Det finns 9 kommentar/er. Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades. Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten
|
Drönare
Skrivet av Kalle, 2014-12-25 17:58:29
"Toppen, nu är det dags dör drönare för flygbolagen, inga flygledare i TWR inga piloter på Flighdeck"
Redan gjort (dock inget flygbolag), se denna film från LFV/SAAB
https://www.youtube.com/watch?v=qQy6cXYx43M&feature=youtu.be
|
|
Svår nöt
Skrivet av Jazz, 2014-12-24 18:00:39
Svårt att diskutera fjärrkontrollerad flygplats utan att nämna stängda flygplatser. Svenska flygplatser håller öppet då man har planerad trafik. Andra tider är flygplatsen stängd och inte ens valbar som "alternativ". Ofta tvingas operatörer som beflyger Sverige välja alternativflygplats i Norge eller Finland just pga denna otillgänglighet. Intressant och på intet sätt nytt är USAs geniala system där piloter kan operera flygplatsens inflygningshjälpmedel skulle behov uppstå, utan marksupport.
|
|
Amatörer
Skrivet av Victor, 2014-12-23 09:35:38
Det blir vad det blir. Intresset har redan svalnat för RTS. LFV lyssnar inte på omvärlden. Säkert är att konkurrens genom seriösa företag är det som blir framtiden. Gamla statliga institutioner ska ägnas sig åt annat och inte åt kommersiell verksamhet. Där faktiskt flygledning ingår då flygbolag och flygplatser måste betala för tjänsterna. Flygledning är inte skattefinansierad verksamhet. Annars får länderna ändra praxis!
|
|
Drönare TWR
Skrivet av Flygsäkerhet/Ekonomi, 2014-12-22 19:53:33
Toppen, nu är det dags dör drönare för flygbolagen, inga flygledare i TWR inga piloter på Flighdeck, sen kan IS sköta allt med fjärrkontroll, Lycka till Världen!
|
|
RE: Jan Eliasson
Skrivet av Undrande, 2014-12-22 17:00:38
Det går säkert bra med okontrollerade små flygplatser, nu är det ju så att det är flygbolagen som ställer krav på det. Tar man bort ALL annan trafik än den reguljära så är det säkert inga problem men så ser ju världen inte ut. I USA är det så på många flygplatser men o andra sidan har USA rätt många mid air collisions. Men visst, är man beredd att ta lite spill så är det ju inga problem.
|
|
De enda flygplatser..
Skrivet av Jan Eliasson, 2014-12-22 15:55:56
..detta blir aktuellt på skulle klara sig helt utan trafikledning om bara EASA tillät okontrollerad IFR trafik. Det skulle spara ännu mer pengar och skulle med största sannolikhet även effektivisera inflygningarna....
|
|
Coolers
Skrivet av coolt, 2014-12-22 15:10:08
Ekonomin finns hos SAAB som vill ut i världen med detta och behöver fina referenser..att det fungerar..Förstår ni vad SAAB kommer dra in dollars om detta blir "hett" ute i världen...ojojoj...
Är ju tråkigt för de som ev förlorar sina arbetsuppgifter men mN kanske ska va glad åt att man tänker nytt och vill utveckla flygvärlden även i lilla sverige?
|
|
Var finns ekonomin?
Skrivet av Brasse, 2014-12-22 10:55:54
Synd på ett sånt fint torn. Inte mer än 7-8 år gammalt och byggt i trä och har kostat minst 20 miljoner att bygga. Blir det restaurang nu för flygplatspersonalen? RTS kommer aldrig att bli en succé då kostnaderna för kunderna kommer att rusa iväg. För många intressenter inblandade som ingen vill gå lottlös. Tekniken och tjänsten ska konkurrera med en tuffare marknad. Konkurrensen positiva effekt fanns inte när man började räkna på RTS/RTC. Stackars Ö-viksborna!!!
|
|
Geografin
Skrivet av Överste Hati, 2014-12-22 10:09:25
Sverige blev plötsligt väldigt stort när det är 170 mil mellan Sundsvall och Örnsköldsvik.
|
|