyllde då luckan mellan B727 och B707, de två modellerna är sedan dess historia medan 737 utvecklats i en mängd olika modeller och är idag det flygplan som sålts mest i hela världen.

– I Dagsläget är vi uppe i 9 057 beställningar från 139 kunder världen över och i väntan på de nya MAX är det -800 som säljer allra bäst, berättade marknadschefen Jim Haas när Flygtorget besökte Boeing i oktober.

Den stora framgången och ständiga produktutvecklingen till trots, har frågan om en efterträdare blivit allt mer aktuell. För ett antal år sedan räknade Boeing med att börja utveckla ett helt nytt flygplan men när Airbus presenterade A320NEO lades de planerna åt sidan och istället såg MAX-serien dagens ljus. Med nya, bränslesnåla motorer och ny aerodynamik gav väsentligt förbättrad prestanda och var i mångt och mycket ett ”nytt flygplan”. Första leverans sker 2017.

Men nu har alltså Boeing bestämt sig för att börja utvecklingen av en efterföljare till B737 med planerad första leverans 2030. Enligt flygplanstillverkaren blir det ett nytt flygplan, större än, men till det yttre lik en B737. Det skulle i så fall också kunna vara svaret på en annan utvecklingsfråga som Boeing arbetet med: En efterträdare till B757.

Orsaken till att Boeing nu bestämt sig för att dra igång det kostnadskrävande arbetet på ett nytt flygplan, är konkurrensen från ett hittills nytt håll: Kina och i viss mån Ryssland. I Kina är Comac på väg att etablera sig med C919 som ska ta upp konkurrensen med de mindre versionerna hos Boeing och Airbus. Lägg till ryska Sukhoi Superjet och Irkut MC21 så har konkurrensen på marknaden för kort- och medeldistansflygplan hårdnat betydligt och det tänker inte Boeing sitta stilla inför.

Några detaljer, skisser eller annat finns ännu inte, bara ett uttalande från ledningen för Boeing. Mycket talar dock för att det blir en utveckling som bygger på de erfarenheter som finns investerade i Boeing 787.



Kommentera artikeln
Det finns 6 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

negativt
Skrivet av fjellster , 2014-11-08 09:13:14
Oj här var det alltid lika positivt som vanligt, kunde ju vara skoj om någon kunde glädjas av en nyhet istället...
Anmäl inlägget
2030...
Skrivet av Herrelös, 2014-11-07 22:50:21
...och framåt kommer flygen inte spakas. Iaf inte som vi gör nu. Denna nya generation flygplan är pilotyrkets död. Mark my words.
Anmäl inlägget
737
Skrivet av Rubrik, 2014-11-07 19:24:40
Det ska stå "Boeing planerar efterträdare till B737" Ingenting är ju klart, eller hur?
Anmäl inlägget
Nytt?
Skrivet av Urban, 2014-11-07 17:46:18
Eftersom kunderna kräver att den "nya" 737'an ska kunna flygas på samma typerating kommer det inte att bli så mycket nytt.
Anmäl inlägget
Billigt är bra
Skrivet av Gratis är bäst, 2014-11-07 15:16:26
Hur ska dom kunna konkurera med tjojneserna när det är BILLIGAST som vinner!?? Kvalitet existerar inte längre. Ryssarna ja vad säger man, flyger inte ens med Aeroflot...
Anmäl inlägget
Äntligen!
Skrivet av Ruben, 2014-11-07 09:02:13
Äntligen!
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev