Det finns 21 kommentar/er. Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades. Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten
|
Postens ledning
Skrivet av UPS, 2014-11-30 19:09:25
Snart är hela postens ledning från UPS, vd och nedåt... Amerikansk personalpolitik i ett statligt bolag, där ligger flygbranchen i lä vad gäller ett fack som tar den i t..an...
Grisen skall sminkas innan börsnotering, nästa folkaktie? Muhahahaha...
|
|
Lite funderingar
Skrivet av Nom, 2014-11-30 17:47:17
I mina ögon så är postens logistik imponerande, lämna ett litet paket på vilken ort du vill i Sverige för leverans nästkommande dag var du vill inom landets gräns, det är något som inte UPS ens är innärheten av. Det är snarare så att UPS har mer att lära av posten än tvärtom! Jag tror posten låser in sig ett hörn, en operatör för varje linje kan ju bli resultatet och vips så försvinner flexibiliteten. Nom
|
|
Posten
Skrivet av Gordon, 2014-11-30 12:49:11
Problemet för Amapola är inte konkurrens från andra bolag utan om regeringen bestämmer att all post ska gå med tåg och inte behöver komma fram nästa dag nödvändigtvis.
|
|
UPS
Skrivet av Falconetti, 2014-11-30 00:26:51
Ups kan väl stanna på andra sidan Atlanten. Jänkarna är inte kända för sitt kvalitetsarbete precis. Vad har en amerikansk cowboyflychef i Europa att göra? Vi hade många kontraktsjänkare på FAAB i när vi startade upp postflyget. Vi var inte imponerade.
|
|
Gammal flygräv
Skrivet av UPS, 2014-11-29 15:42:19
Tomas Granmar har varit flygchef på UPS, liiitet större operation än posten, han kan nog sätta rejäl press på Amapola. Amapola är inte känt för att jobba livet ur sig vad gäller kvalitet...
|
|
NEXTJETATP
Skrivet av ATP2, 2014-11-28 02:21:29
Troligast är väll att de budar, sen om de behöver NJs ATPer har jag ingen aning om. De har ju många och tjänar kanske mer på leasa till NJ
|
|
Re: ATP2
Skrivet av Henrik, 2014-11-27 18:02:30
...är det mer troligigt då att WAS lägger bud och säger upp avtalet med NJ med deras ATPer för att bygga om dessa till frakt kanske?
|
|
NEXTJETATP
Skrivet av ATP2, 2014-11-27 14:12:55
Att Nextjet skulle "skaffa" några ATPer i frakt version och flyga post skulle jag se som omöjligt när WAS äger 99% av alla flygdugliga ATPer på jorden, inklusive NJets pax maskiner. Dessutom flyger redan WAS åt Amapola på diverse postlinjer och att de skulle låta NJ få buda på linjer med deras ATPer lär vara tveksamt
|
|
Felaktig historieskrivning
Skrivet av Cap, 2014-11-27 11:42:07
Det Falconair som höll till på Bulltofta från 1966 (Sturup invigdes 1972) hade ingenting med Posten att göra. Det var ett charterbolag som opererade bl.a Lockheed Electra. Gick i konkurs med ganska skamfilat rykte. Något förvånande att Posten sedan använde en variant på detta namn när man etablerate sitt Falcon Air runt 1990.
|
|
Ljudvolym
Skrivet av F50, 2014-11-27 02:42:14
@kungen
Breven och lådorna bryr sig inte om ljudvolymen i kabinen ! Men människorna runt flygplatserna (typ Upplands Väsby) bryr sig om ljudvolymen utanför. Speciellt vid kl. 01:00...
|
|
Posten
Skrivet av Jultomten, 2014-11-27 00:54:29
Blir nog svårt att hitta ngn som sköter postflygningarna lika bra som amapola lyckats göra. Men prion nuförtiden är inte kvalite utan priset. Då får man in oseriösa flygbolag. Nämner inga namn :)
|
|
Cargo
Skrivet av Falconetti, 2014-11-27 00:12:43
Finns gott om branschaktiva falconister. Har någon överskott på pengar så startar vi upp Falcon igen.
|
|
Ljudvolym eller lastvolym?
Skrivet av kungen, 2014-11-26 22:18:44
Inte tror jag att vykorten och paketen bryr sig speciellt mycket om ljudkomforten i kabinen?
|
|
Herregud
Skrivet av Lastare ARN, 2014-11-26 22:18:14
Varför ändra något som fungerar jäkligt bra? Amapolas piloter är trevliga, hjälper till att lasta och sköter det grymt effektivt.
|
|
Natt och flygbuller
Skrivet av miljöpartist, 2014-11-26 13:17:26
Amapola har tystare flygplan än nämnda konkurrenter och bra regularitet!
|
|
ATP
Skrivet av Korvgubben, 2014-11-26 11:59:09
Att skaffa några gamla ATP fraktversion är nog inga större kostnader. Sedan har Nextjet redan flygplanstypen och piloter.
|
|
Nextjet?
Skrivet av Bill, 2014-11-26 11:46:47
Har Nextjet fraktkärror, eller råd att bygga om till sådana???
|
|
Nextjet
Skrivet av Korvgubben, 2014-11-26 11:16:39
Nextjet kommer säker att knipa några linjer, man är duktig på att lägga sig lågt i upphandlingar! Dock har man inte så många flygplan som till hela upphandlingen.
|
|
Fler upphandlingar
Skrivet av Saint-Exupéry, 2014-11-26 10:47:04
Norge upphandlar sin posttrafik för ett ännu längre kontrakt. Detta är sju destinationer i upp till åtta år. Bl a Jettime och Westatlantic(Westair) är aktuella där.
Tidigare i år avgjordes vem som skulle fortsätta flyga UPS widebodytrafik från Köln. Detta gick återigen till Starair där många nordbor jobbar. Westatlantics piloter blev "utflaggade" 2011. Är det Amapolas piloters tur nu?
Kanske kommer Aircontractors, Exin, Farnair och Swift tillbaka till postnätet?
|
|
JT
Skrivet av JT, 2014-11-26 09:20:14
= Jettime som slavar utan kollektivavtal
|
|
Hoppas
Skrivet av Kop, 2014-11-26 09:17:02
Blir väl lägstbjudande östbolag utan varken kollektivavtal eller något annat på plats i sann statlig upphandlingsanda!
|
|