Flygnyheter
Miljö
Krönika
Reportage
Debatt
Pressmeddelanden
Notiser
Flygvärlden i korthet
RSS
Nyheter om Flygtorget
Flygtidningar
Platsannonser
Lokaler
Flygutbildning
Flygforum
Flygfakta
Medlem
Om Flygtorget
Sitemap
Flygnyheter
Miljö
Krönika
Reportage
Debatt
Pressmeddelanden
Notiser
Flygvärlden i korthet
RSS
Nyheter om Flygtorget
Flygtidningar
Platsannonser
Lokaler
Flygutbildning
Flygforum
Flygfakta
Medlem
Om Flygtorget
Sitemap
Skriv ut
Klart med fortsatt tung trafik i Halmstad
Flygnyheter,
Anders Carlsson,
den 18 november 2014
Halmstad flygplats är sedan den första november uppgraderad till en 4D-flygplats. Förutsättningen är att banan breddas till 45 meter men kullen i banänden behöver inte åtgärdas.
Halmstad flygplats har hittills varit godkänd för 3C men sedan den 1 november har Transportstyrelsen höjt godkännandet till att vara 4D. Det ger flygplatsen möjlighet att också i framtiden kunna trafikeras med tyngre passagerartrafik.
– Det är ett enormt lyft och innebär att vi dels kan behålla nuvarande verksamhet, dels utvecklas med sikte på mer charter, säger flygplatschefen Magnus Edman till Flygtorget.
Det nya tillståndet har dock beviljats med ett förbehåll: banan ska breddas från dagens 40 meter till 45 meter.
– Det sätter vi igång med under våren och passar samtidigt på att asfaltera om hela den 2 200 meter långa banan.
Däremot krävde inte Transportstyrelsen att den karaktäristiska puckeln i norra banänden skulle planas ut. Banan får alltså behålla den nuvarande banprofilen trots att det inte går att se den ena banänden från den andra, att frisiktshets- och längdlutningskravet inte är uppfyllt.
Den tunga trafik som även i framtiden är tillåten är till viss del militär.
Halmstad tillhör de få kvarvarande flygplatser i landet där civil och militär trafik samsas. Den tidigare flottiljen, F14 är visserligen nerlagd men försvarsmaktens tekniska skola ligger på det tidigare flottiljområdet och drar till sig militärt flyg, bland annat JAS , Hercules och målflyg.
Passagerartrafiken är till största delen inrikes, där Nextjet och Kullaflyg delar på de cirka 113 000 passagerare som varje år flyger till Arlanda och Bromma. Samtidigt har charterflygningarna sakta men säkert ökat och numera flyger cirka 15 000 varje år till medelhavet och Kanarieöarna.
– Vi kommer att hamna på cirka 130 000 resenärer i år och det är en positiv trend.
Kommentera artikeln
Det finns 0 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten
Skriv ut
Tipsa en vän
Sök nyheter
Platsannonser
Redovisningsekonom Jetpak
Jetpak
Senior HR Manager & Executive Assistant
DynamicSource AB
Plåtslagare till underhållsverksamhet / modifieringsverksamhet
Saab
Nordic MRO/Hovby Aero söker certifierade part 66 tekniker
Hovby Aero AB
Skolor och utbildningar
Flygvärlden i korthet
Notiser
Norse Atlantic startar trafik till Kapstaden
Piloter på BRA tar strid
Nu ska vi flyga på mänskligt avföring
Fler artiklar
Nyheter från andra media
09:20 Man stoppades på Arlanda med stor mängd kontanter i väskan - SVT Nyheter
05:06 Flygen går igen vid Teherans flygplats – flygbolag ställer in flyg till Iran | Svenska Yle
12:02 Försvarsmakten övar på Norrköping Airport
08:48 Easyjet spår minskad förlust under H1, sommarbokningar fortsätter utvecklas väl
03:38 Skyhöga priser på flygbiljetter till Skellefteå – flygbolag ratar staden - SVT Nyheter
03:34 Handelskammaren försöker locka nya flygbolag till Skellefteå: ”Beroende av flyget”
Fler artiklar
Flygforum
frasse:
SV: Svensk Pilotförening stämmer BRA
Stockholmare:
SV: Regeringen rör ej flygskatten
Generation X:
SV: JAS-funktioner, omoderna?
Fakta:
Sluta gnäll Skellefteå!
Debatt
Debatt: Flygplatserna behöver ökat stöd nu
Flygrevyn Nr. 7
Heart Aerospace med 30 flygstolar
Aldrig mera Boeing och Airbus
Virgin Orbit intar Spaceport Cornwall
Qantas – Sista skuttet på Kangaroo Route
Fortsatt trögt för Gripen
Flygtest: Evektor SportStar RTC
Passagerarflygplanet med nio liv
Månbilarna växlar upp
F16 – Landets största flyguppvisning
Möt stridsflygaren – verklighetens ”Ghost of Kiev”
Flyghistoria: P-51 Mustang
Flygtorget i RSS-format
Redaktionen
Tel: 08-500 379 00
E-post
info@flygtorget.se
Copyright © 1997 - 2024, Flygtorget AB, Alla rättigheter reserverade
Cookie information
,
Sitemap