Skriv ut  

SAS: Arlanda – Hong Kong inget svårt beslut

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 24 mars 2015
Med ett växande antal långlinjemaskiner kan det interkontinentala linjenätet byggas ut. I det läget är direktflygningar från bärkraftiga marknader prioriterade vilket möjliggjorde beslutet att lägga linjen till Hong Kong i Stockholm.

SAS
SAS - Airbus A340

I september premiärflygs SAS senaste långlinje, från Arlanda till Hong Kong. Att lägga linjen från Stockholm och inte från Köpenhamn, var ett beslut som överraskade branschen. Inte minst Finnair har uttryckt förvåning över att nu få konkurrens på trafiken till Asien flyttad betydligt närmare den egna hemmahamnen Helsingfors.

– Det var ett lätt beslut att fatta. Vi är ett nätverksbolag och de kommersiella villkoren styr hur vi lägger upp linjenätet. Vi kan motivera beslutet med ekonomiska hänsyn och peka på att det finns en stor efterfrågan på fler intercontlinjer från Arlanda, säger SAS vd Rickard Gustafson till Flygtorget.

Det är andra gången som den traditionella hubben på Copehagen Airport ser en långlinje från SAS placeras någon annan stans. Förra året var det Stavanger som blev bas för en speciallinje till Houston. Även det var ett kommersiellt beslut som bottnade i den marknad som den norska oljeindustrin representerar. Men det var även en linje med uppdrag att konkurrera med KLM som har en stark ställning i Norge och feedar in passagerare till Shipol från ett flertal flygplatser i Norge. Trots det var det ett beslut som fick delar av det danska näringslivet att protestera. Eivind Roald, kommersiell chef i SAS har även sagt att nästa långlinje av allt att döma ska utgå från Oslo.

– Men det innebär inte att vi ska montera ner eller överge Köpenhamn. Kan vi attrahera flöden dit så kommer vi också att flyga därifrån, fortsätter Rickard Gustafson.

Alla siffror visar också att Köpenhamn fortsatt är en viktig knutpunkt i SAS linjenät. Förra året flög 10,8 miljoner passagerare från flygplatsen och det gör bolaget till överlägset störst där. Även från Arlanda toppar Kastrup listan med 1 446 189 passagerare som flög dit under förra året. Samtidigt finns idag ett betydligt mindre tålamod med flygningar som kräver transit. Det påverkar även planeringen av de nya interkontinentala destinationer som kan vara på väg när långlinjeflottan sakta växer och stabiliseras. Med fyra nya A330E på väg in, följda av åtta A350-900 samtidigt som sju av de äldre A330 och A340 som inte fasas ut får en uppfräschning, kommer SAS på sikt att ha en flotta på 18-19 flygplan. Rickard Gustafson ser också de möjligheter som de kommande A320neo representerar när det gäller sekundära långlinjedestinationer.

– Ja, vi sitter just nu och tittar på nya destinationer och vill utöka intercontproduktionen. Idag har vi de finansiella muskler som krävs för att dels förnya flottan, dels planera för nya destinationer. Det är oerhört kostsamt att starta en ny långlinje och kostar upp mot en miljard i investeringar.

Vilka de nya destinationerna är, finns ännu inga officiella svar på. Rickard Gustafson talar dock om att det är ett starkt tryck på USA-marknaden och att det är den norra hemisfären, alltså Nordamerika och nordöstra Asien som kan komma ifråga.

– Södra halvklotet, till exempel Sydamerika eller södra Afrika ska vi inte ge oss in i. Där kan vi aldrig vinna mot de bolag som redan är etablerade med trafik där. Vi har idag en bra produktion österut och i konkurrens med bland andra Finnair. Uppgraderingen av flygplanskapaciteten kommer att betyda något även i den konkurrensen och jag är den första att erkänna att komforten och inflight-systemen ombord har varit på efterkälken. Men nu kan vi vara med på ett helt annat sätt och möta den efterfrågan på nya långlinjedestinationer som finns.



Kommentera artikeln
Det finns 33 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Re Knut-Arne
Skrivet av Frans Krans, 2015-03-26 20:30:28
Tvingar och tvingar...Det finns alternativ. Som AMS t.ex. Sveriges närmaste super hub. Har inte satt min fot på CPH sedan 1986. Går det inte via ARN kan man ta vägen via AMS. Resvägen obetydligt längre och fan så mycket billigare än via grisuppfödarnas CPH.
Anmäl inlägget
Arne
Skrivet av Knut-Arne, 2015-03-26 08:29:16
Fortsätt du att resa från CPH, om du nu har närmare dit. Det finns inget som hindrar dig. Den stora gåtan är varför majoriteten svenskar som inte har närmare dit, med sina skattepengar ska tvingas finansiera en struktur som tvingar också dem till omvägar via CPH.
Anmäl inlägget
Tja...
Skrivet av Arne, 2015-03-26 00:06:47
40% av svenskarna har närmare till CPH än ARN, för att inte säga 100% av danskarna som är mer kapitalstarka än oss svenskar (dvs se på vilka priser man kan få ut från CPH...)
Anmäl inlägget
Olga
Skrivet av Knut-Arne, 2015-03-25 19:25:16
Varför ska svenskar satsa sina skattepengar på att göra det lätt för någon från Hamburg?
Anmäl inlägget
Klart
Skrivet av Olga, 2015-03-25 19:09:21
Men tänk såhär, en man från Hamburg har tre möjligheter att resa med SAS till NYC. Via CPH har han 40 min till cph sen 8 timmar till NYC. Via OSL och ARN är det 1.40 min sen 8 timmar till NYC. Vilket är mest attraktivt för honom? Och som ni själva skriver är feedning väldigt viktigt för SAS och då är det klart man satsar på CPH för att göra det så lätt som möjligt för passageraren
Anmäl inlägget
Simpel logik
Skrivet av Knut-Arne, 2015-03-25 14:10:20
SAS gynnar Danmark-på Sveriges bekostnad. Det är självklart att den flygplats till vilken trafik matas får ett bättre underlag för linjer än den hade haft utan matning. Följaktligen får de lygplatser som matar ett mindre underlag än annars. Det är möjligt att skandinavien som helhet genom matningen till CPH får fler linjer än annars men denna fördel tillfaller CPH ingen annan. Hade Sverige haft ett eget nationellt flygbolag hade ARNs underlag för direktlinjer varit större,och CPHs mindre.
Anmäl inlägget
Simpel logik
Skrivet av Knut-Arne, 2015-03-25 14:10:17
SAS gynnar Danmark-på Sveriges bekostnad. Det är självklart att den flygplats till vilken trafik matas får ett bättre underlag för linjer än den hade haft utan matning. Följaktligen får de lygplatser som matar ett mindre underlag än annars. Det är möjligt att skandinavien som helhet genom matningen till CPH får fler linjer än annars men denna fördel tillfaller CPH ingen annan. Hade Sverige haft ett eget nationellt flygbolag hade ARNs underlag för direktlinjer varit större,och CPHs mindre.
Anmäl inlägget
De som räknar på nya rutter i SAS är inga idioter.
Skrivet av Kalle, 2015-03-25 13:42:09
Nej SAS "gynnar" inte något land eller någon flygplats när det flyger där. SAS flyger där bolaget tjänar mest pengar. Vem i bolaget kan motivera att göra något annat? Det har SAS inte råd med!

Blir beklämd över de här konspiratoriska ideerna. Bottnar det här med STO-CPH i något svensk-dansk-hat från Gustav Vasas tid?

Det är i och för sig trevligt att Stockholmarna VILL ha nya SAS rutter.
Anmäl inlägget
@Kalle
Skrivet av Knut-Arne, 2015-03-25 11:49:01
Hoppas du har rätt! Hoppas att SAS någon gång kan slippa stödja sig mot skattebetalarna och, framförallt, börjar fatta att majoriteten svenskar är urleda på att, genom sina skattepengar och sin restid, gynna Danmark på sin egen bekostnad.
Anmäl inlägget
SAS är "the comeback kid".
Skrivet av Kalle, 2015-03-25 11:31:18
Genom tiderna har SAS totalt sett levererat vinst. SAS största konkurrentbolag går med förlust och SAS prognosticerar vinst för innevarande år. Förutsättningarna för vinst har dessutom ökat.

Den stora och nödvändiga omställning som bolaget går igenom, gör just att bolaget blir kommersiellt gångbart. Självklart gillar inte alla det, men SAS är finansiellt starkt och öppnar många linjer, som här från Stockholm.

Bra för många, tex skattebetalarna!
Anmäl inlägget
@Kalle
Skrivet av Knut-Arne, 2015-03-25 10:21:32
Visst subventionerar svenska skattebetalare SAS! SAS går med förlust år efter år. Förluster som måste täckas med nyemissioner från aktieägarna eller förmånliga lån som garanteras av staten, dvs skattebetalarna. Hade inte skattebetalarna utgjort en garant för SAS hade det blivit konkurs för längesedan. Alltså: skattebetalarnas pengar har gått till att täcka förluster/är uppbundna för att upprätthålla en struktur som inte är kommersiellt hållbar - dvs en subvention!
Anmäl inlägget
@Johan
Skrivet av Kalle, 2015-03-25 08:33:38
Fel, de flesta passagerare på SAS långlinjer är ickeskandinaver och så är det även hos Finnair. (80% på Finnairs Japanlinjer är Japaner).

De flesta SASpassagerarna kommer från norra centraleuropa eller Asien tex Tyskland, Kina, Japan. Jag vet, det är bara att kolla ombord, plus se på statistiken.
Anmäl inlägget
@Arne
Skrivet av Kalle, 2015-03-25 08:27:58
1. Helt korrekt. Med lika efterfrågan från Stockholm och Köpenhamn, valdes Stockholm av strategiska skäl. Båda inklusive feeder, så klart. Tänk inte så lokalt, apropå Stockholm resp Köpenhamn! 60-70% har anslutningar på en SAS-långlinjeflight.

2. Fel. Ett högt pris säger bara en enda sak, nämligen att efterfrågan är god. Så noggrann är yieldstyrningen.
Anmäl inlägget
@Knut-Arne
Skrivet av Kalle, 2015-03-25 08:21:24
Svenska staten är en av många ägare till SAS. Att äga ett bolag är INTE att "subventionera" det.

Svenska staten har deltagit i SAS nyemissioner på marknadsmässiga villkor, precis som övriga aktieägare. Kan bli en bra affär! Säljer HK bra blir det ännu bättre och ett högt biljettpris tyder på det.

SAS genererar extra mycket skatteinkomster till Sverige, eftersom bolaget inte använder överkreativa anställningsmodeller, med arbetskraftsshopping via skatteparadis. Bra!
Anmäl inlägget
SAS
Skrivet av Arne, 2015-03-24 22:56:57
I en intervju när SAS beslutat att flyga denna linje från ARN så sa Rickard G att det var ungefär lika många pax (lite över 30tusen/år) som åkte från ARN och CPH till HKG. Man valde ARN pga strategin att locka tillbaka pax från Finnair. Detta beslut tar man även om man får ut högre priser från CPH....
Nu kommer SAS utmaning att få denna linje lönsam då man måste få in pax till ARN. Med den prissättning för connection flights utanför Sverige verkar det som att man nu redan prisar bort sig.
Anmäl inlägget
Befolkningsmängd ointressant
Skrivet av Johan, 2015-03-24 21:18:35
Det är ointressant hur man räknar eller om det bor 3,5 miljoner i Öresunds regionen. Resemönster och var kunderna bor eller hur de vill åka är det som borde styra. Ca 70% av Kastrup kunderna från Arlanda - Oslo mot 15% från Öresund är ett ganska tydligt språk. Och då räknar man inte alla som väljer andra vägar för att undvika Kastrup.
Börjar man dessutom räkna in lönekostnader och opålitliga fackföreningar lutar det ytterligare åt andra lösningar än Kastrup.
Anmäl inlägget
Inget annat än politik
Skrivet av Johan, 2015-03-24 21:02:38
SAS har ALDRIG drivits av "sunda" ekonomiska principer. SAS är en politisk produkt, fortfarande, hur man än paketerar det. Historiskt kommer ca 15% av passagerarna från Kstrup regionen och överväldigande del av passagerarna kommer i transit från Stockholm och Oslo. Dvs att 15% av pasagerar antalet skulle styra trafiken till Kastrup pga sunda ekonomiska principer är bara befängt. Det handlar BARA om politik och andra överenskomster. Vad passagerarna vill kommer långt ner på listan.
Anmäl inlägget
Fakta
Skrivet av Knut-Arne, 2015-03-24 17:44:56
Tack för förtydligandet. "Öresundsregionen" utgörs faktiskt av halva Danmark och hela Skåne, vilket gör att en jämförelse med Mälardalen helt relevant.
Anmäl inlägget
Kolla lite mer och Detsamma
Skrivet av Fakta, 2015-03-24 17:03:51
Många gör jämförelsen mellan Öresundsregionen och Stockholmsregionen. Det är en jämförelse mellan äpplen och päron. Öresundsregionen skall jämföras med Mälardalen eller som det heter Stockholm-Mälarregionen. Då får man lite andra befolkningsjämförelser. Skandinaviens största flerkärniga region i ett land
Anmäl inlägget
Detsamma!
Skrivet av Knut-Arne, 2015-03-24 15:25:43
"Öresundsregionen" har 3,5 miljoner invånare och består av öarna Själland, Lolland,Falster,Bornholm och Skåne. Det handlar alltså om ett enormt geografiskt område som mest består av grisuppfödare och potatisåkrar. Ta samma geografiska yta i mellansverige så kommer du lätt upp i samma befolkningstal.
Eftersom skattebetalarna står för kapitalet och SAS inte ger någon vinst är det en subvention. Pengarna är ju låsta och kan inte användas för samhällsviktiga ändamål.
Anmäl inlägget
Kolla lite mer
Skrivet av Kalle, 2015-03-24 15:00:49
Öresundsregionen är större i folkmängd, än Stockholmsregionen och vem som är ägare har inte med saken att göra. Det handlar definitivt inte om att subventionera, utan om att tjäna pengar.

Ett flygbolag måste flyga där den bästa marknaden är. Bara fint om det är marknad i Stockholmsområdet för Hongkong, så slipper man ta omvägen förbi Helsingfors! :-)
Anmäl inlägget
SAS är väl skandinaviskt?
Skrivet av Knut-Arne, 2015-03-24 13:57:56
Kalle och grönsakstransporten. Såvitt känt är SAS ägt av de skamdinaviska länderna, där Sverige äger störst andel. Det rimliga är väl då att anpassa linjeutbudet efter dessa länder? Att sedan den största staden ingår i detta linjeutbud efter sin storlek är väl också rimligt (ja Stockholm är större än Köpenhamn! Det är jättelätt att kolla fakta). Varför ska vi med skattemedel subventionera polacker och tyskar?
Anmäl inlägget
Hahaha Paprikatåget
Skrivet av Kalle, 2015-03-24 13:10:53
38 miljoner polacker, 100 miljoner Tyskar m. fl. Många av dem flyger med SAS. Majoriteten av SAS långlinjepassagerare är ickeskandinaver. Stockholmarna är ännu färre. Det finns en enda sak som bestämmer var man flyger, men det vet inte amatörtyckarna. Det stavas PENGAR!
Anmäl inlägget
Tack SAS
Skrivet av Micke, 2015-03-24 13:06:38
Jag har redan bokat mig på 5 avgångar i höst och vinter, fler lär det bli:)= Hoppas nu SAS ser alla fördelar med ARN och fortsätter.
Anmäl inlägget
Luftslott
Skrivet av Paprikatåget, 2015-03-24 12:37:12
Bra, Kalle! Äntligen någon som tänker och har kunskaper. Jag är väldigt trött på alla småpojkar här som tror att de är smarta för att de precis har upptäckt att jorden är rund och att Tokyo ligger närmare Stockholm än Köpenhamn. De har glömt bort att det inte är älgar som flyger utan människor. Det finns fler människor söderut och fler älgar norrut. SAS LH är beroende av alla feederflighter från UK, Polen, Tyskland etc. Utspridd LH = färre förbindelser t ex Skandinavien-Polen och riscy för SAS.
Anmäl inlägget
Marknaden styr
Skrivet av Kalle, 2015-03-24 12:08:51
Om det finns en marknad nära, så är det bra att flyga från tex Stockholm. Finns den inte, kräver det 20st extra kortlinjemaskiner som kör feeder nerifrån Europa, eftersom dessa feederlinjer blir så mycket längre. Då är det mycket billigare att flyga 40 minuter extra med en långlinjemaskin.

Dyr feeder är Finnairs problem, vilket gör att de fått outsourca hela feedertrafiken. Europatrafik utgör hela 80% av SAS verksamhet
Anmäl inlägget
Bravo
Skrivet av A350, 2015-03-24 11:20:31
Toppen, kul att de satsar. Bygg ut långdistansflottan, det är ju där det finns pengar att tjäna. Hoppas nya linjen faller väl ut.
Anmäl inlägget
Bra SAS!
Skrivet av Knut-Arne, 2015-03-24 10:45:44
Beslutet var säkert inte svårt ur ett affärsmässigt perspektiv, men det måste ha varit en fruktansvärd kamp mot de starka danska politiska intressena, som tyvärr har ett stort inflytande. Hoppas detta är ett tecken på att förnuftet får ett större utrymme när SAS fattar strategiska beslut.
Anmäl inlägget
Tja...
Skrivet av Arne, 2015-03-24 10:40:23
Bara hoppas att HKG linjen kommer gå bra så att den inte slutar som BKK och PEK försöken från ARN.
Det kommer också bli intressant om SAS lyckas locka pax från CPH att flyga via ARN när man får betala 7-10000 mer för biljetten....
Anmäl inlägget
Gå en service och charmkurs
Skrivet av MrBrown, 2015-03-24 10:01:44
Jjag brukar åka med andra bolag än SAS västerut men tänkte denna gång pröva SAS för första gången. Om ni ska bli slagkraftiga och kanske börja tjäna lite pengar på verksamheten så se till att er personal tycker det är roligt att gå till jobbet. Har inte sett några så uttråkade och villhelstintevarapåjobbet ombordpersonal någonsin, nu var detta en norsk besättning jag åkte med och hoppas bara att dom hade en dålig dag. First impression last heter det ju.
Anmäl inlägget
Re The Observer.
Skrivet av Karl Kalkyl, 2015-03-24 09:58:56
Då lär nog dansken sätta pölsen i vrångstrupen. De får ju rövsvett varje det andas nya långlinjer från ett annat ställe än deras älskade CPH. För de har det alltid varit en självklarhet att övriga Norden ska supporta CPH. Vilket naturligtvis bottnar i Danmarks enorma beroende av CPH och rädslan för en försvagning av den samme. Men tiderna förändras och regionerna Oslo och Stockholm/Mälardalen är idag starka regioner för långlinjetrafik.
Anmäl inlägget
Globen är rund
Skrivet av Qwerty, 2015-03-24 09:35:21
Helt rätt av SAS - dock många år för sent.
Man sparar ca 40 minuter åt varje håll på att flyga från Arlanda jämfört med Kastrup (gäller vissa destinationer i Asien). En skillnad som kan vara avgörande för om man behöver slinga ett flygplan eller ej.
Anmäl inlägget
Rätt väg att gå
Skrivet av The Observer, 2015-03-24 08:57:50
Bra besked!
Eftersom man satsar Nordamerika och Nordöstra Asien ligger också Arlanda strategiskt bättre till än Kastrup. Det är närmare till Arlanda än Kastrup från såväl Tokyo, Seoul, Bejing som Los Angeles, Seattle, San Fransisco.

Det är därför som SAS börjar svänga om och ge Arlanda och även Gardermoen en större betydelse i långlinjenätet. Det ger bättre ekonomi och smartare passagerarflöden.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
TFHS
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev