Flygnyheter
Miljö
Krönika
Reportage
Debatt
Pressmeddelanden
Notiser
Flygvärlden i korthet
RSS
Nyheter om Flygtorget
Flygtidningar
Platsannonser
Lokaler
Flygutbildning
Flygforum
Flygfakta
Medlem
Om Flygtorget
Sitemap
Flygnyheter
Miljö
Krönika
Reportage
Debatt
Pressmeddelanden
Notiser
Flygvärlden i korthet
RSS
Nyheter om Flygtorget
Flygtidningar
Platsannonser
Lokaler
Flygutbildning
Flygforum
Flygfakta
Medlem
Om Flygtorget
Sitemap
Skriv ut
Boeing får kritik för batteribränderna
Flygnyheter,
Anders Carlsson,
den 4 december 2014
Förra året stod de tre månader på marken med flygförbud och gav både Boeing och flygbolagen en mardrömsstart med B787. Nu har en amerikansk utredning kommit fram till att det var Boeing själva som bär skulden batteriproblemen.
Det är en utredning som tagit sin tid men nu har The US National Transportation Safety Board presenterat sin analys av problemen kring batterierna ombord på Boeings då helt nya B787-8. Utredningen utgår från den brand som uppstod i batteriet ombord på en av Japan Airlines Dreamliners när den stod parkerad på Logan Airport i Boston i januari 2013.
Utredarnas kritik är allvarlig och riktar sig i första hand mot Boeing men också några av underleverantörerna har inte gjort vad som förväntades av dem, menar NTSB. När det gäller Boeing är myndigheten kritisk mot det faktum att flygplanstillverkaren inte kunde visa att de testat lithium-ionbatterierna under krävande förhållanden. Istället fanns inställningen att en kortslutning i någon av battericellerna inte skulle göra någon skada, än mindre starta en brand.
Men när ett batteri på en av All Nippon Airways nya Dreamliners verkligen fattade eld efter en överhettning – då slog myndigheterna till och belade hela 787-flottan med flygförbud. Under den tiden designade Boeing om både batterierna och den metallbox som batterierna är placerade i. Samtidigt erkände Boeing att en kortslutning verkligen kunde leda till brand.
Men också de amerikanska flygmyndigheterna, FAA, får en släng av kritiken. De borde inte ha godkänt batterierna utan att ha genomfört fler och hårdare tester.
Slutligen riktas kritik också mot batteritillverkaren, det japanska företaget GS Yuasa. Vid en inspektion i fabriken där batterierna tillverkades var inte kvalitetsarbetet tillräckligt bra och bland annat fanns det smuts i svetsprocessen. NTSB misstänker också att de batterier som genomgick testerna inte var av samma typ som sedan installerades i flygplanen.
Kommentera artikeln
Det finns 1 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten
Kurzer rubrik zu schreifen
Skrivet av Lars auf Holstein, 2014-12-08 22:13:02
-Ja Boeing kann nicht mehr die sieben acht sieben vliegen denke ich. Das ist gefärhlich!, ja!, und Delta will die neuer Airbus A350 im trafik haben...Mann kan böse sein!
Skriv ut
Tipsa en vän
Sök nyheter
Platsannonser
Recruitment Partner
TUIfly Nordic AB
Technical Support Specialist
CityJet AS
Head of Maintenance Operations
SAS
Tekniker/mekaniker
Roslagens Helikopterflyg AB
Skolor och utbildningar
Flygvärlden i korthet
Notiser
Grekland tar emot sju DHC-515 brandflygplan
Flyg Umeå - Zakynthos, Cypern, Rhodos
Saab får order på systemet Arexis till Tysklands Eurofighter
Fler artiklar
Nyheter från andra media
08:36 Försvaret ger klartecken till nedläggning av flygplatsen i Rörberg
18:52 Pilot ska landa i stormen Nelson – tvingas avbryta - Expressen
09:56 25 miljoner i ekonomiskt stöd till Halmstads flygplats
19:05 Avtal nått för Lufthansas markpersonal
15:33 Ny brakförlust för SAS - SVT Nyheter
13:00 Halmstads flygplats föreslås få 25 miljoner i ekonomiskt stöd
Fler artiklar
Flygforum
Leif D:
SV: AAP/SAS ARN är det Connect eller Main?
Xtour:
SV: Sunclass Apollo
Bonum Padre:
Vad kommer hända med SAS Ground Handling på ARN?
Oscar:
SV: Debatt: LFV stänger ner infrastruktur för ...
Debatt
Debatt: Flygplatserna behöver ökat stöd nu
Flygrevyn Nr. 7
Heart Aerospace med 30 flygstolar
Aldrig mera Boeing och Airbus
Virgin Orbit intar Spaceport Cornwall
Qantas – Sista skuttet på Kangaroo Route
Fortsatt trögt för Gripen
Flygtest: Evektor SportStar RTC
Passagerarflygplanet med nio liv
Månbilarna växlar upp
F16 – Landets största flyguppvisning
Möt stridsflygaren – verklighetens ”Ghost of Kiev”
Flyghistoria: P-51 Mustang
Flygtorget i RSS-format
Redaktionen
Tel: 08-500 379 00
E-post
info@flygtorget.se
Copyright © 1997 - 2024, Flygtorget AB, Alla rättigheter reserverade
Cookie information
,
Sitemap