Icelandair route map
En bild med jordgloben visar med all tydlig enkelhet på Icelandairs förutsättningar. Island ligger mitt emellan Europa och USA och det är en geografisk position som flygbolaget gjort affärer av sedan 1945 när de första internationella flygningarna genomfördes. Trots en ökad efterfrågan på nonstopflygningar har Icelandair lyckats både behålla och växa på den transatlantiska marknaden. Förra året flög 2,6 miljoner passagerare, en ökning på 15 procent jämfört med året innan. Trafiken är starkt säsongsvarierad och gav en kabinfaktor från 70 upp till 80 procent i högsäsong.
Allt talar nu för att flygbolaget upprepar förra årets siffror. Nyligen lanserades sommarprogrammet och det är det största hittills i flygbolagets historia. Det är en trafikökning som också kommer Sverige till godo och som från Arlanda och Landvetter ger en-stop förbindelse med fjorton destinationer i USA och Kanada. Till New York flyger bolaget till både JFK och Newark.
I sommartidtabellen får Arlanda 15 avgångar i veckan, det är en ytterligare rotation i jämförelse med sommaren 2014. Göteborg har en daglig förbindelse med Reykjavik också det en ökning sedan förra året. I Skandinavien finns linjer också till Oslo, Bergen, Stavanger och Trondheim. Kastrup är den största destinationen med sammanlagt 28 rotationer i veckan i sommar.
Icelandair Boeing 757
Det utökade trafikprogrammet under sommarsäsongen gör också att flottan maximeras och samtliga 23 Boeing 757 sätts in i trafiken. Det gör flygbolaget till en av de större operatörerna av typen i Europa. Icelandair beställde tidigt fyra Boeing 787-8 som ersättare för en del av B757-flottan men hoppade av den affären och tre av flygplanen gick istället till Norwegian. En ny beställning hos Boeing genomfördes 2013 på sammanlagt 24 Boeing 737MAX8 och B737MAX9. Av dem är 16 fasta order medan åtta är optioner. De ska levereras med början 2018 och ersätter då successivt de åldrande B757-200. Det innebär att Icelandair fortsätter att flyga single-aisle och mellandistans trots att trafiken i princip kan beskrivas som långlinjer.
Det finns 10 kommentar/er. Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades. Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten
|
Challe
Skrivet av 757, 2015-02-16 19:40:42
kan du förklara vad du inte förstår med att använda 757, med tanke på Islands geografiska position. För övrigt har Icelandair beställt ett antal Boeing 737 Max.
|
|
ingen bild
Skrivet av pax, 2015-02-16 17:07:02
Det fanns ju ingen bild utan bara rubrik under flera dagar, därav kritiken.
|
|
tröttsamt
Skrivet av fjellster, 2015-02-16 13:59:37
Börjar tröttna när man ska gå in och läsa här, dom flesta förstår en artikel som skrivs här, men så finns det ju sådana som bara ska klaga inget är bra, så trött på alla dessa besserwissrar som kan och vet allt....
|
|
Läskunniga?
Skrivet av SE-UPP, 2015-02-16 06:37:41
??!?!!? Man ser ju att det är Icelandair B757 då det även står det på flygplanet. Är man inne på ett flygforum måste man väl minst vara läskunnig? Sluta tramsa.....
|
|
inga oklarheter enligt mig
Skrivet av 1 bild > 1 000 ord!, 2015-02-16 02:05:55
Jag tycker nog att bilden ovanför artikeln talar sitt tydliga språk, att artikeln handlar om Icelandair menar jag.
|
|
Det är precis som...
Skrivet av Fredde, 2015-02-15 16:32:20
.. under "Nyheter från andra media". Där läggs ett flertal rader in om samma händelse/nyhet etc. Räcker det inte med "en rad" för varje nyhet?
|
|
Instämmer
Skrivet av UH, 2015-02-14 21:57:38
Dessa 'clickbaits' är ytterst irriterande. Man går in på hemsidan en gång och klickar, sedan låter man bli att framgent gå in och kolla nyheter där just för att slippa detta. Skriv in 'iceland air' istället för 'flygbolaget', det fungerar väl bra?
|
|
håller med J.B. -använd vettig rubrik tack
Skrivet av andersemanuel, 2015-02-14 12:20:56
bara irriterande..
|
|
Sluta me 757 och köp A33 eller 787
Skrivet av Challe, 2015-02-13 23:31:42
Jag kan inte förstå ekonomin i att använda 757 på dessa rutter. Skulle man ha en större kabin kunde man ha en mycket bättre produkt till en billigare passagerarkilometerkostnad. Gör reykjavik till en stor Valhalla-lounge ala Istanbul och succesn är given.
|
|
Suck!
Skrivet av J.B., 2015-02-13 12:13:41
Jaha, då skall även flygtorget börja med "teasers" i sin rubriksättning. Klickade på den här rubriken enkom för att skriva detta. Rubriker som inte talar om vad/vem det gäller är för oss flesta helt ointressanta. Räkna med att klickandet på era nyheter kommer att minska om ni fortsätter med ofullständiga rubriker, herr/fru flygtorgsredaktör.
|
|