Skriv ut  

Historia viktig när SAS bygger upp linjenätet till Asien

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 22 januari 2015
SAS var bland de första flygbolagen med trafik mellan Japan och Europa och genom åren har det funnits ett stort antal linjer österut. Det är en tradition som spelar stor roll inför starten av linjen till Hong Kong.

I september återvänder SAS som operatör på Hong Kong, denna gång från Stockholm. Senast det begav sig med den destinationen var åren 1992 – 1999, men då gick linjen från Kastrup. Det är heller inte första gången som Arlanda får direkttrafik till Asien, men historisk sett har det varit linjer som försvunnit i samma takt som de öppnats. Bland annat har Beijing, Bangkok och Osaka haft direktlinjer från Stockholm.

- Den här gången räknar vi med att finnas där i många år. Långsiktighet och att vara synlig på marknaden är en förutsättning för att linjen ska bli framgångsrik, säger Leif Nilsson, general manager för SAS i Asien till Flygtorget på telefon från Tokyo.

Den svenska marknaden för en linje till Hong Kong beräknas vara drygt 50.000 resenärer per år. Det finns cirka 160 svenska företag som är representerade i regionen och de har hittills rest via Helsingfors eller någon av de stora hubbarna i Europa. Sedan Qatar och Emirates öppnade linjer på Arlanda har även transittrafiken via mellanöstern ökat väsentligt. Framför allt gäller det Emirates som nu har 10 procent av resenärerna mellan Stockholm och Hong Kong, framför allt på bekostnad av Qatar.

Det finns alltså en tydlig marknad för trafik direkt från Stockholm till Hong Kong men att öppna en ny långlinje är ett stort åtagande, enligt vissa beräkningar en investering på närmare en miljard. Enligt planeringen blir det inledningsvis en A340-300 som ska flyga trafiken. Den ersätts sedan med en A330-300E när de väl levereras till flottan.

- Det handlar ju inte bara om Sverige och Skandinavien som ska fylla de 245 stolarna på väg dit. Sammanlagt är det nästan 500 stolar som flyger fram och tillbaka varje gång, fortsätter Leif Nilsson som nu intensifierat säljarbetet i Asien för den nya möjligheten att ta sig till Sverige och Skandinavien.

- Skandinavien och naturen här har stor dragningskraft på det privata resandet. Det märker vi på de specialflygningar vi gjort från Tokyo där arrangörer fyllt en hel maskin till bland annat Kiruna och Evenes i Norge, fortsätter han och pekar på att förståelse för marknaden och personliga relationer är avgörande för att sälja in den nya flyglinjen.

I det fallet kan SAS luta sig mot en lång egen historia i Asien. Linjen mellan Köpenhamn och Tokyo firade 60-årsjubileum år 2011 och var när den startades en av de första mellan Japan och Europa.

- Jag tror att det var 1995 som vi hade vår största närvaro i Asien med linjer till Delhi, Bangkok, Singapore, Tokyo, Hong Kong, Beijing och Osaka, en del av dem från både Köpenhamn och Stockholm.

Sedan dess har linjerna österut krymp väsentligt och idag är det Tokyo, Beijing, Shanghai och snart alltså Hong Kong. I övrigt litar SAS till samarbetspartnerna Thai Airways, Singapore Airlines och Air China.

- Vi kan inte själva täcka in allt och har god kommunikation med kollegorna i Star Alliance. De fyra linjer som vi själva snart flyger är till de optimala destinationerna i Asien.

Med daglig trafik till Beijing och Tokyo tillsammans med fem rotationer i veckan till Shanghai och Hong Kong kommer SAS att flyga 24 avgångar i veckan till Asien. Det är fortfarande en bråkdel av vad den främsta konkurrenten Finnair sätter in varje vecka. Men med en växande långlinjeflotta kan det bli tal om fler destinationer när SAS vill återetablera sig i Asien.

- Jag vet att Seoul länge var med som ett alternativ när planeringen för Hong Kong startade.



Kommentera artikeln
Det finns 17 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

SAS-Seoul
Skrivet av Anonym, 2015-01-26 20:59:20
SAS borde starta en flyglinje Stockholm-Seoul! :)
Anmäl inlägget
Dumma i huv'et
Skrivet av Oja, 2015-01-24 19:15:31
Finnarna och deras Finnair fattade galoppen för dryg 10-talet år sedan, medan "Die dumme Schwede" helt satt i händerna på danskjävlarna (citat Ernst-Hugo Järegård) och lät allting hända.Nu har marknaden försvunnit från "Dum-SAS" till intelligenta Finnair och andra smarta bolag, som fattat att Cph är inte är världens nav.Inte ens till Tokyo, Seoul, Osaka, Singapore m.fl ställen kan man resa utan flygplansbyten från Skandinaviens Huvudstad. Så varför detta epitet?
Anmäl inlägget
Varför inte en ny kontinent?
Skrivet av Leonardo , 2015-01-24 05:28:03
Varför inte satsa på en ny kontinent, än bara nordamerika och Asien.
Vet att en linje mellan Skandinavien - sydamerikanska skulle båda ha en efterfrågan inom näringslivet och turismen/anhörighets visit.


Mina linjer som jag har effekt är:

Köpenhamn/Stockholm/Oslo - Sao Paulo
Köpenhamn/Oslo - Lagos

Också en säsongs linje till någon exotisk destination.
Köpenhamn /Stockholm - Denpasar
Oslo/Köpenhamn - någon karibisk destination
Anmäl inlägget
Og den kan
Skrivet av pf, 2015-01-23 22:25:56
bookes hvor ?

Mulig SAS-ledelsen har fått en aha-opplvelse ?
Anmäl inlägget
Besserwissern pf
Skrivet av @pf, 2015-01-23 17:54:03
Lägg ner. Du är för tröttsam. Nu har SAS annonserat att man startar Stockholm-Hong Kong ok!
Anmäl inlägget
SAS kan ikke trafikere
Skrivet av pf, 2015-01-23 12:17:29
HKG med en ekstra maskin 4-5 ggr per uke uten at det går utover ORD og/eller EWR fra ARN.

Mitt tips er at HKG-ruten startes fra CPH.
Anmäl inlägget
max 5000 kr t&r
Skrivet av Cristoffer, 2015-01-23 11:02:10
Jag kan flyga med Emirates eller Qatar (i sammarbete med Cathay) för under 5000 kr från Arn med en bensträckare på vägen. Sas kommer aldrig slå det till HKG.
Anmäl inlägget
Framtid?
Skrivet av Gaggigt, 2015-01-23 08:03:32
Mycket präktiga minnen från monopoltiden, har inget att göra med om dom eventuellt är ett alternativ idag
Anmäl inlägget
Svagt
Skrivet av Historia, 2015-01-22 22:48:47
Historien bevisar att Sas inte är konkurrenskraftig och inte kan hålla sig kvar i marknaden när riktiga bolag stiger in. Dumt att påminna klienterna om det.
Anmäl inlägget
Till Buddha
Skrivet av Arne, 2015-01-22 17:53:32
Nej, det var det inte.

Men jag kan tillägga att jag pratade med Eric som är GM på Rembrandt i BKK i måndags och enligt honom har SAS inte förhandlat att komma "tillbaka" på hans hotell.....
Anmäl inlägget
Bangkok
Skrivet av Buddha, 2015-01-22 17:35:20
Arne var det svar på min fråga?
Anmäl inlägget
Tony, glømde vi
Skrivet av pf, 2015-01-22 16:13:35
Jakarta ?
Anmäl inlägget
Tja...
Skrivet av Arne, 2015-01-22 14:24:20
I en intervju med Cathay VD för en tid sedan kommer de börja flyga till CPH när får sina A350, vilket de skall få 2016.
Anmäl inlägget
Asien
Skrivet av Tony, 2015-01-22 13:59:46
Sas flög till många fler destinationer. Karachi, Calcutta, Kuala Lumpur, Manilla Teheran, Abadan (med DC9), Bagdad, Dehli ,Amman Jeddha, etc, etc.
Anmäl inlägget
History means nothing!
Skrivet av Not pf, 2015-01-22 13:13:50
De flesta pax struntar i historien. SK kan inte mjölka den tråden.

Business Pax will ha bra comfort/connection/prisvärdhet.

Ekonomipax will ha bästa pris.
Anmäl inlägget
Bangkok
Skrivet av Buddha, 2015-01-22 11:53:18
Kommer SAS att återuppta linjen till Bangkok?
Anmäl inlägget
Historisk sett
Skrivet av pf, 2015-01-22 09:44:50
har SAS vel hatt linjer til destinasjoner som Manila, Kuwait City, Calcutta, Bombay, Teheran og en stad til i Iran, Basra(fuelstopp). Dette på lengre ruter.
"Short-haul" vel også Damascus, Beirut og jeg tror Bagdad.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev