Skriv ut  

En glimt från flyghistorien

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 14 november 2014
En av SAS Caraveller fångad på bild på plattan på Heathrow. Långt senare har samma maskin funnits på Arlanda eftersom den slutade sina dagar som övningsobjekt för räddningstjänsten på flygplatsen.

SAS Caravelle
SAS Caravelle

Det är trångt på plattan i vad som antagligen är Heathrow under första halvan av 1960-talet men det kan också vara några av de första åren av 1970-talet. Inklämd tillsammans med en Vickers VC10 från BOAC, British Airways Overseas Coorporation, en DC8-63 från World Airways, en De Havilland Comet från Dan-Air och en Vickers Viscount från British European Airways systerföretag Channel Island, står en Caravelle från SAS parkerad.

Caravelle var SAS första jetflygplan och hade, innan väl beställningen var gjord, orsakat många och långa diskussioner inom bolaget: Skulle jettrafik vara förbehållen långlinjerna eller skulle man satsa också på jettrafik på de kort- och medeldistans? I juni 1957 tecknades ordern på sex flygplan med option på ytterligare nitton. SAS blev launch-customer på flygplanet och använde sammanlagt 21 Caravelle S210 i flottan under åren 1959 – 1974.

Maskinen blev uppskattad av både besättningar och passagerare och visade sig fungera perfekt på både kortare inrikeslinjer och i det europeiska linjenätet. De första flygplanen hade plats för 74 passagerare men kabinen konfigurerades sedan om till 81 stolar varav 12 i första klass. Det byggdes på ytterligare till 86 stolar och det fanns även en ren economy med 94 stolar.

SAS råkade även ut för ett haveri med Caravelle, den 19 januari 1960. Det var OY-KRB som efter knappt två månader i flottan totalhavererarde under inflygning till flygplatsen i Ankara i Turkiet och samtliga 42 ombord omkom.

Den Caravelle som syns på bilden är en Sud SE-210 med registreringsnummer OY-KRC och döpt till Faste Viking. Det var den 29:e maskinen som lämnade tillverkningshallen hos Sud Aviation och levererades till SAS 1960. Under en femårsperiod, 1965 – 1970 var maskinen utlånad till Thai Airways och stationerades i Bangkok med registrering HS-TGH. Tillbaka hos SAS igen flög den fram till 1974 när den togs ur tjänst efter att den 27 september ha flugit tom mellan Göteborg – Arlanda. OY-KRC loggade sammanlagt 34 824 flygtimmar och blev den Caravelle som flugit mest och längst i SAS. Efter väl förrättat värv placerades maskinen på Arlanda och användes som brandövningsobjekt för Räddningstjänsten.



Kommentera artikeln
Det finns 4 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

nostalgi
Skrivet av thomas, 2014-11-14 13:38:05
Comet hade till skillnad från caravellen flight engineer flög själv en Dan Air flight jump seat i cockpit arn-lgw
Anmäl inlägget
Kul
Skrivet av Paprikatåget, 2014-11-14 11:47:22
Kul artikel. Rolig idé att utgå från en bild och sedan kunna berätta en massa historia, inklusive fakta om intressanta detaljer.
Anmäl inlägget
Notalgia
Skrivet av J.B., 2014-11-14 11:17:27
Kul med en bild där Caravelle är parkerad bredvid en Comet. Nospartierna skall på utsidan varit identiska. Tidigt samarbete mellan fransk och brittisk flygindustri som sedan utmynnade i Concorde. Alla 3 flygplantypnamn börjar dessutom på C. En slump?
Anmäl inlägget
Bilden är från början av 70-talet
Skrivet av Lasse, 2014-11-14 11:06:25
World Airways fick nämligen inte sina DC-8or förrän på sjuttiotalet :)
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev