Skriv ut  

SAS sista MD 80 har lämnat Skandinavien

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 19 november 2014
Halv fyra i går eftermiddag lättade SAS sista kvarvarande MD 80 från Oslo på en ferryflygning till USA. Där blir den reservdelslager Delta Air Lines. Därmed är epoken MD definitivt över i SAS.

SAS MD-87

Den sista kommersiella flygningen gjordes den 26 oktober förra året. Då gick SAS sista MD-flygningen, SK402/403, en turnaround på sträckan Köpenhamn – Stockholm och sedan, som final, en charterflygning upp till Oslo. Där var det meningen att SE-DIR, Nora Viking skulle ingå i SAS museum på Gardermoen. Men så blev det av olika anledningar inte, bland annat krävdes investeringar i uppställningsplats och annat som var för dyra. Dessutom representerar det drygt tjugo år gamla flygplanet fortfarande ett värde.

I går lämnade därför SE-DIR, en MD-81 nu med flygnummer SK9198, Oslo och flögs enligt rutten Oslo- Keflavik – Bangor till Blitheville i Arkansas, där maskinen togs emot av Delta, en trogen begagnatköpare hos SAS.

- I Blitheville tas flygplanen om hand, det görs en koll, bland annat frontpersiskopering av motorerna och sedan förvandlas flygplanet till ett reservdelslager för Delta, säger Nicklas Hårdänge, flottachef i SAS till Flygtorget.

I första hand är det motorerna som Delta återanvänder i den stora flotta av MD som fortfarande flyger för bolaget, i nuläget troligtvis världens största med cirka 120 maskiner. Men även andra delar av flygplanet, runt 600 olika komponenter, återanvänds. Så har delta gjort med merparten av de 21 MD som köpts in från SAS.

- Vi har fått bra avsättning för maskinerna som med europeiska mått är gamla men som har ett liv kvar i USA.

Av det åttiotal MD-maskiner i olika modeller, MD-81, MD-82, MD-83, MD-87 och MD-90 som under åren funnits i SAS flotta, har Delta köpt 21, i första hand för motorernas och reservdelarnas skull. Å andra sidan har Strategic, som köpt sex MD-87, byggt om samtliga dem till flygande vattenbombare och använder dem till att bekämpa stora bränder. Den stora merparten, drygt 50 av de MD-80 som ingått i SAS flotta flyger dock fortfarande och det i Allegiants färger.

I och med att SE-DIR flugit över till USA är MD-historien i SAS slut, ett flygplan som under många år var ryggraden i hela flygbolaget.

- Jag skulle säga att utan MD:n hade inte SAS funnits kvar idag. Den har varit så pålitlig, klarade sig i de allra flesta väder, jag vet inte hur många gånger vi har klarat svåra vindar och banförhållanden på till exempel Landvetter medan andra flygplanstyper fick vända eller blev kvar på marken. Uppe i luften gled den också igenom oroligt väder på ett helt fantastiskt sätt, sa Piloten Christer Lundström när Flygtorget intervjuade honom förra året.



Kommentera artikeln
Det finns 12 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Mycket bra
Skrivet av Pilot, 2014-11-23 18:12:52
att bli av med ohyran, sk MD-80/-90/DC-9. Värsta flygplan som finns och anledningen till McDD undergång.
Anmäl inlägget
Det är skönt!
Skrivet av Kalleflygare, 2014-11-20 17:06:29
Det är skönt att den epoken MD är över i SAS!
Ett modernt och framgångsrikt flygbolag måste ampassa sig till de nya, hårda krav och till de stora uppmaningar som alla konkurrentkraftiga flygbolag måste klara sig för att kunna överleva. Det är bra för SAS att den tiden med MD är över. Det är dags att tänka nytt!
Anmäl inlägget
Mycket bra maskin
Skrivet av Kalle Viking, 2014-11-20 11:32:29
1979 gick jag typkurs på DC9 och sedan 1984 på denna maskin. Två bra maskiner.
Sen hade jag förmånen att gå på typkurs B737 i Seattle 1989, som blev min sista kärra, som
blev den sista typen på LIN.

Anmäl inlägget
Borta och saknad
Skrivet av Saltkammargutten, 2014-11-20 10:20:13
Måste hålla med de andra som gillar detta planet. Det är ett grymt bra plan att resa i.
Anmäl inlägget
MD80 vs. 737CL tillförlitlighet
Skrivet av Mr €, 2014-11-20 08:28:44
MD80 var i börja ett steg tillbaka från DC-9'an i tillförlitlighet medans 737-300/-400/-500 var ett kliv framåt jmf med 737-200. Dock var komforten för de i business class bättre. MD90 var ännu värre än MD80. Det var först med MD95 nu kallad B717-200 som tillförlitligehten kom ikapp dock med dyra motorer. 737 tillverkas fortfarande medans MD-serien är nerlagd.
Anmäl inlägget
Nästan rätt Hansi
Skrivet av Lasse, 2014-11-20 07:05:27
MD95 och MD90 ska deg vara. DC prefixet försvann i och med att MD88 certifierades :)
Anmäl inlägget
Men lever ändå kvar...
Skrivet av Hansi, 2014-11-20 03:50:02
SAS äger ju Blue 1:s 12 st. Boeing 717 som hette DC 95 innan Boeing köpte Douglasfabriken.
Dessutom står SAS som ägare till några av de 12 DC90 som Delta nu flyger...
Anmäl inlägget
SAS (Inte Äss ah äss) Emm-di-eighty!
Skrivet av Herrn, 2014-11-19 22:07:00
-Ja säte 26a ska det vara ;)
Anmäl inlägget
...
Skrivet av SAS , 2014-11-19 21:02:55
Så fik Wallenberg sine leasing penge hjem inden den blev returneret. Super!
Anmäl inlägget
Snyggast flygplanet
Skrivet av Walle, 2014-11-19 15:32:51
Den är så sjukt kol i take off:
http://youtu.be/CCljSOhNIeE
Anmäl inlägget
Saknad
Skrivet av X:et, 2014-11-19 15:27:59
Ja, md:n är speciell och man saknar den.

http://youtu.be/augfA5iZ5wA
Anmäl inlägget
Md-80
Skrivet av Herrn, 2014-11-19 14:56:31
Gud vad tråkigt! ,

MD-80 var det absolut by far det bästa flygplanet att flyga i som passagerare!

Den var mycket bra i turbulens och tyst längst fram!

Gråter en tår :(
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
TFHS
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev