Skriv ut  

TUI samlar alla flygbolag i en grupp

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 5 februari 2015
Sedan förra året samsas fem flygbolag inom TUI Group. Nu har arbetet på att samordna verksamheten i det som sammantaget är en verksamhet på 150 flygplan och där även den nordiska enheten TUIfly Nordic ingår.

TUIfly
TUIfly 767-300ER

TUI Group, som bildades förra året när TUI och TUI Travel förra året gick samman, förfogar över sex flygbolag: TUIfly i Tyskland, TUIfly Nordic i Norden, Jetairfly i Belgien, Thomson Airways i England, Arkefly i Holland och franska Corsair som dock står lite utanför de fem övriga och enligt vissa källor kan vara på väg att säljas. Nu har TUI Group börjat göra en översyn av de olika flygbolagen med målsättningen att hitta fler samverkansmöjligheter än de som redan finns idag. Allt för att möta den konkurrens som lågkostnadsbolagen representerar.

- Redan idag har vi ju fördelar av att tillsammans vara en storskalig aktör. Mycket är lika, till exempel i flygplansflottorna och vi gör gemensamma inköp. Dessutom kan vi använda varandras kapacitet, framför allt på långlinjesidan, säger Alexander Huber, vd för TUIfly Nordic till Flygtorget.

TUIfly Nordic är den minsta delen i den ca 150 flygplan stora enhet som nu långsamt samordnas. Med åtta egna flygplan, sex Boeing 737-800 och två Boeing 767-300 är produktionen tämligen jämt fördelad över året och fullt kapacitetsutnyttjad. Det gör att den nordiska grenen inte är engagerad i uppdrag utanför Norden medan bland andra Thomson Airways och Corsair flyger en del nordisk trafik på de interkontinentala linjerna under vintersäsongen. Det har i sin tur inneburit att Thomson Airways vid olika tillfällen haft en Boeing 787 i trafik på Arlanda, bland annat med Mauritius som destination.

Enligt vissa källor planeras att just Thomson Airways, som räknat i passagerare är det tredje största flygbolaget i England efter Easyjet och BA, och därmed England ska bli basen för flygverksamheten inom TUI. I så fall placeras administration, flygledning och en del av det tekniska underhållet i Luton. En ökad samordning ska bland annat göra bränsleinköp och administration mindre kostnadskrävande. Enligt vissa källor kan det ge besparingar på dryga miljarden att på detta sätt flytta de fem flygbolagen närmare varandra. Men ännu finns ingenting som tyder på att alla de fem flygbolagen ska samsas under ett namn.

- Det är för tidigt att svara på. Hela arbetet med att samordna verksamheterna är i ett inledande skede. Klart är dock att ett närmare samarbete ger oss ett försprång på marknaden, säger Alexander Huber.

TUIfly Nordic har besättningsbaser i Stockholm, Göteborg, Malmö, Oslo samt Helsingfors och har sitt nordiska huvudkontor på Söder Mälarstrand i Stockholm. Den svenska tekniska avdelningen finns på Arlanda flygplats medan det tunga underhållet genomförs i Thomson Airways hangarer på Luton Airport.



Kommentera artikeln
Det finns 11 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Aoc
Skrivet av Licas, 2015-02-09 23:02:12
Att slå ihop sex bolag låter omständigt, är det inte mer troligt att alla läggs ner och de flyttar över personal och flygplan till ett helt nytt TUI air?
Anmäl inlägget
...
Skrivet av Johan, 2015-02-09 15:51:36
Ja du Jens. Förstår att det förmodligen bara är ett sätt att provocera det du skriver, men låt oss ponera att det inte är det: Är det inte jäkligt bra att någon pilotgrupp motsätter sig det sjuka system som idag äter sig in i flygbranchen?
Anmäl inlägget
Kan bli bra
Skrivet av Jens, 2015-02-09 10:02:56
Om Piloterna i Nordic försvinner. Krångliga omständiga och lever inte i verkligheten.
Inte alla men dom flesta.
Anmäl inlägget
Framtiden
Skrivet av Eriksson, 2015-02-07 21:08:22
Inte en dag för tidigt att göra sig av med alla betydelselösa & kostsamma "mellanchefer"
Anmäl inlägget
Väntat!
Skrivet av Danne, 2015-02-07 05:30:28
Detta har vi väntat på och nu blir det verklighet. Att ha fem bolag med olika namn är ju heldumt. Samla allt i England och så får vi känna på hur det var under britanniatiden - hu!
Anmäl inlägget
Kenneth
Skrivet av ABC, 2015-02-06 12:09:02
För ganska länge sedan undrade jag här på FT varför just TUI inte redan gjort detta. Visst kan man önska att jobben ska bli kvar i respektive land men tänk om Ryanair skulle ha 30 olika AOC, 30 flygbolagsdirektörer, flygschefer, tekniska chefer osv... Att flytta verksamheten måste vara hur enkelt som helst. Flygplanen reggas om till G- och sedan är det klart efter att några fler ekonomiassistenter anställts i Luton. Flygande personal kan välja att ta nya Thomsonkontrakt eller avstå.
Anmäl inlägget
Torstein
Skrivet av Kenneth, 2015-02-05 22:58:54
Din önskan om att kontoret försvinner kommer tyvär inte att
Uppfyllas, kan se en bitterhet förmodligen är du en i företaget.
Det är inte helt lätt att flytta allt, sen är Nordic ett litet bolah så det kostar nog mera än vad man tjänar på att slå ihop nordic med England. Visst flygningar kommer att delas men ingen flytta av större mått kommer att göras.
Anmäl inlägget
NP funktion
Skrivet av Akktu Stakki, 2015-02-05 22:14:35
Så länge de har en AOC måste AM och NP funktionerna vara besatta.
Anmäl inlägget
Tänkvärt
Skrivet av Torstein, 2015-02-05 21:02:10
Kommer förmodligen betyda att all administration i Stockholm plus dom övriga europeiska baserna kommer att försvinna. VD, flygchef, chefspiloter, Schedulering, crewing och alla småchefer kommer att få se sig om efter nya jobb.
Anmäl inlägget
Copycat
Skrivet av Akktu Stakki, 2015-02-05 11:47:24
Thomas Cook Group Airlines har varit igång sedan 2012.
DK kom visst med 2013.
Heter framtiden EU AOC?
Anmäl inlägget
TUI
Skrivet av Tim, 2015-02-05 11:09:38
Låter väl smart
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev