Skriv ut  

Ny flygplats kan bli verklighet

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 10 november 2014

En ny flygplats i Hedlanda. Det kan bli verklighet om några år. Men det kräver en nedläggning av flygplatsen i Sveg och en förlängning av den befintliga banan. Dessutom kan de bli konkurrens med en annan planerad flygplats i Sälen.

Det har inte byggt någon ny flygplats i Sverige sedan Pajala Airport öppnade 1999. Tvärtom har bland annat Storuman och Oskarshamn lagts ner som kommersiella flygplatser.

Men nu kan en ändring vara på gång. En utredning har visat att flygfältet i Hedlanda i Vemdalen, belägen ungefär mellan Östersund och Sveg, har kapacitet att kunna utvecklas till en flygplats med trafik året runt.

– Utredningen pekar på det och den ska i så fall ha kapacitet att ta emot både reguljärt flyg och charter, säger Maria Cederberg, vd för Destination Vemdalen, till Flygtorget.

Liksom i Sälen, där planerna på en ny flygplats kommit ytterligare ett steg längre sedan med både miljötillstånd och statliga pengar på plats, är det turistnäringen som är drivkraften. Även i Vemdalen är det ett befintligt flygfält, idag använt uteslutande av allmänflyget, som ska vara basen för den nya flygplatsen. Men medan man i Sälen planerar för en bana på cirka 2 500 meter och kapacitet att ta emot flygplan i storlek Boeing 737 och Airbus A320, är ambitionerna i Hedlanda betydligt mindre. Naturen sätter nämligen stopp för en bana längre än 1 800 meter, 600 meter längre än dagens. Det i sin tur sätter en tydlig gräns för storleken på den trafik som nu finns med i planerna: mindre jetmaskiner och turboprop med maximalt 100 stolar ombord, enligt utredningen.

– Vi kan alltså inte räkna med någon långväga trafik utan ser i första hand stockholmsregionen och söderut till och med Danmark som vårt upptagningsområde. Arlanda blir en hub med mellanlandning för de mer långväga besökarna.

Närmaste flygplats är idag Sveg, cirka sex mil söderut. Där finns idag upphandlad trafik på sträckan Sveg-Mora-Arlanda, vilken flygs av Avies med en Jetstream 31. En förutsättning för att Hedlanda ska byggas ut är att trafiken på Sveg flyttas till den nya flygplatsen. Det skulle i så fall något med all sannolikhet innebära att Sveg läggs ner.

– Trafiken på Sveg är till största delen affärsresenärer. Turister flyger inte till Sveg för att sedan sätta sig i bilen och åka vidare. En flygplats i Hedlanda kan kombinera både grupperna av resenärer och från flygplatsen där är man i backen på 20 minuter. Därför är det en vettig tanke att flytta trafiken från Sveg.

En utbyggnad av Hedlanda till maximala 1 800 meter med tillhörande terminalutrymmen kostar cirka 80 miljoner. Det är en investering som utredarna räknar med ska vara finansierad på cirka 10 år.

– Vi tror verkligen på det här och skulle det bli verklighet av planerna på en flygplats i Sälen, då måste vi ha den här kapaciteten i Hedlanda. Det blir en övermäktig konkurrens och turisterna annars.



Kommentera artikeln
Det finns 2 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Tveksam
Skrivet av Leifi Plomeros , 2014-11-10 21:20:14
Har för mig att detta har varit på tapeten tidigare. Finns det stora pengar att tjäna på detta så borde den varit byggd för länge sedan. Östersund Åre finns redan i dess närhet och Svegs flygplats ligger ännu närmare fast i nuvarande skick är den för liten för en lönande turisttrafik. Bygg ut EVG eller sikta på OSD.
Anmäl inlägget
Var realistisk
Skrivet av Företagare, 2014-11-10 08:07:45
Hur kan man tro på detta??? Det kommer nog att sluta att allt läggs ner och Härjedalen står helt utan flygtrafik, då flyttar garanterat vårt företag. Ny flygplats inga bidrag från staten, vem vill gå in med så mycket pengar när det är lågtrafik?
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev