Skriv ut  

Jönköping Airport vill ta över efter Göteborg City

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 23 januari 2015

Wizz, Ryanair och Gotlandsflyg fortsätter trafiken på Göteborg trots att det innebär högre kostnader. Nu siktar flygplatsen i Jönköping på att bli ett alternativ för i första hand Wizz.

Stängningen av Göteborg City Airport för all tyngre trafik har tvingat Ryanair, Wizz och Gotlandsflyg att flytta från den mindre och billigare flygplatsen till den dyrare Landvetter. Trots det har de tre bolagen meddelat att de fortsätter trafiken på Göteborg.

Jönköping Airport ger sig nu in i de förhandlingar som flygbolagen för med Landvetter om villkor och kostnader och det med en förhoppning att kunna locka över i första hand Wizz till Jönköping Airport, cirka 15 mil norr om Göteborg.

– Det jag kan säga är att vi ska lämna in en offert till bolaget. Vi vill helt klart vara med i matchen om att erbjuda resenärer flyg till Östeuropa. Det skulle betyda väldigt mycket för Jönköping Airport. Det finns ett stort intresse. Vi har fått många mejl från allmänheten som vill flyga från Jönköping till Östeuropa, säger Sten Norinder i en intervju med jönköpingsposten.se

Jönköping Airport har i dagsläget linjetrafik till Stockholm där Nextjet trafikerar Arlanda. Ryanair har också tidvis flugit på Jönköping och under årens lopp har ett flertal flygbolag gjort försök med linjer till bland annat Köpenhamn. De har dock stupat på att flygplatsen trots allt ligger så pass nära Landvetter och linjeutbudet där.

Däremot finns ett stort charterutbud och fraktflyget har ökat de senaste åren med fasta linjer till bland annat Oslo, Bryssel och Helsingfors.

Skulle Wizz Air flytta sin trafik på Västsverige till Jönköping skulle det i ett slag skapa en utlandstrafik med upp till sex destinationer i östra Europa. Innan Göteborg City lades ner flög bolaget från Göteborg till Budapest, Belgrad, Gdansk, Warszawa, Skopje och Tuzla.



Kommentera artikeln
Det finns 31 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingNyheten har en egen tråd i vårt Flygforum

TACK Jens
Skrivet av Buseblusen, 2015-01-27 22:17:33
JKG ligger 15mil ÖSTER om Göteborg - inte nånstans i Bohuslän ...
Anmäl inlägget
Lägga ner?
Skrivet av anders nym, 2015-01-27 18:38:01
Linköping är väl så illa tvungen att ha sin flygplats där den är pga att det är SAAB som äger den, visst kommunen driftar ju flygstationen. Så varken Säve, Jönköping eller Norrköping är ju industriflygplatset så det går ju inte att jämföra riktigt.
Anmäl inlägget
Göteborg City nedlagt?
Skrivet av JH, 2015-01-27 17:16:59
"Innan Göteborg City lades ner ..." Hmmm, märkligt att en flygsajt använder så slarvigt (okunnigt) språk. Säve är ju fortfarande en högst levande flygplats, och kommer förhoppningsvis så förbli. I sammanhanget kan man ju också fundera på hur man i Jönköping, Linköping och Norrköping kan behålla flygplatser med ca 100 000 årsresenärer och samtidigt har ingen råd att satsa på Säve som hade närmare en miljon.
Anmäl inlägget
Rhell - jag fattar så att KLM
Skrivet av Nymous Ano, 2015-01-27 17:11:40
hade alltså ca 10.000-20.000 affärsresenärer från NRK under de sex semesterveckorna, hrrm.
Om inte, så var det ju privatresenärer som flög, men är det då ok med skattesubv?
Hur är det med lågprisbolag som flyger till Spanien då? Kan det skattesubventioneras?
Anmäl inlägget
Lennart
Skrivet av Hoppas!, 2015-01-27 15:20:53
Känns som dom är mera i verkligheten, på rätt sida av Sverige. Småland, Skåne, Stockholm i närområdet så det kommer bli bra.
Att flyga ifrån Säve, fel sida av Sverige samt slippa den dåliga infrastrukturen i Västra Götaland och Göteborg.
Anmäl inlägget
NRK bara charter
Skrivet av Rhell, 2015-01-27 15:12:01
Ca 20.000 pax från Linköping flög i somras från Norrköping då startbanan i Linköping fick ny beläggning.
Linköping ligger alltså på minst 150.000 pax alla affärs- och privatresenärer och Norrköping på ca 110.000 pax, varav de flesta är charterresenärer. Ska skattepengar subventionera charter?
Anmäl inlägget
NRK högst levande
Skrivet av Ano Nymous, 2015-01-27 11:18:22
Bara för information, enligt TS statistik Flygpassagerare 2014
Linköping 139 000 pax
Jönköping 95 000 pax
Norrköping 131 000 pax
Anmäl inlägget
re: 1 flygplats
Skrivet av också anonym, 2015-01-26 23:58:18
Är det inte redan i praktiken endast en flygplats i Östergötland? Alltså för oss affärsresenärer, Norrköpings linje till HEL passar ju inte så bra när man ska på ett möte över dagen.
Anmäl inlägget
Nej.
Skrivet av Fritz Klyka, 2015-01-26 19:52:21
Jag tvivlar starkt på att Wizz flyttar till Jönköping. Men det är naturligtvis rätt av Jönköping att göra ett försök.
Anmäl inlägget
1 flygplats
Skrivet av anonym, 2015-01-26 18:50:06
Linköpings och Norrköping borde ha en gemensam flygplats. Eftersom de två städerna ligger så nära varandra så kan man lägga ner en av de två flygplatserna.
Anmäl inlägget
Lite mera av varje
Skrivet av Paprikatåget, 2015-01-26 00:39:48
1.Linköpingsflyget saknar konkurrens. Norrköpingsflyget är dött, Nyköpingstrafiken alltför flyktig.
2. Många från Norrköping flyger från Linköping och antalet människor i upptagningsområdet blir ungefär det dubbla jämfört med Jönköping
3. I Jönköping återstartade två bolag linjen SAMTIDIGT. Alltför stor konkurrens efter att linjen inte funnits på många år och tidigare resenärerfått nya vanor. Det gjorde att båda försvann. SAS flög med vinst under flera decennier innan dess.
Anmäl inlägget
Lite av varje
Skrivet av Paprikatåget, 2015-01-26 00:29:23
1. Linköping har en flygindustri som Jönköping saknar. Folket till och från denna FLYGER - de är inte korkade grönmuppar.
2. Landvetter ligger endast 15 mil bort från Jönköping UTAN att man behöver passera Göteborg med dess bilköer medan Linköping har 24 mil till Arlanda. Få tar bilen dit med risk för stora förseningar på Essingeleden m m. Drygt 3 timmars bilkörning norrut när man ska söderut eller västerut är också bakvänt för de flesta.
Anmäl inlägget
CPH
Skrivet av Göran, 2015-01-25 23:29:24
Hur kommer det sig att Linköping bär en linje till Köpenhamn (och AMS) när Jönköping misslyckas gång efter gång?
Anmäl inlägget
Landa, Jkpg!
Skrivet av Paprikatåget, 2015-01-25 14:10:35
@Jkpg
Dags att ta dig ur pojkdrömmen och göra en verklighetsanalys istället för dina egna fantasier att kunna flyga till Långtbortistan med ett enda byte från vilken bondhåla som helst.
Det ytterst exportinriktade näringslivet i Jönköpingregionen behöver snabba transporter till resten av Europa - och det akut. CPH är alldeles umärkt.
Anmäl inlägget
Ingen ville resa
Skrivet av Då flyglinjen var i jkpg, 2015-01-25 13:53:08
Gick det inte med en j31/32 till CPH går det inte att få lönsamhet även att nextjet konkurrerade?!
Anmäl inlägget
re cph4ever
Skrivet av Herr E.K Planka., 2015-01-25 13:26:48
Jpkg menade förstås att nästan ingen ville flyga till CPH när linjen Jönköping-CPH fanns. Det var ju därför linjen lades ner. Tomato tomato…….
Anmäl inlägget
Ingen vill?
Skrivet av Flygpelle, 2015-01-25 12:54:59
25,6 miljoner? Från Jönköping?
Anmäl inlägget
@Jpkg
Skrivet av cph4ever, 2015-01-25 12:30:11
Nästan ingen vill åka via CPH?????Bara 25,6milj som ville det 2014!!!!!!
Anmäl inlägget
Stor hub
Skrivet av Bmi, 2015-01-25 12:21:49
Till stor hub får man nog ändå räkna Frankfurt som BMI
Snart börjar flyga till?
Anmäl inlägget
Jkpg
Skrivet av Jkpg, 2015-01-25 12:16:36
Det är nästan ingen som vill åka till Köpenhamn!
Bättre vore det att få en linje till en större Hub ute i Europa.
Anmäl inlägget
Svårt
Skrivet av Paprikatåget, 2015-01-25 10:40:29
Jag tror också det blir svårt att locka Wizzairs Östeuropalinjer till Jönköping. Men det borde gå att få dit annat lågprisflyg till Västeuropa samt ett nytt försök med till Köpenhamn.
Anmäl inlägget
.
Skrivet av Erik, 2015-01-24 20:49:27
Enligt färska uppgifter ska Etihad etablera sig på Jönköping airport
Anmäl inlägget
.
Skrivet av Erik, 2015-01-24 20:49:21
Enligt färska uppgifter ska Etihad etablera sig på Jönköping airport
Anmäl inlägget
Mest realistiskt
Skrivet av Realist, 2015-01-24 14:56:13
Wizz flytt till Jönköpng har jag mycket svårt att se att det skulle funka.. För långt från Göteborg för litet upptagningsområde. Däremot tror jag att Swedavia kommer att göra ngn form at lowcost paket med begränsat service till ett lägre pris på Landvetter för att matcha Säves priser.
Anmäl inlägget
Njaaaa...
Skrivet av Mossebrak, 2015-01-24 12:27:46
Att vara en stark charterflygplats är en sak, men reguljära linjer är något helt annat. Förvisso är Jönköping ingen liten håla i skogen med sina 132 000 inv i kommunen, men finns det verkligen marknad för sex reguljära östeuropalinjer här?
Anmäl inlägget
Blir nog kvar
Skrivet av herr E.K Planka., 2015-01-24 11:56:13
Jönköping kan säkert erbjuda lägre priser, men marknaden finns i Göteborgsområdet och det tror jag blir avgörande. Men vi får väl avvakta och se.
Anmäl inlägget
Sänkta avifter möjligt
Skrivet av Kurt, 2015-01-23 18:39:29
Jag tror inte att Charlotte Ljungren högsta hönan på Swedavia Landvetter kommer att ge sig och tappa Wizz till Jönköpng. Den kvinnan har lyser av engagemang drivkraft och är mycket populär bland medarbetare. Tror nog att hon har mandat att se till att göra vad som krävs för att bolagen skall stanna kvar i Göteborg.
Anmäl inlägget
Jkpg
Skrivet av Jkpg, 2015-01-23 16:29:46
Även om dom inte erbjuder gratis skyttelbuss så är det attraktivt. Det var ju ingen gratis skyttelbuss till Göteborg! Jönköping ligger ju mycket närmare om man tar bilen dit. Hoppas dom lyckas få Wizz att etablera sig där.
Kan man få något bolag (Norwegian) att starta en Londonlinje också så vore det perfekt!
Anmäl inlägget
Jpg
Skrivet av Qwerty, 2015-01-23 15:54:38
Återigen det kostar att driva en flygplats kommunen kan ju iofs gå in och sponsra som Skavsta gjort.
Anmäl inlägget
JKG
Skrivet av Dr.Watson, 2015-01-23 13:51:30
Om de erbjuder gratis skyttelbuss kan det bli attraktivt.
Anmäl inlägget
För långt
Skrivet av Jens, 2015-01-23 11:00:55
Jönköping 15 mil ÖSTER om Göteborg tror jag blir lite väl långt. Som att Norrköping skulle vara en lågprisflygplats till Stockholm. Skavsta är ju precis på smärtgränsen för vad som är värt det.

Däremot ligger Jönköping strategiskt och kan säkert locka till sig lågprisbolag med underlaget från närområdet där cirka en halv miljon människor bor. Dock räcker det väl till några flyg i veckan och inte 10-15 om dagen, som det var på Säve.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev