Skriv ut  

Nya A350 ska hjälpa Finnair att hålla SAS stången

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 19 februari 2015
SAS linje mellan Stockholm och Hong Kong överraskade Finnair. Men det finska flygbolaget räknar med att de nya A350 ska garantera en fortsatt stark ställning bland de skandinaviska resenärerna till Asien.

 

Finnair

Finnair har 78 flighter i veckan från Helsingfors till olika destinationer i Asien. Det är ett utbud som svenska och Skandinaviska resenärer haft nytta av och idag flyger Finnair 25 procent av alla de som reser mellan Skandinavien och Asien. Från Sverige matar Finnair in 24 dagliga flygningar till Helsingfors från Stockholm, Göteborg, Norrköping, Oslo och Köpenhamn.
   
Det är en marknad som SAS nu till slut tagit sig an att möta från en närmare plats än Kastrup.

- Ja vi hade faktiskt inte väntat oss att SAS skulle starta en linje från Stockholm till Hong Kong. Å andra sidan är vi realister, vi möter ju konkurrens över allt.
   
Det säger Kenneth Gillberg, chef för Finnair i Skandinavien till Flygtorget. Finnairs egen linje till Hong Kong, som flygs nio gånger i veckan, är tillsammans med Bangkok och Shanghai de viktigaste linjerna i linjenätet.

- Att SAS går in kommer naturligtvis att påverka vår försäljning här i Sverige. Men jag är inte lika säker på att det kommer att påverka vår sammanlagda försäljning på linjen. Vi konkurrerar inte i första hand med pris utan de som värdesätter tid och kvalitet, alltså vänder vi oss inte till varje möjlig passagerare, fortsätter Kenneth Gillberg som också menar att det inte går att fokusera enbart på marknaden i Europa.

- När jag började i Finnair var det nästan bara européer ombord. Idag är det tvärtom. På våra linjer till Japan är 80 av det totala antalet passagerare japaner och i snitt har vi 60 procent asiater på våra linjer dit. Tillväxten i flygtrafiken kommer från Asien.
   
Den marknaden ska Finnair behålla sin plats på dels tack var det geografiska läget som tillåter en turnaround per dygn, vilket är viktigt när flygplansflottan ska disponeras. SAS har inte samma fördel utan måste använda två flygplan på linjen mellan Arlanda och Hong Kong. Kenneth Gillberg ser och fram mot när de första av de nya Airbus A350-900 som Finnair är första flygbolag i Europa att ta emot, ska sättas i trafik under hösten. Introduktionen förbereds just nu och kommer bland annat att innebära ett helt nytt servicekoncept för långlinjerna. De ska i första hand ersätta de sju A340-300 varav några är runt 20 år gamla, sedan står de åtta A330-300 som finns i flottan men som är betydligt, den senaste levererades 2010.

- De nya flygplanen ger oss lägre kostnader samtidigt som kundupplevelsen ökar och det är två viktiga faktorer i vår bransch.
   
Finnair har beställt 11 A350 i fasta order och har option på ytterligare åtta vilket alltså ger en flotta på 19 långlinjemaskiner, fyra fler än idag, oräknat att några A330 också blir kvar. Det är en kapacitetsökning som ska ge fler destinationer.

- Vid sidan av de stora städer som vi flyger till idag, Beijing, Tokyo, Seoul till exempel så har vi satsat på secondary citys. Det beror dels på att det är svårt att få bra slots på de tungt trafikerade flygplatserna, dels på att de mindre städerna ofta har stark tillväxt och är på väg upp. Då ökar också efterfrågan på nya flyglinjer. Sedan ska man vara medveten om att städer i Kina som vi knappt har hört talas om ofta är jättestäder med flera miljoner invånare.
   
Asientrafiken och flygplatsen i Helsingfors är ryggraden och framtiden för Finnair. Att SAS tagit upp en del av konkurrensen på det som det finska flygbolaget räknar som sin närmarknad är en sak, frågan är hur länge det dröjer innan något av de tre flygbolagen i Mellanöstern ökar sitt utbud på Asien via sina hubbar.

- SAS har tagit steget och det klart att det kan komma fler flygbolag och de i mellanöstern är framför alt konkurrenter på volym. Vi studerar i första de europeiska flygbolagens planer. Men alla som konkurrerar med oss ska få sig en fight. År 2015 är The year when Finnair strikes back!




Kommentera artikeln
Det finns 23 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

A350 prestanda
Skrivet av Mr €, 2015-02-22 22:34:39
Tror Eddiebooy läste lite fel, Jag skrev att de första A350 lämnar Toulouse får sämre prestanda än de som får de block upgrades som kommer efter hand. Troligtvis både viktminskning och aerodynamisk finputsning. Aibus ville få in allt från början men var tvungen att placera ut dessa uppgraderingar till olika sn.
Anmäl inlägget
Widebody DC10
Skrivet av Nils Kihlberg, 2015-02-22 21:39:59
http://wwwc.aftonbladet.se/nyheter/9803/22/premiair3.html

Jag åkte med Premiairs Oscar några ggr. Det var en skrammeldosa kort och gott
Anmäl inlägget
Märk väl
Skrivet av DC-10 , 2015-02-22 18:07:42
att Flight24 visar ground speed och inte TAS. I övrigt är det ganska normala siffror för en widebody.
Anmäl inlägget
A350 FRA-DOH
Skrivet av Nils Kihlberg, 2015-02-22 17:09:50
A350 FRA-DOH med intressanta siffror enl Flight24

12,496 m/ 40.997 ft, 1068 km/h
Det ser ut att gå högt och fort..
Anmäl inlägget
Tror på SAS
Skrivet av NewSAS, 2015-02-20 08:45:46
Härligt med nya linjer + plan! Är redan bokad i Business på premiärturen till HKG (från DUS). 2 timmar på ARN är väl kanske inget att hurra för, men kul att man kan välja SAS till denna metropolen!

Kör hårt SAS. Vi behöver Seoul också...
Anmäl inlägget
Knappast M.89
Skrivet av Martin, 2015-02-20 07:36:00
Nu är nog "Pilot" på villo vägar.
Har svårt att tror att du cruisar M.89 med en 330 när MMO ligger på M.86!
Anmäl inlägget
Economy
Skrivet av Capt. S , 2015-02-19 20:47:10
Finnairs Economy är väl inget man får ståpäls av precis.
SAS gamla 330 med uppgraderad kabin kommer å sitta fint.
SAS flygavgångar är dock inte lika bra som Finnair's.
Kör hårt SAS
Anmäl inlägget
Adjö SAs
Skrivet av Adjö SAS, 2015-02-19 20:43:12
Bra för konsumenten att få åka nytt flygplan istf gammalt bränsleslukande skrot på sas med ny inredning , hoppas SAS/Berlinmuren faller snart


Anmäl inlägget
A330E
Skrivet av Cristoffer, 2015-02-19 18:24:10
Gäsp... Sas kommer köra linjen med sprillans nya A330 Enhange som dom får i höst så handlar det om vem som har nyast plan så stupar artiklerubriken... Tror att priset kommer att styra folk vad dom väljer. Sas kör på sina 6000-7000 kr och Finnar på 4000-5000 kr. Avgjort
Anmäl inlägget
Njaaa......
Skrivet av Klabbe, 2015-02-19 15:33:34
Tror inte att Finnair ska ta det kommande SAS-flyget till Hongkong från ARN alltför lätt. Blir den en framgång (vilket mycket verkar tala för) kan det bli fler SAS-flyg från Asien från ARN. Det kan bli kännbart.
Anmäl inlägget
Edit
Skrivet av Eddiebooy, 2015-02-19 14:36:41
Menar sämre istället för bättre
Anmäl inlägget
50 första
Skrivet av Eddiebooy, 2015-02-19 14:36:00
"A350
Skrivet av Mr €, 2015-02-19 09:50:49
Dock är Finnairs första batch av plan bland de 50 första som har sämre prestanda än de som kommer efter Line no 50, tex de som LH/SAS får, men gissar Finnair kan byta in dem mot nya sedan."

Hur kommer det sig att de 50 första planen skulle prestera bättre?
Anmäl inlägget
Norden
Skrivet av Tomten, 2015-02-19 12:50:06
Sen när ligger Oslo och Köpenhamn i Sverige?
Anmäl inlägget
Finnair
Skrivet av Micke, 2015-02-19 12:26:42
Finnair kan börja med bra mat och service.... inte så mkt där att hämta. Har rest med dom sista månaden i både ekonomi och business på långlinjer. Inte i någon av klasserna var det någon mat och service man fick som var värt priset.
Anmäl inlägget
Ett förtydligande i texten
Skrivet av Markus, 2015-02-19 11:12:53
Har Anders Carlsson kollat upp fakta innan han skrev artikeln? Tror inte det. De åtta A350 som AY hade option på har man sedan tagit upp som fasta ordrar (läs pressmeddelande från Airbus, 2014-12-03). Det ger totalt, som det står i artikeln, 19 st A350-900
Anmäl inlägget
A330 från Arlanda bättre än A350 från Helsingfors
Skrivet av Linkan, 2015-02-19 10:59:58
Åker mycket hellre med en A330 från Arlanda än att ta omvägen via Helsingfors. SAS nya cabin på A330 mycket bättre för mig som passagerare oavsett jag flyger i business eller ekonomi.
I ekonomi är 2+4+2 betydligt trevligare än 3+3+3.
Anmäl inlägget
hahaha
Skrivet av lip service, 2015-02-19 10:54:56
finnair kakn bara vänta och se hur SAS kommer att ta alla pax...dom som betalar mest..
dom är jätte ledsen hos Finnair....det går värre och värre för Finnair...
Anmäl inlägget
Finnairs hongkong
Skrivet av Julius, 2015-02-19 10:03:47
Finnair kommer förlura alla bästa bussines folk till SAS.
Sas nya bussines class mycket bättre än finnairs 350. Mycket mera connection inom norden för sas.
Anmäl inlägget
Bara siffror
Skrivet av Pilot, 2015-02-19 09:55:28
Har cruisat i M0.89 med A330
Anmäl inlägget
A350
Skrivet av Mr €, 2015-02-19 09:50:49
Tror att A350 är lite snabbare än A330 vs M0.85 vs M0.82 därmed når de några flygplatser till med vändning av samma AC på samma avgångstid nästa dag. A350 kan gå 1000ft högre som kan vara användbart för att spara tid ibland. sAmt kan sprinta till M0.89 då det behövs. Dock är Finnairs första batch av plan bland de 50 första som har sämre prestanda än de som kommer efter Line no 50, tex de som LH/SAS får, men gissar Finnair kan byta in dem mot nya sedan.
Anmäl inlägget
SAS till Asien
Skrivet av :), 2015-02-19 09:42:56
Finnair tycker nog att SAS är gulliga:)
Anmäl inlägget
Finnair på rätt väg!
Skrivet av Hasse, 2015-02-19 09:22:31
Finnair vet verkligen vad dom snackar om! tid och kvalitet och ser över de globala möjligheterna att sätta in de nya maskinerna på nya destinationer. heja Finnair! :)
Anmäl inlägget
Finnair VS SAS
Skrivet av Riddaren, 2015-02-19 09:09:31
Tanken med att hålla någon stången var att jämna ut odsen så att kampen skulle fortgå. Jag tror att Finnair ska hållas ner med stången i detta fall.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev