Skriv ut  

Sverige med när långlinjekartan växer hos Norwegian

Flygnyheter, Redaktionen, den 4 december 2014

En flotta med Boeing 737 MAX8 och Boeing 787 öppnar för ett helt nytt nät av långlinjer. Redan idag planerar Norwegian för tunnare linjer där till exempel Göteborg kan få en efterlängtad linje till USA medan Arlanda blir en hub för trafik till Asien men också för transit mellan Asien och USA.

De närmaste åren växer Norwegians flygplansflotta kraftigt. Från 2016 är 100 Boeing B737 MAX8, 100 Airbus A320neo och 10 Boeing 787 på väg in. Det ger möjlighet att utveckla ett helt nytt långlinjenät och redan nu finns planer på vilka destinationer som kan bli aktuella.

– Med de nya effektiva flygplanen är möjligheterna oändliga, säger Norwegians vd Björn Kjos när Flygtorget träffar honom på Gatwick i London.

De oändliga möjligheter som Norwegian nu skissar på handlar om att skapa ett linjenät av intercont-linjer som blandar Boeing 787 och Boeing 737MAX. Vilka som används beror på destination, passagerarunderlag och flygtid.

– Som vi ser det ska vi använda widebody på de stora rutterna, de vi redan flyger, till New York, Los Angeles, Bangkok och liknande destinationer. Men med den kapacitet som 737 MAX har öppnar sig en hel rad linjer med flygtider runt åtta timmar.

I det resonemanget har Sverige en central roll. Björn Kjos har tidigare pekat på att Arlanda är den mest logiska hubben för trafik österut, till Asien. På den karta över tänkbara destinationer som Norwegian presenterat, finns linjer från Stockholm till Karachi, Delhi, Lahore, Almaty, Ulan Bator och städer i östra Kina. De ska inte tas som bevis för att det verkligen blir trafik till de platserna, men visar på de möjligheter som den nya flygplansflottan representerar.

Arlanda kommer även att få betydelse som transit för framtida passagerarströmmar från Asien till USA, menar Björn Kjos.

– Vi har ännu inte sett Indien vakna som marknad men det kommer. Närmaste flygvägen från, säg Delhi till New York går längs storcirkeln, via Stockholm. Flygtiden till Stockholm är åtta timmar och till New York ytterligare åtta timmar. Sexton timmar ombord på ett flygplan är inte optimalt så därför kommer det att bli aktuellt med transit på Arlanda.

Vid sidan av Arlanda öppnar en sammansatt flotta även möjligheter för sekundära städer att få egna långlinjer och slippa vägen via en hub. Hittills har Bergen fått sommartrafik till New York och det är något som kan utvecklas till städer som Stavanger och Trondheim. I Sverige kan ett liknande resonemang sätta Göteborg i fokus. Där har man i många år längtat efter att återfå en direkt rutt till New York.

– Ja, naturligtvis har vi tittat på Göteborg och det är ingen omöjlighet. Men det är för dyrt att flyga på huvudflygplatserna i New York med en 737:a så antingen blir det en sekundär flygplats eller en alternativ destination, till exempel Boston och Toronto. Men det kommer troligen långlinjer från Göteborg.

Långlinjeplanerna bygger dock på leverans av de nya flygplanen och de ligger ett par år fram i tiden. Nästa år är dessutom ett mellanår med leverans av bara en ny Boeing 787-8 vid sidan av den kontinuerliga tillförseln av B737-800. Från 2016 dras leveranstakten upp med fyra B787-9 och de första A320neo. Från 2017 kommer sedan de första B737 MAX8, förutsättningen för de nya kortare långlinjerna.



Kommentera artikeln
Det finns 10 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Aktie
Skrivet av Up, 2014-12-05 01:39:17
Ser att dom följer luftslottsprincipen väl... Sprid positivs nyheter så aktien stiger o stiger o stiger tills....
Anmäl inlägget
äntligen??
Skrivet av Göteborg , 2014-12-04 21:11:56
Hoppas verkligen att Norwegian startar longhaul från GOT. Väll behövligt om vi ska växa!
Anmäl inlägget
Max 5 flygplan
Skrivet av Nog tokerier, 2014-12-04 19:28:59
I Västerås får det plats max 5 flygplan på rampen. Man har inte CAT III ILS, ingen taxibana mm. Kort sagt Västerås behöver lägga ner några miljarder för att kunna ta Norwegians trafik. Korkat inlägg troll!!
Anmäl inlägget
Inte Västerås
Skrivet av Borlänge, 2014-12-04 19:26:29
Borlänge vore en mycket bra plats att lägga Norwegians trafik. Nej skämt och sido, Västerås är urkorkat. Arlanda är nav för Norwegian. Ska man flytta måste man flytta allt. Var får det plats i Västerås. Fler korkade inlägg? Någon?
Anmäl inlägget
Västerås
Skrivet av Trött, 2014-12-04 19:07:48
Nu när Västerås flygplats blöder skattepengar borde det vara hur billigt som helst för Norwigean att starta o landa där, upptagningsområde är på 450000 pers, närheten till Stockholm ca 45-50 minuter.
Vad väntar dem på ? ??
Anmäl inlägget
Kom igen
Skrivet av Erik, 2014-12-04 15:57:21
Allvarligt Mmx? Åk över bron! Glöm att Malmö någonsin får några längre linjer. Till och med Ryanair sticker till Kastrup... Gör som dem!!!
Anmäl inlägget
Nya rutter
Skrivet av Mmx, 2014-12-04 14:26:58
Inga nya linjer från Malmö airport.inte bra
Anmäl inlägget
DYs långlinjesattsningar
Skrivet av tacksam resenär, 2014-12-04 12:39:23
ARN pax matar många långlinjer via andras hubar, varför flyga ex AY till asien via Hel när man kan flyga direkt eller allt över CPH det här kommer skriva om flyg kartan, och SAS routingar måste ändras till över ARN, men klarar DY ekonomin?
det är framförallt när man flyger hem det är civiliserat med direktlinjer.
att sitta på Kastrup eller Schiphol på hemresan när man är svintrött i tre timmar är inte direkt kul
Anmäl inlägget
Nowegian och pengarna
Skrivet av Mr €, 2014-12-04 10:26:12
Det finns en risk att Norwegian måste leasa ut alla A320neo's, byta ut 737-800 mot 737-8MAX och byta ut 787-8 mot 787-9 då vinsterna inte täcker investeringarna och man måste ned i driftskostnader då intäkterna är begränsade och faller per pax-mile.
Anmäl inlägget
labour shopping deluxe
Skrivet av abc, 2014-12-04 08:52:41
Vad är det för trend just nu på rekryteringen? Är vi borta och letar det billigaste i Filippinerna nu när den thailändska blivit för dyr?
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
TFHS
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev