Skriv ut  

Delta köper Boeing 717 från Blue1

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 3 mars 2015
Det blev dragkamp om de nio Boeing 717 som nu lämnar flottan hos Blue 1. Delta köper av allt att döma fem maskiner och blir överlägset största flygbolag på modellen.

Delta
Delta Boeing 717

Blue1 ska under året fasa ut de sammanlagt nio Boeing 717-200 som finns i flottan. De ska ersättas av fem Boeing 737-600 från SAS, något som Flygtorget rapporterat om tidigare.

I Europa är Boeing 717 en relativt ovanlig flygplansmodell men ett flertal flygbolag i USA och Asien använder typen och visade omedelbart när det kom ut ett antal maskiner på begagnatmarknaden.

– Efterfrågan på begagnade maskiner är bra. De fyra första har gått till Volotea i Spanien och det kommer inte att bli några problem att bli av med de fem som vi har kvar, sa Mikael Wångdahl, vd på Blue 1 tidigare.

Fyra ska nu gå till spanska flygbolaget Volotea men övriga fem ska av allt att döma gå till Delta Air Lines. Det amerikanska bolaget har redan 55 flygplan av typen och ytterligare 33 på väg in i flottan under året, samtliga leasade från Southwest Airlines. Det gör Delta till den största operatören av typen och används på de linjer som tidigare flögs av mindre jetmaskiner, bland annat CRJ900. Delta är också en trogen kund hos SAS när det gäller att ta över de äldre MD-maskiner som nu fasats ut från SAS.

Men det var inte bara Delta som var intresserade av att ta över de sju Boeing 717-200 med 110 stolar ombord. Både Hawaiian Airlines och Qantas Airways var med i budgivningen men fick ge sig för Delta. De ska nu föras över till det amerikanska flygbolaget som därmed har drygt nittio av de sammanlagt 156 Boeing 717 som tillverkats.



Kommentera artikeln
Det finns 10 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Boeing 717 komfort
Skrivet av Erfaren, 2015-03-06 00:58:36
Har i nogensinde prøvet at sidde bagerst i en A320 eller 737? DET er et støjhelvede der vil noget, kan jeg fortælle jer!

Som frequent flyer kan jeg kun rose 717 og alle øvrige MD designs "til skyerne". Hvilket fantastisk design med uovertruffen komfort. Rigtige gode og stabile maskiner i luften. Og deres 2+3 sædearrangement er jo ren og skær luksus i forhold til 3+3
Anmäl inlägget
717's dårlige økonomi en myte
Skrivet av Erfaren, 2015-03-06 00:57:27
Det er en myte at 717 skulle have dårlig økonomi. Sandheden er at 717 har lige så god, om end ikke bedre økonomi end 737-600/700 og A318/319.

Ligeledes er det en myte at 717 skulle være støjende. MD90 og MD95 (Boeing 717) er blandt det mest støjsvage maskiner som findes.
Anmäl inlägget
717 och kostnader
Skrivet av Mr €, 2015-03-05 13:37:15
Det är en DC-9'a fast bättre, dock är motordriftkostnaden med sina RR BR715 det som dödar modellen, Delta har säkert förhandlat hårt med RR och fått ett avtal som inget annat flygbolag fått. Vi som flugit DC9-41 vet vad för ljudnivå som väntar i de bakre raderna.
Anmäl inlägget
Trevligt?
Skrivet av så är det, 2015-03-05 07:09:54
Ljudnivån är så hög att blue1 var tvungen att skaffa örönproppar (enligt lagen, inte någon engånsproppar) till kabinpersonalen. Efter rad 16 är det mycket trångt i kabinen. Sittkomfort är helt annan än raderna 1-16. Ni som tycker att det är trevligt flygplan, välj nästa gång tex. plats 24E.
Anmäl inlägget
Trevligt flygplan
Skrivet av Synd, 2015-03-04 20:39:50
Har fått flyga Blue1 några gånger med SK-nummer. Mycket trevligt flygplan, ljus och framförallt väldigt trevlig personal. Slår de sura tanterna på main SAS med hästlängder. Dock finns det några trevliga tanter på SAS och nu verkar det även komma in unga killar och tjejer som gör ett kanonjobb. Har själv suttit i Plus och sett hur de springer runt som galningar medan tanterna bara sitter och läser tidning. Är det nån som vet om de tjänar lika mycket?
Anmäl inlägget
Underbara flygplan
Skrivet av Larsan, 2015-03-04 08:50:02
Underbara flygplan. 2+3-sittning och större fönster än 737. Har man tur får man sitta till vänster i färdriktningen (vid fönstret) med sätet bredvid tomt; känns nästan som första klass...
Anmäl inlägget
Hemska plan
Skrivet av no way, 2015-03-04 06:45:07
Komfort och låg ljudnivå? Sitter man i den bakre delen av kabinen så kan man inte prata om komfort eller låg ljudnivå. Man hör inte ens sina egna tankar.Mycket dåliga arbetsförhållanden för personalen. Det borde vara förbjudet att använda b717 i passagerare trafik.
Anmäl inlägget
Om de
Skrivet av DC-10, 2015-03-03 18:42:40
varit helt oekonomiska, då hade inte Delta varit intresserad. Kapital kostnad vs. maintenance och bränsle kostnad är antagligen till B-717's fördel.
Anmäl inlägget
Mycket god konfort i Blue1
Skrivet av Linkan, 2015-03-03 17:31:41
Överlägsen komfort och låg ljudnivå i Blue1´s B717. Mycket bättre än i B737.

Hade föredragit att Blue1 hade behållit dessa fina maskiner (fina för passagerarna).
Anmäl inlägget
Ekonomi
Skrivet av Undrande, 2015-03-03 16:59:32
Hur kan vissa flygbolag få ekonomi i dessa maskiner, i Europa verkar ju sanningen vara att bara nya bränslesnåla plan är alternativet för att kunna tjäna pengar?
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev