Flygnyheter
Miljö
Krönika
Reportage
Debatt
Pressmeddelanden
Notiser
Flygvärlden i korthet
RSS
Nyheter om Flygtorget
Flygtidningar
Platsannonser
Lokaler
Flygutbildning
Flygforum
Flygfakta
Medlem
Om Flygtorget
Sitemap
Flygnyheter
Miljö
Krönika
Reportage
Debatt
Pressmeddelanden
Notiser
Flygvärlden i korthet
RSS
Nyheter om Flygtorget
Flygtidningar
Platsannonser
Lokaler
Flygutbildning
Flygforum
Flygfakta
Medlem
Om Flygtorget
Sitemap
Skriv ut
WOW Air utmanar Icelandair
Flygnyheter,
Anders Carlsson,
den 26 februari 2015
Två nya flygplan och en ambition på att vara det enda ”äkta lågprisbolaget” på den transatlantiska marknaden. Isländska WOW Air öppnar i vår två destinationer i USA, allt med samma upplägg som konkurrenten Icelandair.
WOW
I mars startar det isländska lågkostnadsbolaget WOW Air trafik till Boston, en linje som två månader senare kompletteras med Washington DC. Det blir första steget in på den amerikanska marknaden för flygbolaget som hittills koncentrerat sig på europeiska destinationer, bland annat Köpenhamn. Därmed kopierar bolaget det trafiksystem som gjort Icelandair framgångsrikt: Island som knutpunkt för transatlantiska flygningar.
Inför trafikstarten har WOW Air leasat två Airbus A321 med 200 stolar ombord som ska användas på USA. De kompletterar de fyra A320 som finns i flottan. WOW Air äger inte själva flygplanen utan det är Air Via och Avion Express som producerar flygningarna.
De två helt nya flygplanen, som även ska användas på längre rutter till Europa, har 220 stolar ombord. De levererades ursprungligen till ryska UTair men hann aldrig komma upp i luften innan det flygbolaget gick i konkurs.
Airbus A321 har en betydligt bättre bränsleekonomi än de äldre Boeing 757-200 som Icelandair flyger med.
- Vi är stolta över att kunna säga att med de nya planen har vi flygplanen med de lägsta utsläppen, skriver flygbolaget på sin hemsida som räknar med att de ska ha 12 ton mindre utsläpp per år jämfört med en Boeing 757.
Investeringen i nya och bränsleeffektiva flygplan utrustade med sharklets, är en viktig del i ambitionen på att hålla priserna nere och vara det ”enda äkta lågprisbolaget” när det gäller flygningar över Atlanten.
WOW Air bildades i slutet av 2011 och genomförde den första flygningen i maj 2012. Ett halvår senare tog man över Iceland Express, den andra lågpriskonkurrenten på Island och är idag det andra största flygbolaget på Island.
Kommentera artikeln
Det finns 2 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten
Suck
Skrivet av Pop, 2015-02-26 11:43:57
Ännu en som inte ska tjäna pengar!
WOW
Skrivet av Abolhassan Van Der Göransson, 2015-02-26 11:34:58
Men hur kan de utmana om de knappt har flyg mellan övriga Norden till Island?
Skriv ut
Tipsa en vän
Sök nyheter
Platsannonser
Flyglärare inom obemannade flygsystem (UAS, drönare)
Lunds universitet, LTH, Trafikflyghögskolan
BRA CAMO Tech services is looking for a new employee
Braathens Regional Airlines AB
Systemsäkerhetsingenjör till enhet Flygsäkerhet
LFV
Besiktningsingenjör inom Lyft till Stockholm-Uppsala
Kiwa Sweden AB
Skolor och utbildningar
Flygvärlden i korthet
Notiser
Gripensystemet ska utvecklas
Hot om strejk, stora förluster för flygbolagen
Regeringen överväger sänkt skatt på flyg
Fler artiklar
Nyheter från andra media
15:28 Airbus uppges förhandla om flygplansorder från Kina i samband med Xi besöker Frankrike
09:39 Norskt luftrum stängdes - SVT Nyheter
05:25 Norge: Luftrummet stängt – stora förseningar - Aftonbladet
15:19 Mycket helikopterflygande under stor Nato-övning i Östergötland - SVT Nyheter
10:30 Debatt: Avskaffa flygskatten
11:16 Elva miljoner i värdeföremål beslagtagna på Arlanda – med nya lagens hjälp - SVT Nyheter
Fler artiklar
Flygforum
S018cn:
SV: Svensk Pilotförening stämmer BRA
Guest:
SV: Vad håller Ving och Sunclass på med?
Yazi:
SV: Swedavias VD lön
AY pendlaren:
Terminal 2 problem med bagagehanteringen
Debatt
Debatt: Flygplatserna behöver ökat stöd nu
Flygrevyn Nr. 7
Heart Aerospace med 30 flygstolar
Aldrig mera Boeing och Airbus
Virgin Orbit intar Spaceport Cornwall
Qantas – Sista skuttet på Kangaroo Route
Fortsatt trögt för Gripen
Flygtest: Evektor SportStar RTC
Passagerarflygplanet med nio liv
Månbilarna växlar upp
F16 – Landets största flyguppvisning
Möt stridsflygaren – verklighetens ”Ghost of Kiev”
Flyghistoria: P-51 Mustang
Flygtorget i RSS-format
Redaktionen
Tel: 08-500 379 00
E-post
info@flygtorget.se
Copyright © 1997 - 2024, Flygtorget AB, Alla rättigheter reserverade
Cookie information
,
Sitemap