Malmö Aviation och Sverigeflyg blir BRA
I mitten av januari blev Malmö Aviation och de sju regionala flygbolagen inom Sverigeflyg officiellt ett sammanhållet flygbolag, BRA. Det skapade också en ny stor aktör på den svenska inrikesmarknaden. Enligt statistik från Transportstyrelsen står SAS för cirka 45 procent av trafiken, BRA har cirka 30 och Norwegian cirka 19 procent. Det skulle i sin tur ge ”övriga flygbolag” i landet en marknad på cirka sex procent. Exakt vilka det är och hur deras marknadsandelar är fördelade är dock ingenting som Transportstyrelsen publicerar.
– Nej, det är sekretess kring det, främst för att inte avslöja några affärshemligheter, säger Eva-Mari Löfqvist på Transportstyrelsen till Flygtorget.
De aktiva flygbolag som ingår i gruppen ”övriga” är i dagsläget och i första hand Nextjet, Sparrow, Direktflyg med underleverantör och Avies Sverige. Från i höst tillkommer även Flexflight och Jonair som ska flyga en del av den upphandlade trafiken. De mindre flygbolagen håller också uteslutande till på linjer som de tre stora inte flyger. I de flesta fall är de också ensamma om att flyga linjen. Men det kan också uppstå konkurrens som på sträckan Arlanda - Arvidsjaur
Hur marknaden fördelar sig mellan de tre stora bolagen på de linjer där de konkurrerar med varandra, finns inga siffror på. De lämnar varken respektive flygbolag eller flygplats ut, återigen av hänsyn till konkurrenssituationen. På de stora inrikeslinjerna är det bara en, Skellefteå, där det inte är konkurrens, på övriga linjer är det minst två flygbolag som flyger:
Stockholm – Kiruna: SAS, Norwegian
Stockholm – Luleå: SAS, Norwegian
Stockholm – Skellefteå: SAS
Stockholm – Umeå: SAS, Norwegian, Malmö Aviation
Stockholm – Östersund: SAS, BRA
Stockholm – Sundsvall: SAS, BRA
Stockholm – Visby: SAS, BRA, Norwegian (under sommarsäsongen)
Stockholm – Kalmar: SAS, BRA
Stockholm – Ronneby: SAS, BRA
Stockholm – Malmö: SAS, BRA, Norwegian
Stockholm – Göteborg: SAS, BRA, Norwegian
Stockholm – Ängelholm: SAS, BRA
Trafikverket gjorde nyligen en prognos över hur mycket inrikesflyget ska öka. Baserade på siffrorna för 2012 som visade att 14,1 miljoner passagerare flög inrikes, räknar man med att den siffran ska öka till 15,2 miljoner år 2030 och 17 miljoner år 2050.
Det finns 9 kommentar/er. Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades. Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten
|
Skriv rätt
Skrivet av Trötter, 2015-02-18 14:25:09
Det är flygbolagen Malmö Aviation & Braathens Regional samt de sju regionala rese/försäljnings byråerna under Sverigeflyg gruppen (ej flygbolag), som bildar nytt flygbolag, med namnet BRA.
|
|
HAD
Skrivet av FQTV, 2015-02-17 21:29:51
Även Halmstad har ju både BRA och NextJet.
|
|
Vart tog Växjö vägen?
Skrivet av Olof Lundin, 2015-02-17 11:04:23
Mig veterligen har Växjö-Småland Airport linjer till Stockholm-Arlanda med Nextjet/SAS och med Stockholm-Bromma med Braathens. Är det det gamla vanliga sedan 40 år att Växjö inte tas med i statliga sammanställningar av t.ex. Transportstyrelsen däför att flygplatsen är landstingskommunalt ägd av Södra Smålandsregionen?
|
|
re: Cseries
Skrivet av fsh, 2015-02-16 19:35:01
Bombardier CS kan vi nog titta i skyarna efter, Bombardiers flyg division står på ruinens brant och kassan sinar, man har inte ens fått det antalet order som krävs för att gå runt med produktionen
|
|
NJ Jet?
Skrivet av Tp, 2015-02-16 17:34:23
Vad är det för snack om Jet hos Nextjet?
|
|
Nextjet
Skrivet av Ulo, 2015-02-16 17:19:50
När NJ får sitt nya avtal o Jetmaskiner kommer det bli en annan spelplan...
|
|
Cseries
Skrivet av Baa, 2015-02-16 15:50:02
Om Cseries kommer så dras Luleå och Kiruna igång blixtsnabbt.
|
|
LLA
Skrivet av Tim, 2015-02-16 15:06:18
Vet att set varit på tal om Luleå flera gånger från Bromma, så det är den enda inrikesrdest som saknas. Men SAS är extremt starka från Luleå och eurobonus och utrikesnätet som det via arlanda erbjuder är nog svårknäckt.
Skulle nog kunna få in 3-4 Bromma - Luleå men frågan till vilket pris.
|
|
Luleå
Skrivet av Jonas, 2015-02-16 12:49:55
Det som är lite lustigt i nedläggnings debatten runt Bromma flygplats är att den som hörs högst är Niklas Nordström, kommunalråd Luleå. Detta trots att Luleå inte har trafik till Bromma överhuvudtaget.
|
|