Det finns 20 kommentar/er. Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades. Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten
|
Otroligt
Skrivet av ROT, 2014-12-10 15:11:07
Dåliga verktyg = Dåligt resultat! Ingen kan operera CRJ900 i regional produktion med ekonomiskt plus! Knarren är en Extended Biz Jet och tål inte sådan produktion! Men 20 milj. från SAS SE/NO till DK arbetsmarknaden (CPH Hub) är finansiell förståellse (Brian)
|
|
Ja du lidt Neo!
Skrivet av Brian, 2014-12-10 12:45:59
Det kaldes udvikling! Det kan gøre ondt en smule, men effektiviteten er vigtig. Hvis du ikke udvikler du dør. Håber det vil være mere effektiv! SAS juble og juble Cimber! Du er en whiny svensk Neo! Og du mangler den finansielle forståelse!
|
|
Scanair
Skrivet av Calvin, 2014-12-09 11:40:06
Claes SAS "köpte" inte Scanair utan det bildades för att få produktion på helgerna (slutet på 60-talet). Sen såldes bolaget för 650milj när dåvarande VD:n bara ville satsa på businessresenärer. Dålig affär om man ser till priset och DK:s resultat efter det men det gjordes ingen förlust ,då. Snarare senare när man skulle satsa på charter igen och tappat all know-how
|
|
Hehe
Skrivet av Neo, 2014-12-09 10:46:51
Gullan Perser, googla "nyttig idiot". Du är en.
Vad tror du kommer hända om fem år? De köper ett till bolag eller startar ett nytt och halverar Cimbers villkor med ursäkten att de måste kunna konkurrera. Om ni så tjänar 5kr timmen så kommer VD stå på intranet och prata med veckad panna om hur viktigt det är att köpa "Broke LowCost Norflight AB" och flytta hela personalen dit för att spara 5%.
Det tar aldrig slut.
|
|
Varit med förr del 2
Skrivet av Claes, 2014-12-09 07:54:14
Glöm inte förlusterna på köpen av Linjeflyg, Braathens samt aktierna i Continental. Vidare förlusterna med Scanair och ihopslagningen till Premiär och vidare turer.Tror dock man lyckades tjäna pengar på aktierna i Lan Chile. Hotellaffärerna har ibland varit lycksamma och är inte samma totala katastrof som köp av flygbolag.
|
|
Cimber och Danska kostnader
Skrivet av Mr €, 2014-12-09 07:50:21
Alla i Cimber är nog säkra på att de kan driva upp sina kostnader och förmåner till SAS nivå. De SAS anställda som flyttas över till Cimber lär behålla sia löner och förmåner och Cimber piloter och kabin strejka sig till samma avtal som de överflyttade SAS'arna på 2-3 år.
|
|
haha
Skrivet av haha, 2014-12-08 22:43:02
Haha, nä de kommer aldrig konka när det finns idioter som köper TR.
|
|
SAS köper Cimber
Skrivet av Pf, 2014-12-08 21:59:51
Det går bättre för SAS nu när Norsken konkar efter jul här.
|
|
Bästa Nix
Skrivet av Gullan Purser&flygexpert, 2014-12-08 19:49:23
Vi måste få ned kostnaderna, det är det som är målet, det går inte att ha så höga löner och dyra avtal som vi har, jag har hellre jobbet kvar än inget alls. Om jag flyger långt eller kort spelar ingen roll, det är jobbet att möta kunder jag trivs med... Chicago eller Malmö spelar ingen roll. Flickorna på Cimber är så duktiga och kostnadseffektiva och dit måste Vi också.
|
|
NIX
Skrivet av pierre holmgren, 2014-12-08 18:38:51
Gullan Flygexpert , tror du skal de ta det lite lugnt med dina spådrömme , bare för att du inte få flyga långt längere då ni har klantet det till för era själva på ARN behöver det jo inte bli så för alla andra men annars en bra deal för SAS.
|
|
Multi Lön!!
Skrivet av Ny liberal moderat = f-n, 2014-12-08 17:49:32
Vad å' flyga CRJ 900 med en "mille" i lön?? Finns nog några som flyger för 600 000:-/år
|
|
?
Skrivet av Mjaa, 2014-12-08 17:21:09
Dom anställda har inte fått någon information eller erbjudande om att flytta med CRJn till Cimber, det är fakta.
|
|
Lite mindre
Skrivet av Alf, 2014-12-08 16:34:12
Fint att de som idag jobbar på SAS och flyger CRJ får möjligheten att följa med till Cimber. Antar att det innebär en duktig lönesänkning och om man inte väljer att flytta över blir man uppsagd.
|
|
Re: läs och lär
Skrivet av Varit med förr, 2014-12-08 13:28:35
Hoppas du inte menar att AOC:et inte skall användas. Någon användning skall det ju få. Överflyttning av personal/flyg, produktionsflytt eller bara sätta press på personal. Användas skall det oavsett om du säger att det bara är ett driftstillstånd. Just nu är det/blir det kanske tomt på personal/flyg. Men inte i framtiden.
|
|
Bra
Skrivet av Gullan Purser&Flygexpert, 2014-12-08 12:28:42
Spännande tanke att de duktiga flickorna på Cimber kan flyga våra lång och kortlinjer till en lägre kostnad.... Cimber verkar vara ett bra bolag med bra personalpolitik som passar väl in i SAS strukturen.
|
|
läs och lär
Skrivet av analytiker, 2014-12-08 12:09:40
Läs innan ni kommenterar......SAS köper ett AOC.Varken personal el. flygplan ingår!!!!!
|
|
Låt bli
Skrivet av Oskar, 2014-12-08 12:00:01
Ja, jag håller med. Har inte SAS lärt sig något alls på alla dessa år? Köp inte andra flygbolag.
|
|
Eller så skall man låta bli!
Skrivet av Varit med förr, 2014-12-08 11:47:39
Låt mig bara säga! Spanair, Blue1(airbotnia), Airbaltic, Estonian och British midland. När man har tänkt på den en liten stund så kan man ta en djup suck. Alla dessa bolag med massiva förluster har SAS varit ägare till. Bara för att sänka sin egen personals omkostnader. Hur gick det?
|
|
Men NextJet då...
Skrivet av IP, 2014-12-08 11:21:15
Stackars NJ de skulle ju få flyga dessa...!?
|
|
Intressant
Skrivet av Intressant, 2014-12-08 10:29:32
En gissning. Först CRJ (Cimber). Sedan 737 (JetTime eller Blue1). sedan A330/340 (Etihad). Sedan A319/320/321 (JetTime, Blue1 eller Cimber). Man kanske ska köpa SAS-aktier nu.
|
|