Skriv ut  

Konkurrens ökar antalet passagerare på svensk inrikes

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 12 november 2014
Kiruna, Visby och Östersund, det är de tre statliga flygplatser där passagerarantalet ökat mest under året. Det är också de tre flygplatser där konkurrensen hårdnat när fler flygbolag tagit upp konkurrensen om passagerarna.

I november förra året återupptog Norwegian trafiken mellan Arlanda och Kiruna Airport och utmanade SAS som varit ensamma på linjen. Två månader innan dess tog Malmö Aviation upp konkurrensen med SAS med en rutt mellan Strockholm och Östersund, även det en sträcka där SAS varit ensamma.

I båda fallen varnades för att flygbolagen skulle slåss om samma skara passagerare, en kamp som inte skulle gynna något av dem. Nu visar det sig att de två flygplatserna, Kiruna och Åre Östersund, tillhör vinnarna när det gäller trafikökning under året. De senaste siffrorna från Swedavia, som äger båda flygplatserna, visar att fram till och med oktober har Kiruna haft en passagerökning på 30 procent medan Åre Östersund har 16 procent fler under perioden jämfört med förra året. Den skärpta konkurrensen har alltså ökat marknaden.

På tredje plats bland de statliga flygplatser som ökat mest kommer Visby. Där är situationen lite annorlunda i och med att det är SAS som återvänt och därmed utmanat Gotlandsflyg och Nextjet som tidigare delade på trafiken.

– Bortsett från en del sommartrafik var det 20 år sedan som SAS flög året runt på Visby och deras inträde har gett ett betydligt bättre linjeutbud, säger Gunnar Jonasson, flygplatschef på Visby Airport.

Hittills i år är ökningen 16 procent och fram till oktober hade 337 000 passagerare rest inrikes från flygplatsen. Det gör att drömgränsen 400 000 passagerare ser ut att, med hjälp av lite chartertrafik , kunna sprängas i år.

– Vi räknar med det och det är i så fall sexton år tidigare än vad våra framtidsanalyser utlovat. Det skulle alltså inte ha skett förrän år 2030, fortsätter Gunnar Jonasson och förklarar tillväxten med att dels växer Gotlands betydelse som turistresmål, dels går de bra för näringslivet på ön.

– Det gör i sin tur att Bromma är den stora inrikesdestinationen, två tredjedelar av resenärerna till Stockholm åker dit. Men att vi nu har två flygbolag som flyger på Arlanda är också en viktig faktor för tillväxten.

Visby har idag åretrunttrafik till Bromma, Arlanda, Malmö och Göteborg City. Sommartid finns även linjer till Umeå, Ängelholm, Sundsvall, Norrköping, Helsingfors och Oslo.



Kommentera artikeln
Det finns 4 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Inrikes
Skrivet av Klasse, 2014-11-12 16:26:20
Jag tror Norwegian kommer starta upp fler inrikesflighter från Arlanda.
Anmäl inlägget
monopol
Skrivet av kalle, 2014-11-12 13:55:35
Det är bara att börja flyga, finns ingen monopol!
Anmäl inlägget
Verkligen!
Skrivet av Bettan, 2014-11-12 10:22:57
Skulle verkligen behövas med tanke på de hutlösa priser SAS kör med!
Anmäl inlägget
Skellefteå
Skrivet av Ludde, 2014-11-12 09:19:34
Ingen av DY/Mavia/Sverigeflyg/Nextjet som har planer på att bryta SAS monopol till Skellefteå ?
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev