Flygnyheter
Miljö
Krönika
Reportage
Debatt
Pressmeddelanden
Notiser
Flygvärlden i korthet
RSS
Nyheter om Flygtorget
Flygtidningar
Platsannonser
Lokaler
Flygutbildning
Flygforum
Flygfakta
Medlem
Om Flygtorget
Sitemap
Flygnyheter
Miljö
Krönika
Reportage
Debatt
Pressmeddelanden
Notiser
Flygvärlden i korthet
RSS
Nyheter om Flygtorget
Flygtidningar
Platsannonser
Lokaler
Flygutbildning
Flygforum
Flygfakta
Medlem
Om Flygtorget
Sitemap
Skriv ut
Icelandair tar in två Boeing 767
Flygnyheter,
Anders Carlsson,
den 19 mars 2015
Enhetsflottan på Boeing 757 som flyger trafiken över Atlanten, utökas med två B767. Det innebär en rejäl kapacitetshöjning för Icelandair på de sträckor där flygplanen sätts in.
Boeing 757 har varit Icelandairs arbetshäst under många år och flygbolaget har idag en flotta på 23 B757-200 och en B757-300. Det är bara två av de 24 flygplanen som är leasade, resterande ägs direkt av Icelandair. Leasingen på de två går ut i höst och de måste nu ersättas för att bibehålla kapaciteten i linjenätet.
Icelandair Boeing 767
Den lite överraskande lösningen blir att ta in två Boeing 767-300 som ska sättas i trafik i början av nästa år. En 767 innebär en betydande kapacitetshöjning på de sträckor där den sätts in. Med 260 stolar tillförs 77 stolar på varje flygning i jämförelse med de 183 stolar som Icelandair har i sina B757-200. En 767 har dessutom betydligt bättre räckvidd och det skulle kunna inbjuda till trafik direkt över Atlanten utan transit på Island.
Det är inte första gången som flygplanstypen ingår i flottan. Åren 2003 – 2011 använde Icelandair Boeing 767-300ER på trafiken mellan Europa och USA. I dagsläget består linjenätet av 26 destinationer i Europa, Stockholm och Göteborg ingår, och 14 destinationer i USA när Portland öppnar i maj.
Boeing 767 är en temporär lösning och från 2018 inleds bytet av flygplansflottan när B757 ska fasas ut. Icelandair hade ursprungligen tänkt satsa på Dreamlinern och beställde två Boeing 787-8 men avbeställde flygplanen vilket gjorde att Norwegian tog över dem. Istället satsar man nu på Boeing 737MAX och har order inne på en blandning på sammanlagt 16 MAX8 och MAX9. De har dock färre stolar ombord än dagens B757-200 vilket tyder på att trotjänarna ska vara kvar i tjänst ytterligare år.
Kommentera artikeln
Det finns 2 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten
B767
Skrivet av h k, 2015-03-21 17:48:42
Nya destinationer!? Maybe Honolulu?
757/767
Skrivet av Pilot, 2015-03-20 01:11:12
Same type rating, 757 piloter kan flyga 767 utan vidare. Mycket bra kombination.
Skriv ut
Tipsa en vän
Sök nyheter
Platsannonser
Recruitment Partner
TUIfly Nordic AB
Technical Support Specialist
CityJet AS
Head of Maintenance Operations
SAS
Tekniker/mekaniker
Roslagens Helikopterflyg AB
Skolor och utbildningar
Flygvärlden i korthet
Notiser
Grekland tar emot sju DHC-515 brandflygplan
Flyg Umeå - Zakynthos, Cypern, Rhodos
Saab får order på systemet Arexis till Tysklands Eurofighter
Fler artiklar
Nyheter från andra media
08:36 Försvaret ger klartecken till nedläggning av flygplatsen i Rörberg
18:52 Pilot ska landa i stormen Nelson – tvingas avbryta - Expressen
09:56 25 miljoner i ekonomiskt stöd till Halmstads flygplats
19:05 Avtal nått för Lufthansas markpersonal
15:33 Ny brakförlust för SAS - SVT Nyheter
13:00 Halmstads flygplats föreslås få 25 miljoner i ekonomiskt stöd
Fler artiklar
Flygforum
Leif D:
SV: AAP/SAS ARN är det Connect eller Main?
thomas :
SV: Xfly - Vad händer?
thomas :
SV: SAS AB i företagsrekonstruktion
Xtour:
SV: Sunclass Apollo
Debatt
Debatt: Flygplatserna behöver ökat stöd nu
Flygrevyn Nr. 7
Heart Aerospace med 30 flygstolar
Aldrig mera Boeing och Airbus
Virgin Orbit intar Spaceport Cornwall
Qantas – Sista skuttet på Kangaroo Route
Fortsatt trögt för Gripen
Flygtest: Evektor SportStar RTC
Passagerarflygplanet med nio liv
Månbilarna växlar upp
F16 – Landets största flyguppvisning
Möt stridsflygaren – verklighetens ”Ghost of Kiev”
Flyghistoria: P-51 Mustang
Flygtorget i RSS-format
Redaktionen
Tel: 08-500 379 00
E-post
info@flygtorget.se
Copyright © 1997 - 2024, Flygtorget AB, Alla rättigheter reserverade
Cookie information
,
Sitemap