Skriv ut  

Boeing får kritik för batteribränderna

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 4 december 2014
Förra året stod de tre månader på marken med flygförbud och gav både Boeing och flygbolagen en mardrömsstart med B787. Nu har en amerikansk utredning kommit fram till att det var Boeing själva som bär skulden batteriproblemen.

Det är en utredning som tagit sin tid men nu har The US National Transportation Safety Board presenterat sin analys av problemen kring batterierna ombord på Boeings då helt nya B787-8. Utredningen utgår från den brand som uppstod i batteriet ombord på en av Japan Airlines Dreamliners när den stod parkerad på Logan Airport i Boston i januari 2013.

Utredarnas kritik är allvarlig och riktar sig i första hand mot Boeing men också några av underleverantörerna har inte gjort vad som förväntades av dem, menar NTSB. När det gäller Boeing är myndigheten kritisk mot det faktum att flygplanstillverkaren inte kunde visa att de testat lithium-ionbatterierna under krävande förhållanden. Istället fanns inställningen att en kortslutning i någon av battericellerna inte skulle göra någon skada, än mindre starta en brand.

Men när ett batteri på en av All Nippon Airways nya Dreamliners verkligen fattade eld efter en överhettning – då slog myndigheterna till och belade hela 787-flottan med flygförbud. Under den tiden designade Boeing om både batterierna och den metallbox som batterierna är placerade i. Samtidigt erkände Boeing att en kortslutning verkligen kunde leda till brand.

Men också de amerikanska flygmyndigheterna, FAA, får en släng av kritiken. De borde inte ha godkänt batterierna utan att ha genomfört fler och hårdare tester.

Slutligen riktas kritik också mot batteritillverkaren, det japanska företaget GS Yuasa. Vid en inspektion i fabriken där batterierna tillverkades var inte kvalitetsarbetet tillräckligt bra och bland annat fanns det smuts i svetsprocessen. NTSB misstänker också att de batterier som genomgick testerna inte var av samma typ som sedan installerades i flygplanen.



Kommentera artikeln
Det finns 1 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Kurzer rubrik zu schreifen
Skrivet av Lars auf Holstein, 2014-12-08 22:13:02
-Ja Boeing kann nicht mehr die sieben acht sieben vliegen denke ich. Das ist gefärhlich!, ja!, und Delta will die neuer Airbus A350 im trafik haben...Mann kan böse sein!
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
TFHS
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev