Skriv ut  

SAS och Norwegian siktar på nya långlinjer

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 24 februari 2015
Sydamerika, Indien och Sydafrika å ena sidan. USA och Asien å den andra. Norwegian och SAS har helt olika fokus när det gäller nya långlinjer. Men gemensamt är att de prioriterar Stockholm och Oslo före Köpenhamn.

Norweigan SAS

Nya flygplan ger nya möjligheter. Från september 2015 till mars 2016 levereras SAS fyra nya A330E medan Norwegian får en ny Dreamliner i år och under 2016 två nya 787-8 och två 787-9. Det ger möjlighet att öppna fler långlinjer och båda flygbolagen har gjort utspel om att sådana är på gång.

Norwegian först: Den Boeing 787-8 som levereras i år ska med all sannolikhet baseras på Gatwick. Det norska flygbolaget har ett tätt samarbete med flygplatsen och har tillfört ett par efterlängtade långlinjer. Men åtminstone några av de fyra nya flygplanen ska av allt att döma användas på Skandinavien.

Björn Kjos har många gånger talat om Asien som den kommande stora marknaden med stora passagerarströmmar därifrån till både Europa och vidare till USA. Faktum är att det är en kortare flygtid från delar av Asien till USA’s östkust via Europa än via Stilla Havsområdet. Trots det resonemanget ligger Norwegians planer på helt andra marknader: Sydafrika, Indien och Sydamerika, framför allt Rio de Janeiro där sommar-OS avgörs nästa år.

Långlinjeflottan hos SAS förnyas rejält när de fyra nya A330E levereras under ett halvår med start i september i år. Samtidigt går dock leasingen ut för fyra äldre A340.

– Men det finns möjlighet att vi förlänger leasingen på några av dem, även om det inte är några beslut fattade, säger Henrik Edström på SAS pressavdelning till Flygtorget.

En sådan planering ger möjlighet att utöka antalet interkontinentala destinationer och det mesta pekar på att SAS arbetar med det i ögonblicket. I en intervju med den norska nyhetssajten E24 säger flygbolagets kommersiella direktör Eivind Roald att det handlar om en eller flera nya destinationer i USA.

– Vi har inga ytterligare kommentarer men det är riktigt att vi tror på USA och Asien och riktar vår kraft dit, säger Henrik Edström.

Det innebär att de två Skandinaviska flygbolagen har siktet inställt på två skilda marknader för de nya destinationerna. Men när det gäller varifrån flygningarna ska utgå är samstämmigheten större: Det är i första hand Stockholm och Oslo som ska användas som utgångspunkt. SAS nya linjer till USA från i första hand Oslo och Norwegians från Stockholm, en plats som Björn Kjos vid fler tillfällen pekat på som en perfekt hub, särskilt för trafik till Asien.

– Vi tittar på fler långdistanslinjer från Oslo och Stockholm även om Köpenhamn fortfarande är vår huvudsakliga hub, säger Henrik Edström.



Kommentera artikeln
Det finns 10 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingNyheten har en egen tråd i vårt Flygforum

ICN
Skrivet av Oslomann, 2015-02-25 09:39:03
Korean Air, har fløyet ICN-OSL charter i 2 år. Ruten kan omvendes til regulær trafikk om 1-2 sesonger. Det blir første Seoul-rute for Skandinavia og med første klasse til den siden av Asia.
Anmäl inlägget
Det surrar rykten...
Skrivet av NewSAS, 2015-02-24 22:34:49
...om OSL-BOS och OSL-IAD. CX är tydligen interesserade av HKG-CPH. i vilket fall som helst så vore alla linjer välkommna och hade säkert fungerat bra. Vi behöver dock en linje till Seoul + Mumbai!
Anmäl inlägget
Re Arne
Skrivet av Fritz Klyka, 2015-02-24 17:33:45
Ja. Man kan önska sig.
Anmäl inlägget
@Lasse
Skrivet av X, 2015-02-24 16:37:04
Heter du Anders nu?

Du är avslöjad eftersom du använde ditt favoritord.
Anmäl inlägget
Tja...
Skrivet av Arne, 2015-02-24 14:42:22
Kan man önska sig CPH-HKG med CX eller CPH-MNL med SK?
Anmäl inlägget
Korttänk = feltänk
Skrivet av Piper Pub, 2015-02-24 12:53:51
Kjos hävdar att Skandinavien är en mellanhand för Asientrafiken. Möjligen för flighter från Sibirien, men varken Indien eller Sydostasien där resenärerna finns har vägarna förbi. Dessutom utökas räckvidden för miljardärbolagen i regionerna med plan som A350 så att non-stop blir möjligt.
Anmäl inlägget
BKk
Skrivet av Kalle, 2015-02-24 12:46:25
Är det helt kört med Bangkok
Anmäl inlägget
vin vin situation
Skrivet av Pecah Belah, 2015-02-24 11:30:26
Johannesburg i ZAR är en bra destination från Stockholm. Brasilien från Norge med all off shore verksamhet som sker i Brasilien. Seoul i Korea.
Anmäl inlägget
Kompletterar
Skrivet av Leif, 2015-02-24 10:48:53
Tror båda kommer komplettera varandra. Norwegian kör mer leisure med prio på Y-class medans SAS kommer satsa på HUB-HUB för framförallt affärsresenärer i Asien och Nord Amerika. Win win för alla egentligen
Anmäl inlägget
Norweigan air
Skrivet av Roger, 2015-02-24 09:18:02
Det vete katten om man vågar flyga med norweigan air. Personalen kan ju när som helst hoppa av.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev