Skriv ut  

Swedavia - Det behövs två flygplatser i Stockholm

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 24 november 2014
Lättnad över beslutet kring Arlanda och nu arbete på att visa på behovet av två flygplatser. Swedavia fokuserar nu på att visa på varför Bromma måste vara kvar. Samtidigt hoppas piloter på att det fortsatta utredningsarbetet sköts mer professionellt än tidigare.

Lättnaden var betydlig och det firades med tårta på Arlanda när beskedet kom från Mark- och miljööverdomstolen kom i fredags. De befarade inskränkningarna i trafiken till bana 3 och kravet på kurvade inflygningar fick inte gehör hos domstolen. Utvecklingen av flygplatsen kan fortsätta som planerat även om den 300 sidor långa domen nu ska studeras i detalj.

– Vi måste naturligtvis sätta oss in i alla detaljer. Vi har redan sett att det kan bli en del konsekvenser eftersom domstolen satt bullergränsen till 65 decibel. Det kan innebära att vi måste dra isär starterna och öka avstånden när vi har en turboprop som ska starta före en jetmaskin, säger Klas Nilsson, informationschef på Swedavia till Flygtorget.

Den allmänna uppfattningen är att det är en bra och väl genomarbetad dom. De berörda parterna har fyra veckor på sig att överklaga. Nästa instans är i så fall Högsta domstolen och där krävs ett prövningstillstånd för att frågan ska tas upp. Om ett sådant utfärdas är osäkert och förhoppningarna är nu att Arlanda får möjlighet att arbeta vidare ostört. Piloter som Flygtorget talat med hoppas också att det är märkligt att frågan kommit så långt som till ett domstolsförfarande. Det finns visserligen flygplatser med lokala inskränkningar och milmiljörestriktioner men i stort saknas EU-lagstiftning om alternativa flygvägar och, som i det här fallet, kurvade inflygningar.

– Jag skulle vilja gå så långt som att ifrågasätta domstolens mandat att besluta i flygtekniska frågor. Framför allt är det illavarslande att så många utanför branschen är inne och petar i frågor som rör flyget och säger sig veta hur det fungerar. Överlåt den verksamheten till de med professionella kunskaper. Dessutom är det kanske dags att vi accepterar att Arlanda ligger där det ligger, säger en pilot som föredrar att vara anonym.

Med den stora frågan om Arlanda till stora delar löst, återstår framtiden för Bromma. De tvärsäkra uttalandena innan valet att flygplatsen skulle vara kvar har ändrats till att den ska utredas av en särskild förhandlingsperson. Detta sedan grön-rosa politiker i Stockholm krävt att flygplatsen ska vara nedlagd senast 2022.

Proteststormarna ute i landet har dock fått effekt och det visar sig nu att den omtalade förhandlingspersonen kanske inte ens tillsätts. Det skulle i så fall peka på att det inte blir tal om någon förtida nedläggning innan avtalet om flygplatsen går ut 2038.

– Stockholm har ett stort behov av starter och landningar och vi ska fortsätta att övertyga om att det behövs två flygplatser för att klara det. Arlanda kan växa men ska också hinna och orka ta emot den tillväxten. Jag tror också att vi nått fram med att trafiken på Bromma inte går att flytta över till Arlanda utan att det kommer att tränga undan annan trafik, säger Klas Nilsson.



Kommentera artikeln
Det finns 13 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

RNP och Arlanda
Skrivet av Mr €, 2014-11-26 07:38:33
I princip alla nya trafikflygplan har avionik för RNP, (kurvade inflygningar), flygbolagen måste kvalificeras och rutiner läggas in. Sedan kan det användas. Givetvis inte alltid, men mer och mer efter att programvarorna och rutinerna förbättras. Domstolen förstod inte detta utan lyssnade på Swedavias förklaring hur det är för stunden och blev vilseledda hur snabbt verkligheten ändras.
Anmäl inlägget
Problemet är...
Skrivet av Ba, 2014-11-25 21:05:10
..att det är hela havet stormar på Swedavia samtidigt som politiker lyssnar på just Swedavia. Ledningen behöver bytas per omgående.
Anmäl inlägget
Är det en mänsklig rättighet att flyga vissa tider
Skrivet av Anders, 2014-11-25 18:51:27
Jag förstå att det är svårt att flytta över trafik från Bromma till Arlanda om man då tänker att samma avgångstider skall bestå. Men jag förstår inte varför det är på något sätt heligt. Ibland förs resonemanget som om det är en mänsklig rättighet att kunna ta flyget och vara i Stockholm en viss tidpunkt men så är det väl knappast.
Anmäl inlägget
Bromma behövs
Skrivet av Stor FL, 2014-11-25 14:47:46
Alltför många tror sig veta att man kan flytta Brommatrafiken till Arlanda. Några av oss har räknat på detta och det visar sig att det inte fungerar om passagerarna skall kunna flyga vid de tidpunkter som deras scheman fordrar. De som ska vara i Stockholm kl 0900 kan inte rimligtvis flyttas till 1100. I övrigt kan viss avlastning ske genom Ärna
Anmäl inlägget
Bromma behövs inte alls!
Skrivet av Kalleflygare, 2014-11-25 12:42:34
Det är påhittat att Bromma behövs! Å en sida Anders Karlsson i sin artikel vill att man ska "överlåta verksamheten till de som har professionella kunskaper" Men å andra sidan vill han inte att de som har professionella kunskaper ska kunna utveckla ARN för att ta emot allt flygtrafik från Bromma. Om man vill, då man kan aveckla Bromma utan så stora konsekvenser som vissa påstår. Lägg ned Bromma och låt de professionella utveckla ARN till en riktig världsklass flygplats!
Anmäl inlägget
Stoppa vansinnet
Skrivet av The Oberver, 2014-11-25 00:04:35
Att åka med pendeln Barajas-Madrid kostar max 3 €. Att åka Arlanda-Stockholm kostar nästan 30 €. Förstatliga och sänk priset på Arlanda Express!
Anmäl inlägget
Allmänflyg
Skrivet av Bulten i Bo, 2014-11-24 15:35:04
Ska Bromma vara kvar så får dom släppa in allmänflyget igen. Det är inte meningen att skattebetalarna ska sponsra familjen Braathens privata flygplats.
Anmäl inlägget
buller
Skrivet av Buster, 2014-11-24 15:08:32
Hej! Jag har bott på Södermalm i 25 år och aldrig blivit störd av ett enda flygplan, trots att jag bodde mitt under inflygningen till bana 30.
Anmäl inlägget
Svar till Frans.
Skrivet av Erik Johansson, 2014-11-24 14:08:18
Dear Frans, I note your comment:

I vissa mindre utvecklade länder kan man se flygplatser mitt i städerna.

I assume that you England is one of those under developed countries you refer to. Have you ever flown to London?
Anmäl inlägget
Bromma ligger bättre till
Skrivet av Kjell, 2014-11-24 12:40:54
Sverige är ett av dom mindre utvecklade länderna när det gäller flyg!
Bromma ska vara kvar och helst förses med bättre kommunikationer, buss osv...
Arlanda borde sänka avgifterna för ankommande flyg och på så sätt locka till sig fler operatörer. Då kan Sverige och Stockholm blomstra.

Men NEJ! Kanske bättre att vi tar cykeln istället.
Anmäl inlägget
Stoppa vansinnet
Skrivet av Captain Crunch, 2014-11-24 12:11:19
Att åka med pendeln Barajas-Madrid kostar max 3 €. Att åka Arlanda-Stockholm kostar nästan 30 €. Behåll Bromma!
Anmäl inlägget
Buller?
Skrivet av Frans, 2014-11-24 10:11:08
Man pratar om buller på en plats mellan två städer (Arlanda). Men hur många människor störs av bullret från Bromma, mitt i Sthlm!? I vissa mindre utvecklade länder kan man se flygplatser mitt i städerna. Men dagens kommunikationer går det ju fortare att ta sig till Arlanda än till Bromma från Sthlm C. Lägg ned Bromma!
Anmäl inlägget
Ärna
Skrivet av Ärna, 2014-11-24 10:02:42
Uppsala ligger bättre till.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
TFHS
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev