Skriv ut  

Första fjärrstyrda tornet på väg

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 22 december 2014
I början av nästa år invigs det första fjärrstyrda flygledartornet. Därmed blir Örnsköldsviks flygplats först i världen med att flygtrafiken leds från en helt annan plats.

Flygledaren i Sundsvall och flygtrafiken i Örnsköldsvik, 17 mil norrut. Det är verkligheten när projektet med Remote Tower Controle, RTC, går in i skarpt läge. Tekniken, framtagen av SAAB och LFV, har varit klar länge och under hösten har de sista tillstånden blivit klara. I och med det ska den första kontinuerliga verksamheten starta.

– Jag känner mig fullständigt lugn. Nu jobbar vi med de sista förberedelserna så att vi kan komma igång under första kvartalet 2015, säger Kristina Styrman, chef för ATS Örnsköldsvik.

Förutsättningen för att kontrollera en flygplats från annan plats, är att hela området täcks med kameror. I Sundsvall, där tekniken provats ut och som på sikt även den kan bli en fjärrstyrd flygplats, finns 14 hd-kameror tillsammans med ytterligare två fria kameror. Kamerorna överlappar varandra och med kraftfull zoom går att komma nära inpå föremål som eventuellt måste kontrolleras. Kamerorna är utrustade med tryckluftsknivar som håller rent framför linsen samtidigt som strömförsörjningen har två av varandra fristående backuppsystem. Signalerna, bilderna, från kamerorna har två olika överföringssystem till flygledaren som ser flygplatsen på 14 skärmar i ett Remote Tower Center.

Överflyttningen av flygledningen sker troligen när morgontrafiken den aktuella dagen är avklarad. Som vanligt håller flygplatsen då stängd ett par timmar innan den åter öppnar kl 13.15, men då leds flygtrafiken från Sundsvall.

– LFV stänger tornet i Örnsköldsvik men vi stänger inte tjänsten flygtrafikledning utan vi flyttar den till en annan plats, Sundsvall, säger Kristina Styrman.

SAAB och LFV räknar med att RTC ska ge de mindre, regionala flygplatserna helt nya förutsättningar. Kostnader för flygledningen är ofta en av de största kostnaderna och kan vara ett hinder för att flygplatsen utvecklas med mer trafik och längre bemanningstider. Även flygledarna själva får en bättre arbetsmiljö. Idag sitter många av dem ensamma i tornen flera timmar om dagen. Flyttas arbetet över till en i en central är kollegor i närheten samtidigt som arbetsuppgifterna blir mer omväxlande.

Örnsköldsvik är första flygplats att ledas från den nya centralen i Sundsvall och redan idag finns kapacitet att hantera ytterligare fyra flygplatser, i Sverige eller utomlands.



Kommentera artikeln
Det finns 9 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Drönare
Skrivet av Kalle, 2014-12-25 17:58:29
"Toppen, nu är det dags dör drönare för flygbolagen, inga flygledare i TWR inga piloter på Flighdeck"

Redan gjort (dock inget flygbolag), se denna film från LFV/SAAB

https://www.youtube.com/watch?v=qQy6cXYx43M&feature=youtu.be
Anmäl inlägget
Svår nöt
Skrivet av Jazz, 2014-12-24 18:00:39
Svårt att diskutera fjärrkontrollerad flygplats utan att nämna stängda flygplatser. Svenska flygplatser håller öppet då man har planerad trafik. Andra tider är flygplatsen stängd och inte ens valbar som "alternativ". Ofta tvingas operatörer som beflyger Sverige välja alternativflygplats i Norge eller Finland just pga denna otillgänglighet.
Intressant och på intet sätt nytt är USAs geniala system där piloter kan operera flygplatsens inflygningshjälpmedel skulle behov uppstå, utan marksupport.
Anmäl inlägget
Amatörer
Skrivet av Victor, 2014-12-23 09:35:38
Det blir vad det blir. Intresset har redan svalnat för RTS. LFV lyssnar inte på omvärlden. Säkert är att konkurrens genom seriösa företag är det som blir framtiden. Gamla statliga institutioner ska ägnas sig åt annat och inte åt kommersiell verksamhet. Där faktiskt flygledning ingår då flygbolag och flygplatser måste betala för tjänsterna. Flygledning är inte skattefinansierad verksamhet. Annars får länderna ändra praxis!
Anmäl inlägget
Drönare TWR
Skrivet av Flygsäkerhet/Ekonomi, 2014-12-22 19:53:33
Toppen, nu är det dags dör drönare för flygbolagen, inga flygledare i TWR inga piloter på Flighdeck, sen kan IS sköta allt med fjärrkontroll, Lycka till Världen!
Anmäl inlägget
RE: Jan Eliasson
Skrivet av Undrande, 2014-12-22 17:00:38
Det går säkert bra med okontrollerade små flygplatser, nu är det ju så att det är flygbolagen som ställer krav på det. Tar man bort ALL annan trafik än den reguljära så är det säkert inga problem men så ser ju världen inte ut. I USA är det så på många flygplatser men o andra sidan har USA rätt många mid air collisions. Men visst, är man beredd att ta lite spill så är det ju inga problem.
Anmäl inlägget
De enda flygplatser..
Skrivet av Jan Eliasson, 2014-12-22 15:55:56
..detta blir aktuellt på skulle klara sig helt utan trafikledning om bara EASA tillät okontrollerad IFR trafik. Det skulle spara ännu mer pengar och skulle med största sannolikhet även effektivisera inflygningarna....
Anmäl inlägget
Coolers
Skrivet av coolt, 2014-12-22 15:10:08
Ekonomin finns hos SAAB som vill ut i världen med detta och behöver fina referenser..att det fungerar..Förstår ni vad SAAB kommer dra in dollars om detta blir "hett" ute i världen...ojojoj...

Är ju tråkigt för de som ev förlorar sina arbetsuppgifter men mN kanske ska va glad åt att man tänker nytt och vill utveckla flygvärlden även i lilla sverige?
Anmäl inlägget
Var finns ekonomin?
Skrivet av Brasse, 2014-12-22 10:55:54
Synd på ett sånt fint torn. Inte mer än 7-8 år gammalt och byggt i trä och har kostat minst 20 miljoner att bygga. Blir det restaurang nu för flygplatspersonalen? RTS kommer aldrig att bli en succé då kostnaderna för kunderna kommer att rusa iväg. För många intressenter inblandade som ingen vill gå lottlös. Tekniken och tjänsten ska konkurrera med en tuffare marknad. Konkurrensen positiva effekt fanns inte när man började räkna på RTS/RTC. Stackars Ö-viksborna!!!
Anmäl inlägget
Geografin
Skrivet av Överste Hati, 2014-12-22 10:09:25
Sverige blev plötsligt väldigt stort när det är 170 mil mellan Sundsvall och Örnsköldsvik.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
TFHS
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev