Skriv ut  

Norwegian och amerikanska pilotfacket fortsätter debatten

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 21 november 2014
Billiga flygbiljetter och amerikanska jobb å ena sidan, orättvisa anställningsförhållanden å den andra. Debatten om Norwegians amerikanska flygtillstånd har än en gång blossat upp.

Norwegian väntar fortfarande på att amerikanska Department of Transportation ska fatta beslut om trafiktillståndet för Norwegian Air International, NAI. Björn Kjos är just nu i USA för att uppvakta myndigheterna och än en gång förklara hur upplägget för långlinjeverksamheten fungerar.

Framför allt vänder sig Björn Kjos mot anklagelserna om lönedumpning och påståendet att amerikanska jobb blir lidande om Norwegian får ett tillstånd att flyga på USA.

– Tvärtom har vi redan anställt 300 personer till vår kabinpersonal och håller just nu på att rekrytera amerikanska piloter till vår bas i New York, säger han och pekar på att NAI uppfyller alla lagstadgade och regulatoriska krav för att få tillstånd att flyga på USA.

Det amerikanska pilotfacket ALPA, Air Line Pilot Association menar att Norwegian inte spelar rättvist och genom att placera NAI på Irland utnyttjar möjligheten att outsourca anställningsförhållandena. ALPA jämför också med systemet med bekvämlighetsflagg inom sjöfarten och ser tydliga paralleller till hur det utarmat anställningsförhållandena.

Det faktum att debatten blossat upp igen kan innebära att Department of Transportation kan vara på väg att fatta ett beslut. Det är en utredning som tagit närmare ett år och som fortfarande inte har något fast datum för när ett beslut ska komma.



Kommentera artikeln
Det finns 12 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Norwegian klarar inte att konkurrera!
Skrivet av CB, 2014-11-25 22:25:59
De måste använda tvivelaktiga metoder, vilket ogillas:

http://e24.no/boers-og-finans/norwegian-air-shuttle/kongressmedlemmer-gaar-mot-norwegians-usa-droem/23343221
Anmäl inlägget
Fusk-Kjos!
Skrivet av Harry, 2014-11-25 10:19:08
http://youtu.be/IJCjHS0KQdc
Anmäl inlägget
Vad är problemet?
Skrivet av Linkan, 2014-11-23 16:47:02
Norwegian har samma rätt som FinnAir, Lufthansa, LOT, SAS medfler att flyga till och från USA.

Vad kan då syftet med ett AOC på Irland vara?
Norwegian har inga planer på att flyga till eller från Irland.

Klart att ett sådant upplägg skapar funderingar om vad som är ändamålet. DY har redan nu rätt att flyga på USA.

Ljusskygga anledningar det är vad det är. Det är vad DOT upptäckt och därför tvekar man.
Varför ge ett nytt tillstånd till en koncern som redan har ett tillstånd?
Anmäl inlägget
Sverige
Skrivet av Nicke, 2014-11-21 22:15:09
Problemet är att Sverige valde att inte gå med cape town konventionen vilket gör att NAI inte finansiera sina maskiner med exportavtal. (Enkelt förklarat) om Sverige skulle skaffa det så är det ett alternativ. Tror dock inte SAS är så sugna på NAI på ARN...
Anmäl inlägget
Billigcrew för 3000kr/månaden.
Skrivet av Harry, 2014-11-21 18:34:23
Rena fullträffen för Kjos! Se här:

http://instagram.com/p/vlqEHZyF9T/
Anmäl inlägget
Svenson
Skrivet av GM, 2014-11-21 16:22:25
Jag har gjort mig upp en mening! Störa mig inte med nya argumenter!
Anmäl inlägget
Norsken
Skrivet av Pax, 2014-11-21 16:15:31
Ja DY har ju dessvärre gått i kk, så vi kan flyga med dem tills 1/1/15. :(
Anmäl inlägget
@PF
Skrivet av Joo, 2014-11-21 13:27:23
Skitsnack! Om det är "EU-rättigheterna" man vill åt kan man väl lägga AOC:t i Sverige, Danmark, UK eller något annat land NAI ska flyga ifrån. NAI har valt Irland eftersom de har en flat inställning till social dumping, skattesmitning m.m. tack vare Michael O'Leary. Öppna ögonen!
Anmäl inlägget
@ Ubbe
Skrivet av PF, 2014-11-21 13:04:38
Korrekt att Norge inte är med i EU, men de (och Island) är sedan några år fullvärdiga medlemmar av Openskiesavtalet mot USA.

NAS har idag rättigheter att flyga till USA som de vill, varför alla Dreamliners opererar under detta AOC. Och så kan det förbli, bara byta registrering på planen på sikt.

Vad Norwegian med NAI-AOC:t vill uppnå är dock något helt annat. Det är de trafikala rättigheterna EU har med Asier, och exempelvis overfly permit över Ryssland.
Anmäl inlägget
Skit i EU
Skrivet av Ubbe, 2014-11-21 11:00:44
Vem bryr sig om EU?
Norge är ej med i EU och det är det som är poängen att dom försöker att kringgå regler, utnyttja systemet för att fortsätta med sin dumpning av anställningsvillkor och trygghet.
Anmäl inlägget
Citerar verklig nyhet
Skrivet av Qatar, 2014-11-21 10:16:39
Eff 30MAR15 Doha – Stockholm Increase from 7 to 10 weekly
QR169 DOH0130 – 0650ARN 788 236
QR167 DOH0825 – 1345ARN 788 x236
QR171 DOH1325 – 1850ARN 332 146

QR170 ARN1120 – 1810DOH 788 236
QR168 ARN1605 – 2255DOH 788 x236
QR172 ARN2225 – 0510+1DOH 332 146
Anmäl inlägget
Openskies
Skrivet av EU, 2014-11-21 10:03:50
EU har ett Openskiesavtal med USA. Att DOT inte handlägger tillståndsärendet i rimlig tid har fått EU att ilskna till.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev