Skriv ut  

West Atlantic bygger ut fraktflottan

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 12 februari 2015
Helt nya Boeing 767, en växande flotta Boeing 737 men också moderniserade ATP med kraftigt förlängd livslängd. West Atlantic förfogar i dag över en flotta på sammanlagt 54 fraktflygplan.

West Atlantic
West Atlantic 767

Flygfraktmarknaden brukar räknas som en temperaturmätare på tillståndet i hela flygbranschen. I så fall finns det vissa positiva signaler. IATA presenterade nyligen siffror som visar att efterfrågan på flygburen frakt ökade med 4,5 procent 2014 jämfört med året innan.

– Efter flera års stagnation har fraktmarknaden ökat igen. Det beror i första hand på att att den globala handeln ökade under andra halvåret 2014, säger Tony Tyler, vd på IATA i en kommentar.
   
Det är siffror som Gustaf Thureborn, vd på West Atlantic känner igen.

- Vi har vår högsäsong sista kvartalet på året och förra året var oktober, november, decenber de bästa månaderna sedan 2008, säger han.
   
West Atlantic är just nu mitt uppe i en utökning av flygplansflottan. De kommande åren ska tre Boeing 767F passera West Atlantics serviceanläggning i Birmingham. Där anpassas de tidigare amerikanska maskinerna till europeisk standard och tillförs sedan bolagets fraktflotta.

- Det ger oss en helt ny fraktkapacitet i Europa. I den storleksklassen finns enbart Star Air i Danmark men de flyger uteslutande för UPS.
   
West Air Sweden bildar tillsammans med engelska Atlantic Airways Europas största fraktflygbolag, West Atlantic Group. Förra året utökades ägargruppen när amerikanska Air Transport Service Group, ATSG, köper in sig till 25 procent i det göteborgsbaserade flygbolaget. ATSG har en av de största flottorna med renodlade B767F och de medverkar nu när också West Atlantic börjar flyga med modellen.
   
De nya stora maskinerna ska komplettera den befintliga flottan av 41 ATP, Westa Atlantic är den i särklass största operatören av modellen i världen, sju Boeing 737 och två CRJ 900. Tidigare har det funnits planer på att använda både Dash Q400 och Airbus A320 men med de nuvarande modellerna räknar man med att kunna vara närvarande på tre olika segment.

- I klassen under 8 ton använder vi våra ATP-F och CRJ200PF12. När det gäller transporter på mellan 8 och 18 ton finns våra Boeing 737-400F och på 50-tonsmarknaden har vi nu kapacitet med Boeing 767.
   
Vid sidan av de nya stora maskinerna har den stora flottan av ATP:er genomgått en livstidsförlängning med bland helt ny cockpit som ska hålla dem i luften minst 20 år till.
   
De nya Boeing 767 får inga fasta baser utan flygs i hela linjenätet och kommer även att dyka upp i Sverige.



Kommentera artikeln
Det finns 11 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Anställer???
Skrivet av Mats, 2015-02-16 21:23:43
Ingen som har nåt matnyttigt om bolaget ur rekryteringsperspektiv? Är det ett OK bolag att jobba för?
Anmäl inlägget
@kingen
Skrivet av bitter, 2015-02-15 19:48:55
Det här är Sverige, den som är billigast får jobbet. Kvalitet, säkerhet och annat tjafs är sekundärt, tragiskt men sant.
Anmäl inlägget
amapola
Skrivet av repe, 2015-02-15 18:59:56
Det fanns en annan på posten som gick till Amapola som visste allt om upphandlingen och vem vann ? Amapola såklart.
Anmäl inlägget
amapola
Skrivet av kingen, 2015-02-13 07:00:01
Vad jag förstår så har Amapola flugit posten ett bra tag och gjort der riktigt bra. Men kommer det en annan aktör som gör det billigare tror ni posten byter aktör?
Anmäl inlägget
Amapola
Skrivet av Falcon, 2015-02-12 21:54:08
Postens f.d. vVD och f.d. ordföranden i Falcon Air sitter i Amapolas styrelse. Så vem som får kontraktet kan man bara spekulera i.
Anmäl inlägget
Backup
Skrivet av Orvar, 2015-02-12 20:18:17
Ingen fara F50 måste finnas till hands när ATP strular.
Anmäl inlägget
Responsibilities as employer.
Skrivet av CL, 2015-02-12 20:05:48
Happy to hear about the expansion! According trustworthy words on the street,, unfortunatley not taking their responsibilities as employer regarding labour laws, social security, pensions and collective work agreements. Recently convicted in french court... Remarkable for an operator at the scandinavian market supposed to respect the "swedish model".
Anmäl inlägget
ATP
Skrivet av Per L., 2015-02-12 17:57:33
Modernisera ATP för ytterligare 20 års service....?

Jösses, hur gamla är de då? 40+?
Anmäl inlägget
ja
Skrivet av Repe, 2015-02-12 16:10:41
Det ska ju vara en stor upphandling på all Postflyg till hösten 2015.
Anmäl inlägget
Amapola bye bye?
Skrivet av kingen, 2015-02-12 14:26:32
Är detta ett hot mot Amapola tror ni?
Anmäl inlägget
Anställer?
Skrivet av Mats, 2015-02-12 12:23:57
Någon som har koll på om de anställer? Lön? Baser? Schema? Fördel att vara svensk?
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
TFHS
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev