Det finns 19 kommentar/er. Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades. Nyheten har en egen tråd i vårt Flygforum
|
Te Mr €
Skrivet av Dan., 2015-02-15 21:59:26
Vad har Göteborg (Sverige 2:a största för övrigt) med detta att göra?
|
|
Bromma behövs
Skrivet av Kalle Viking, 2015-02-14 21:17:53
Så länge inget alternativ byggs så har BMA en viktig funktion för flyget. Den rödröda superröran med Fridolin i spetsen skall hålla sig långt ifrån de frågor de inte förstår. När ett riktigt alternativ för en andra flygplats i STO-regionen står klart, kan man börja prata om en eventuell avveckling av BMA,
|
|
Bromma ombyggnader
Skrivet av Mr €, 2015-02-14 15:59:57
Så den nya terminalen med nya hangarer blir inte fullt byggt? Alla de man sparkade bort från Bromma för detta får de komma tillbaka nu? Gissar det är Arlandas terminalbyggnader och kontorsjätten från T2 till T5 på nuvarande parkeringar som slukar pengarna. Göteborg gillar inte att vara Sveriges 3:e största flygplats?
|
|
Buller...
Skrivet av Biggles, 2015-02-13 07:11:48
Är det bara jag som upplever propellerplan som mer bullrande, ffa vid reverseringen? Lustigt nog så hänger man upp sig på jetflygplanen som de bullrande.
|
|
Behåll bromma
Skrivet av Fredrik af gyllencrona, 2015-02-13 06:16:57
Är det bara radikala miljöpartister här inne?? Bromma flygplats erbjuder en grym produkt till resenärerna. När du satt hjulen i backen har du lämnat planet inom 3 minuter. Är du transferpassagerare sitter du på nästa plan inom 15 minuter. Ska du in till stan tar bussen 15 minuter.
|
|
Då finns det väl pengar över till Säve...
Skrivet av Johnny, 2015-02-12 16:39:09
Plötsligt har ju Swedavia fått 1,3 miljarder över, då borde dom ju ha råd med de 250 miljoner det kostar att återställa Säve, efter att man struntat i det löpande underhållet under många år.
|
|
Bromma
Skrivet av anonym, 2015-02-12 11:24:43
Förbjud den tunga flygtrafiken på Bromma. Tillåt endast det icke kommersiella flyget, allmänflyg, 112 verksamhet flyg utbildning e.t.c
|
|
Som sagts tidigare....
Skrivet av Capt. S, 2015-02-12 10:28:17
Lägg ner Bromma å bygg ut Arlanda rejält, med minst två banor till (vara av den ena för icke kommersiellt nytto flyg, typ SCA-jakt m.m.)
|
|
Alternativet till flygplats
Skrivet av Rolf Erichs, 2015-02-12 09:33:04
I början på 90-talet, när Bromma Flygplats också hotades av nedläggning gjordes en undersökning bland de omkringboende. Även den visade en klar positiv inställning till att behålla Bromma som flygplats. Då var också alternativet ett mycket påtagligt hot; ett stort bostadsområde som skulle kräva mer biltrafik och en ny bro parallell med Tranebergsbron.
|
|
Rickard G:sfallskärmsavtal
Skrivet av Luttrad, 2015-02-12 01:34:55
Bromma blir kvar till alla partiska villaägares och Daniel Heldens´fanclubs förtret. Ni får väl gå upp till Romson och Frigolit och ha en fruktstund. Synd bara att det tar skattepengar och tid precis som förbifart Stockholm.
|
|
Tja...
Skrivet av Arne, 2015-02-11 14:07:12
Om nu bostadsbyggandet ökar runt Arlanda....hur skall man då kunna öka trafiken på Arlanda??
|
|
Faktafel
Skrivet av En som vet, 2015-02-11 12:35:47
Svårt att utöka antalet gater från sex till åtta när det i dagsläget redan finns åtta stycken.
|
|
Flygtorget missade
Skrivet av Sven, 2015-02-11 11:11:59
Flygtorget missade den viktiga kommentaren som villaägarna skrev med i sin undersökning. Citat "Och att utöka trafiken med tyngre plan och intensivare trafik skulle sannolikt göra de boende mer negativa. Den insikten borde styra flygplatsens framtid, säger Jakob Eliasson samhällsekonomisk chef på Villaägarna.
|
|
hhh
Skrivet av Rickard Gustafson, 2015-02-11 10:51:01
Sverige har allt att vinna på om Bromma läggs ner och investeringarna i stället görs på Arlanda. Det säger SAS-koncernchef Rickard Gustafson. Ju större trafikflöden vi får in i samma nav, så blir det större underlag för att skapa transferflöden. Det skapar kanske större möjligheter för fler bolag att våga öppna mer direktproduktion till nya destinationer och så vidare. Det kan också skapa en bättre tillgänglighet för Sverige.
|
|
"host host"
Skrivet av Dan, 2015-02-11 10:43:45
Jag älskar när Peder Grunditz, tidigare ”vice president” på Malmö Aviation uttalar sej. Säg som det är, vi krigar stenhårt för att Braathens aviation ska få sin storflygplats....
|
|
Skratta eller gråta
Skrivet av Henrik, 2015-02-11 10:39:29
Peder Grunditz säger att han känner igen siffrorna från en egen sifo undersökning. Efter sommaren 2014 gjorde Swedavia en undersökning och hävdade att 90% av de närboende var positiva till flygplatsen, nu visar villaägarnas undersökning att de positiva sjunkit till 52%. Men Peder kör väl på vanligt Swedavia manér och förvränger sanningen.
|
|
Swedawiava bryter mot avtalet (del 3 av 3)
Skrivet av Insatt, 2015-02-11 09:05:25
Att som i denna artikel dessutom prata om buller- och miljöförbättringar i samma mening som kategori 3C-uppgraderingen är inget annat än hyckleri. Denna uppgradering möjliggör för större flygplan än vad som tidigare varit tillåtet att trafikera Bromma, vilket resulterar i högre buller och miljöpåverkan än tidigare varit möjligt. Att fler och fler i stora delar av Stockholm upplever sig vara störda av Brommatrafiken är därför helt logiskt.
|
|
Swedawiava bryter mot avtalet (del 2 av 3)
Skrivet av Insatt, 2015-02-11 09:04:29
De flesta av dessa verksamheter har dock Swedavia kastat ut från flygplatsen, för att kunna använda en större del av de 80.000 rörelserna till tyngre luftfart, i strid med avtalet med Stockholms stad. Problemet med för stora passagerarflöden för befintlig terminal är således ett direkt resultat av att Swedavia bryter mot gällande avtal.
|
|
Swedawiava bryter mot avtalet (del 1 av 3)
Skrivet av Insatt, 2015-02-11 09:03:40
Enligt avtalet med Stockholms stad för Bromma flygplats så är endast 20.000 av de 80.000 rörelserna per år tänkta för tyngre luftfart. Resten är tilltänkta för det lättare och mindre bullrande allmänflyget (affärs-, ambulans-, regeringsflyg, flygskolor, frivilliga flygkåren etc).
|
|