Skriv ut  

Höga landningskostnader för SAS på Newark

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 30 december 2014
Det är betydligt dyrare att flyga på Newark än på JFK. Det menar United som nu protesterar mot kostnaderna. SAS är medvetna om kostnaderna men tänker inte följa United som nu anmält Newark till FAA.

SAS i New York

United Airlines, SAS partner i USA och medlem i Star Alliance, har gått ut i hård kritik mot landningsavgifterna på Newark i New York. United är det i särklass största flygbolaget på Newark som i sin tur är bolagets tredje största hub efter Chicago och Houston. Sammanlagt flyger United drygt 24 miljoner passagerare till och från Newark och det är kostnaderna för dem som nu irriterar flygbolaget.

– Vi betalar 75 procent mer på Newark än på JFK. Om vi flugit all vår trafik från JFK istället så hade det inneburit 80 miljoner dollar mindre i avgifter, säger Megan McCarthy på United som också påpekar att flygplatsen är mycket lönsam och levererar drygt en miljard kronor i vinst varje år.

De höga landningsavgifterna och det faktum att andra avgifter rakar i höjden, bland annat har säkerhetskostnaderna för United ökat med 40 procent på fyra år, gör att flygbolaget nu har lämnat in en formell protest till de amerikanska flygmyndigheterna FAA.

I anmälan klagar United också på att det inte finns någon transparens i prislistan och att avgifterna baseras på startvikt och inte på landningsvikt, vilket skulle ge en helt annan prisbild. I dag betalar United och andra flygbolag 9,98 dollar per tusen pound. Över huvud taget är Newark den dyraste flygplatsen i hela USA, menar United.

SAS bytte 1989 från JFK till Newark och är idag åttonde största flygbolag där med nära en halv miljon passagerare. Henrik Edström, presschef i Sverige, säger att SAS är medvetna om avgifterna och även att United har agerat. SAS planerar dock inte att själva göra något.

- United är mycket stora på Newark vilket gör att deras kostnader blir väldigt höga, säger han.



Kommentera artikeln
Det finns 10 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingNyheten har en egen tråd i vårt Flygforum

@supert
Skrivet av Gullan Purser,Expert&Revisor, 2015-01-04 01:24:03
Vännen varför är du så arg på SAS....Välkommen ombord bjuder jag på gratis kaffe ..tidning bagage och service i världsklass ..
Anmäl inlägget
Supert
Skrivet av Jan, 2015-01-02 19:29:04
Hvem gidder å høre på gnålet til United/ALPA ? Korrupte. Herfra til månen, dirty tricks, betaler kongressmedlemmer for å stoppe Norwegian, de er like dårlige som SAS!!!!
Anmäl inlägget
?
Skrivet av Sv pf, 2015-01-01 11:12:13
Skulle det inte vara ett större problem konkurrensmässigt om det var samma avgifter? (kartell)
Anmäl inlägget
Eget avtal
Skrivet av Emil Emir, 2014-12-31 14:25:45
Är det verkligen tillåtet? Jag har för mig de amerikanska konkurrensreglerna är rätt tuffa.
Anmäl inlägget
Stämmer inte helt..
Skrivet av Gullan Purser&avgiftsexpert, 2014-12-30 21:27:34
SAS har ett eget avtal som gör att vi kommer billigare undan..ett s.k nettoprisavtal vi fick då vi bytte från JFK till EWR.
Anmäl inlägget
re Crabs
Skrivet av Emil Emir, 2014-12-30 15:31:39
Aha. OK. Blev lite konfys:-)
Anmäl inlägget
Re Emil Emir
Skrivet av Crabs, 2014-12-30 15:08:32
Det stod annorlunda i morse i artikeln. De har korrigerat detta nu=)
Anmäl inlägget
Re Crabs
Skrivet av Emil Emir, 2014-12-30 13:39:20
Atlanta? Var nämns Atlanta i artikeln? Och Delta?
Anmäl inlägget
Faktafel
Skrivet av Crabs, 2014-12-30 10:05:45
Sen när blev United större än Delta på Atlanta?Newark är tredje största hub efter Houston och Chicago.
Anmäl inlägget
Detta kan inte stämma.
Skrivet av JZ, 2014-12-30 10:03:16
Det måste vara 9,98 dollar/1000 Pound.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev