Skriv ut  

SAS vill införa säsongsvariationer för arbetet ombord

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 18 mars 2015
Enklare avtal och möjligheten att öka flexibiliteten under året bland piloterna. Det är de två huvudpunkterna när SAS nu är mitt inne i förhandlingarna om nya avtal med piloterna i flygbolaget.

SAS pilot

I efterdyningarna av strejken på Norwegian och med nya konflikter igång bland piloterna på Lufthansa, har SAS gått in i avtalsförhandlingar med de 1 400 piloterna i flygbolaget. Rickard Gustafson tror dock inte att oron i övriga flygbolag ska smitta av sig på SAS, men menar att strejk är fel väg att gå.

SAS VD
SAS VD - Rickard Gustafson

– En strejk skapar inga långsiktiga lösningar eller stabil ekonomi, tvärtom gör det att tryggheten för de anställda försvinner, säger han när Flygtorget träffar honom på kontoret i Frösundavik i Stockholm.

– Vi är ett skandinaviskt flygbolag och vi ska ha skandinaviska regler med kollektivavtal och reglerade löner och pensioner, fortsätter han och avfärdar än en gång alla spekulationer om att SAS ska anlita bemanningsföretag. Den nya konstruktionen med Cimber är inte heller ett första steg till att skapa en egen bemanningslösning inom SAS. Det gäller uteslutande produktionen med CRJ900 och den personal som krävs för att flyga den.

Däremot finns två tydliga fokus i förhandlingarna som nu pågår. Det ena är att förenkla de avtal som finns mellan flygbolaget och piloterna, i dagsläget en lunta på 231 sidor. I den regleras i detalj arbetsförhållandena, en del med anor från 50-talet och det ”är lite mer än vad vi behöver”, enligt SAS vd. De ska nu tröskas igenom med målsättningen att förenklas och därmed göra flygbolaget mer ”flexibelt och snabbfotat”.

Den andra punkten har en direkt bäring på flygproduktionen. I dag flyger SAS 30 procent fler passagerare under sommarsäsongen än under vintern. Men produktionskapaciteten är anpassad efter sommaren vilket ger lika många procent i kostsam överkapacitet under vintern. Det är i första hand ett problem på pilotsidan eftersom kabinpersonalen sedan länge kompletteras med visstidsanställda under högsäsongen.

– Vi måste försöka lösa det, att alltså skapa en större flexibilitet och säsongsanpassning i pilotkåren, kanske med deltidslösningar. Hur de ska se ut, det vet jag inte ännu men det är den största frågan i förhandlingen och vi ska hitta vår egen väg, vår egen modell för det.

– Det kommer att innebära förändringar men det kan vi inte ducka för. Jag har all respekt för att det kan skapa frustration och väcker känslor, men vi kan inte fortsätta flyga på som om vi var kvar på 50-talet.

Att den frustrationen ska vara en gnista som tänder strejkvapnet också i SAS, finns inget svar på idag. Konflikten kring Cimber vara en strejk som skedde mot gällande avtal och även klassades som olaglig av den danska arbetsdomstolen. Det var också en konflikt som upprörde andra yrkesgrupper inom SAS och som aktivt deltog för att mildra konsekvenserna av de inställda flygningarna.

– Det visar på den starka känsla som finns för SAS och för det egna arbetet inom flygbolaget. Det finns inga vinnare i en konflikt och det tror jag att de allra flesta av oss vet, utom ett fåtal som ännu inte skådat ljuset.

Var SAS på längre sikt placerar sig på i den europeiska flygbranschen avgörs av hur väl det fortsatta saneringsarbetet fortlöper. Samtidigt är Rickard Gustafson övertygad om att det kommer att ske sammanslagningar och förändringar också bland de stora flygbolagen i Europa och han sneglar på utvecklingen i USA.

– Där finns idag fyra stora flygbolag med en allt bättre ekonomi och en fungerande konkurrens. Något liknande kommer att ske också här. Var SAS finns när det sker vågar jag inte spekulera i men vi ska vara där med en stark egen position och med en hållbar lönsamhet. Samtidigt ska vi fortsätta att vara en viktig del i den skandinaviska infrastrukturen.



Kommentera artikeln
Det finns 19 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingNyheten har en egen tråd i vårt Flygforum

Apropå korruption och skattepengar
Skrivet av Wall Enberg, 2015-03-20 09:11:54
Ja, varför tror ni idioter att detta bolag lever vidare? Öppna ögonen någon jävla gång och kolla upp vem som drar i Sveriges trådar...Vem sitter i SAS styrelse och samtidigt ger ut lån, via bank, till bolaget? Vem leasar ut flygplan till SAS, via dotterbolag i skatteparadis, och tar hem vinsten medan SAS och skattebetalare gör miljardförluster?
Anmäl inlägget
Mer om läkarlöner
Skrivet av Andy, 2015-03-20 07:22:09
Ja, efter 5½ års universitetsutbildning är ingångslönen för läkare (så kallade AT-läkare) omkring 28 000 kr. Jag tänkte däremot främst på genomsnittslönen och då ligger läkare på ca 55 000 och piloter (i allmänhet, inte specifikt SAS) på ca 60 000. För båda yrkena är dessutom de kostnadsfria utbildningsplatserna begränsade, vilket gör att många nuförtiden söker sig utomlands och betalar stora belopp för sin utbildning istället.
Anmäl inlägget
Andys jämförelse
Skrivet av Lasse, 2015-03-19 23:16:32
Han kanske syftar på underläkare.
Anmäl inlägget
Det var inte bra.
Skrivet av Patrik, 2015-03-19 22:17:12
Andy, jag visste inte att läkare tjänade mindre än 28000kr i månaden.
Stämmer det verkligen att läkarna i Sverige är så underbetalda?
Anmäl inlägget
Svar till Ljus framtid
Skrivet av Andy, 2015-03-19 20:58:11
"Undrar hur många som kommer ha råd att resa till solen på vintern?! Sitta och häcka i en sunkig tvåa i en förort i januari i fyra veckor verkar ju jäkligt muntert."
Hur orimligt det än låter så tjänar SAS-piloter betydligt mer än t.ex. läkare och betalar dessutom en struntsumma för att flyga privat, så det ska de nog ha råd med. Dessutom bor många av dem ändå på franska rivieran, så några problem med vintermörkret i en sunkig förortstvåa lär inte drabba dem.
Anmäl inlägget
sas ett ilegalt skatte sposrat samhall företag
Skrivet av olleli, 2015-03-19 10:38:52
Märkligt att ingen protesterar mot att miljarder av våra skattepengar används för bära upp ett konkurs färdigt bolag.

Men det finns ju mycket smyg korruption här.
Anmäl inlägget
Sv "Produktionsstyrd bemanning"
Skrivet av Hen, 2015-03-18 23:26:41
Svar Bosse. Jotack, det var ju verkligen en relevant jämförelse... Möjligen för ett flygbolag som har turister och backpackers som sina främsta kunder.
Anmäl inlägget
PA Piloter
Skrivet av Mats, 2015-03-18 22:17:39
De som kallar sig piloter på detta form flyger mest PA28!
Vi måste stå på oss, se hur NAS-piloterna lyckades! (Även om en del verkar tro det motsatta). NAS kan inte bli det enda bolag med vettiga vilkor i Skandinavien, Det vore förödande.
2016 får NAS, Ryan och Easy nya flygplan... Då blir det ont om erfarna piloter på marknaden.
Det kommer alltid finnas avunsjuka människor som tycker om ditt o datt. Upp till kamp. SAS flyger INTE utan piloter....
Anmäl inlägget
Semester
Skrivet av Kalle, 2015-03-18 20:02:32
SAS piloterna har idag bara 3 veckors semester mellan maj-september.
Kan det bli sämre?
Självklart ska de fortsätta kunna ha sommarsemester.
Det ä väl bara att hyra in kontraktare på sommarn och erbjuda sina styrmän tjänst som sommarkaptener om de skjuter på sin semester.
Anmäl inlägget
Produktionsstyrd bemanning = 2015
Skrivet av Bosse , 2015-03-18 19:03:56
Behovet för Reseledare till Alperna är ganska lågt på sommaren.. . . .

Dags för mer flexibel anställning hos SAS eller inhyrd extrapersonal i cockpit på samma sätt som kabinen
Anmäl inlägget
Hur är det med longhaul?
Skrivet av Hen, 2015-03-18 17:43:05
På långlinjerna borde efterfrågan vara mer jämnt fördelad över årstiderna. Med tanke på att många skandinavier drar iväg på solsemester under vintern osv. Eller har jag fel?
Anmäl inlägget
Varför inte göra som Aftonbladet & SVD
Skrivet av ZEKE, 2015-03-18 16:16:09
Fixa ett avtal med South African Airways.
Skicka ner SAS piloter dit på vintern (deras sommar) å SAA piloter hit på sommaren.
Vinn vinn för båda bolagen.
Men det kanske blir för många flygtimmar för en del piloter ?
Å andra sidan så finns det kanske yngre piloter som vill ha mer timmar och mer i plånboken snabbare....
Quick fix således.
Anmäl inlägget
Service jobb
Skrivet av Pilot, 2015-03-18 14:56:17
Flygtransport är som vilken annan service som helst. Säsongbetonat. Om man vill jobba i den branschen ska man anpassa sig till omständigheterna. Kan man inte, ska man inte. De som vill ha semester när det är högsäsong ska definitivt inte jobba i denna bransch.
Anmäl inlägget
vad hände med core?
Skrivet av Admin för admin, 2015-03-18 13:22:58
Är iden om att kvalitet lönar sig förlegad?
Allt skall pressas till det yttersta för att klara konkurrensen.

Vad sägs om att banta ner den stora administrationskolossen, och fokusera på det som genererar pengar, vilket är den flygande personalen.
Tyvärr innebär det att många som bestämmer får gå, så det kommer troligen aldrig att ske.
Anmäl inlägget
Dubbelmoral
Skrivet av Expert, 2015-03-18 11:42:20
Effektivisera operationen.
Opraktiskt att ha många olika underleverantörer, olika typer och stor administration.

Gör om, gör rätt!
Anmäl inlägget
Svar till Hauler
Skrivet av Erik, 2015-03-18 11:00:20
Anledningen till att man har ett sådant långt och komplicerat kollektivavtal är helt enkelt för att det behövts. SAS har kontinuerligt brutit mot avtal och tolkat fritt då dom har tolkningsföreträde så därför har man behövt skydda sig genom ett enormt komplicerat avtal.

Lite lustigt är det allt att Rickard glömmer att benchmarka sig själv, hans ledning och hela sin administration mot liknande bolag i Europa. Där ska man tydligen leva kvar i 50-talet.

Anmäl inlägget
Säsongsarbetare
Skrivet av Dr.Watson, 2015-03-18 10:23:42
I framtiden blir det om byggbranschen. Jobba sommarhalvåret stämpla vinterhalvåret. Konsumtionen i Sverige minskar och deflationen ökar ännu mer.
Anmäl inlägget
231 sidor?
Skrivet av Hauler, 2015-03-18 10:22:39
Varför har man ett CWA på 231 sidor år 2015? För mig låter det tungrott, dammigt och förlegat.
Anmäl inlägget
Håll er på mattan!
Skrivet av Ljus framtid, 2015-03-18 08:36:11
Detta kommer komma mer och mer på svenska arb-marknaden. Är i en annan bransch och där är det samma tongångar. Fyra veckors sommarsemester är nog ett minne blott. Undrar hur många som kommer ha råd att resa till solen på vintern?! Sitta och häcka i en sunkig tvåa i en förort i januari i fyra veckor verkar ju jäkligt muntert.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev