Skriv ut  

Flybe ny underleverantör till SAS

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 27 november 2014
Engelska Flybe ersätter danska Cimber och börjar flyga delar av SAS kortare linjer. Det ligger i linje med SAS strategi att förenkla produktionen och maximera användningen av flygplansflottan.

Fyra helt nya ATR 72-600 baseras på Arlanda, målas i SAS färger och börjar flyga produktion för SAS på korta och tunna linjer. Det är samma upplägg som med dansk Jettime men den här gången är det engelska Flybe som blir underleverantör.

– Vi fick en så väldigt bra avtal med Flybe och det ligger i linje med vår strategi att ha olika samarbetspartners som flyger en del av vår trafik på kortare linjer och off-peak. Det fungerar bra och förenklar hela vår produktion, säger SAS presschef i Danmark, Trine Kromann-Mikkelsen till Flygtorget.

Flybe, som i det här fallet inte ska förväxlas med Flybe Nordic, ett samarbetsprojekt mellan Finnair och Flybe, blir det fjärde flygbolaget som flyger för SAS, vid sidan av Braathens Aviation, Jettime och Blue1. Däremot är den tidigare trogna partnern Cimber nu helt ute och det är till stora delar just den volymen som Flybe ersätter. Att Blue1, som SAS äger, inte var aktuella för uppdraget beror enligt Trine Kromann-Mikkelsen på att deras flotta av Boeing 717 var fel flygplanstyp.

Avtalet löper på sex år och Flybe startar trafiken om knappt ett år, när vintersäsongen 2015/2016 inleds med att sätta in två maskiner som sedan ökas till fyra i början av 2016. I första hand är det linjerna från Arlanda till Visby, Kalmar och Åbo som är aktuella. Det är inte känt om Flybe ska använda svensk personal ombord.

– Men det kan ändras när vi väl kommer igång och det är hela tiden efterfrågan som styr hur vi disponerar flygplanen.

De olika wet-leaseavtalen frigör kapacitet från SAS ordinarie flotta av Boeing 737 och Airbus A320-familjen. Det är dock inte aktuellt att minska antalet större flygplan. Istället ska de användas till att öppna nya rutter, bland annat i Europa.



Kommentera artikeln
Det finns 8 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

klasser
Skrivet av Uno, 2014-11-30 13:25:23
Stobart flyger Wetlease åt Flybe.
Flybe UK opererar inte några egna ATR.
Anmäl inlägget
FlyBe ATR
Skrivet av KA, 2014-11-30 01:55:45
FlyBe UK har faktisk i år också börjat ta in ATR 72, eller riktigare sagt, Irländska Stobart Air opererar 2 ATR 72-500 for britiska FlyBe. Så det är inte bara FlyBe Nordic som flyger ATR.

http://www.airliners.net/photo/FlyBe-(Stobart-Air)/ATR-ATR-72-500-(ATR-72-212A)/2538996/L/&sid=40d25621ef1c8aa3e9e1e77ed3f81750
Anmäl inlägget
Ett Vårtecken.
Skrivet av Manfred, 2014-11-29 16:58:56
Ryktet säger att Etihad är på väg att köpa del av Flybe UK. Kanske finns ett samband!?
Anmäl inlägget
Ej samma bolag.
Skrivet av Uno, 2014-11-28 16:45:02
Flybe UK och Flybe Nordic har inget med varandra att göra längre.
Och det är Flybe UK som ska flyga för SAS. Vilket i sig är märkligt.

http://www.check-in.dk/finnair-bryder-med-flybe
Anmäl inlägget
Sv: sune
Skrivet av X, 2014-11-28 13:15:59
Flybe Nordic har haft ATR i många år. Men det är inte samma bolag, inte samma tillstånd och har egentligen ingenting gemensamt med Flybe UK förutom ägandet. Men det vore väl inte helt oväntat om Flybe använder kunnande och kompetens fån Nordic för att sätta igång sin egna operation med ATR.
Anmäl inlägget
Norrköping
Skrivet av sune, 2014-11-28 12:39:23
De har haft atr i flera år. Jag åker ju med den varje vecka från norrköping till helsingfors
Anmäl inlägget
Förvånad
Skrivet av FlyBe ATR, 2014-11-27 21:09:53
Eh, ok. FlyBe har en flotta bestående av Dash8 Q400 och Embraer E175 & E195. Allt baserat I UK. Aningens oväntat att de nu ska skaffa ATR och fllyga produktion för SAS från Arlanda.
Anmäl inlägget
Spf
Skrivet av Tp, 2014-11-27 20:51:45
Hoppas SPF ser till att underleverantörerna till SAS får drägliga villkor.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev