Skriv ut  

Finnair köper Flybe Nordic

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 13 november 2014
En Euro. Det betalar Finnair för 60 procent av Flybe Nordic, det gemensamt ägda flygbolag som skulle bli en stark regional konkurrent i Norden. Nu är Finnair tillbaka på ruta ett och får själva ta hand om de tunnare linjerna samtidigt som den egna ekonomin krisar.

Flybe Nordic
Flybe Nordic

Skellefteå – Helsingfors. Bromma – Köpenhamn. Bromma – Oslo. Bromma - Tallinn. En efter en av de svenska linjerna har lagts ner och flygbolaget Flybe Nordic är numera en alltmer sällsynt gäst på de svenska flygplatserna. Kvar finns enbart åretruntlinjen mellan Bromma och Helsingfors och eventuell säsongstrafik till Visby under sommaren.

Det var en helt annan bild som målades upp 2011 när Finnair och engelska Flybe byggde ett gemensamt flygbolag med Finnairs regionala dotterbolag Finncomm som bas. Tanken var att Flybe Nordic, där Flybe ägde 60 procent och Finnair 40 procent, dels skulle flyga tunnare kortlinjer till Finnairs hub i Helsingfors, dels expandera och bli ett regionalt flygbolag i Norden. Med en flotta på ATR72, Embraer 170 och Embraer 190 flög Flybe Nordic cirka 30 procent av trafiken för Finnair. Det fanns även tankar på att börja flyga inrikestrafik i Sverige.

- Vår ambition är att bli det ledande regional flygbolaget i Norden och Baltikum, sa Flybe’s vd Mike Rutter när affären offentliggjordes sommaren 2011.

Men planerna på att göra Bromma till en hub för Flybe Nordic visade sig inte hålla och linjerna till Oslo, Köpenhamn och Tallinn blev kortlivade.

Flybe har även dragits med förluster och rekonstruktioner på hemmaplan i England och i det arbetet har fokus bland annat hamnat på Flybe Finland som flyger inrikestrafiken i Finland och även det går med förlust. Men de två ägarna har inte lyckats komma överens om hur förlusterna i Flybe Finland ska minskas och därför köper nu Finnair tillbaka hela ansvaret för Flybe Nordic. Prislappen är en Euro.

- Flybe Nordic har inte utvecklats finansiellt på det sätt som vi och våra aktieägare hade förväntat sig, säger Pekka Vauramo, Finnair CEO som nu står inför uppgiften att hitta en nya investerare villig att satsa motsvarande den del som Flybe ägde och dessutom vara med och bygga upp lönsamheten i det regionala flygbolaget. I dagsläget är förlusterna i bolaget cirka 200 miljoner Euro.

Finnair kommer att behöva finansiering från annat håll eftersom moderbolaget knappast har de medel som behövs. Det stora besparingsprogrammet som ska minska kostnaderna med närmare två miljarder pågår och de senaste kvartalssiffrorna var inte ljusa: Intäkterna minskade med nästan 41 procent under perioden. Det var oväntat högt och hjälps inte upp av gjorda besparingar och ökade passagerarsiffror. Sammantaget har Finnair gått back med närmare 200 procent hittills i år, jämfört med samma period 2013.



Kommentera artikeln
Det finns 1 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Njaa det stämde inte...
Skrivet av Finnen, 2014-11-13 12:22:55
"Kvar finns enbart åretruntlinjen mellan Bromma och Helsingfors.." Norrköping har åretrunt trafik, inte Bromma..
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
TFHS
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev