Det finns 18 kommentar/er. Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades. Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten
|
@m.P.
Skrivet av Pilot, 2015-03-28 13:24:40
På vilket sätt sätter vi säkerheten på spel? Vilken strejk har handlat om lön? NAS, LH, KLM/AF??? Återstår att se vart SAS hamnar..
Om du verkligen tror att piloter är farliga... du tar tåget va? Annars är du ett troll.
|
|
Dessa piloter
Skrivet av M.P, 2015-03-27 16:05:56
Piloter är det mest egoistiska yrkesgrupp som finns.De drar sig inte för att äventyra säkerheten,är totalt osolidariska med övrigt personal,kan driva flygbolaget till gränsen för konkurs,strutar i passagerarna (strejk) och allt detta för behålla sina höga löner. Även sista tragedi med German Wings är uttryck för en personlig egoism! Nu protesterar dem,de skulle helst hålla sanningen hemlig! Det är denna egoism som är huvudproblemet och inte lågprisbolagen.
|
|
Tyvärr.
Skrivet av Ledsen att skriva detta, 2015-03-26 20:46:22
Jag tror tyvärr att media har rätt. Andre piloten har styrt ned mot döden helt medvetet. Hata slumpen säger en känd svensk brottsforskare. För mycket stämmer inte in på de andra alternativen än självmord. Det är självmord.
|
|
Captain we have a visitor
Skrivet av Anders, 2015-03-26 16:42:37
Jaså, ser man på.
http://www.svt.se/nyheter/utrikes/sakerhetsreglerna-piloten-kan-stanga-inne-sig-helt
|
|
Ensam i cockpit
Skrivet av Bruce Sylvester , 2015-03-26 14:59:58
Kanske en dum fråga men är det inte SOP (på flesta bolag)att ifall en pilot lämnar för ex toalettbesök så skall en värdinna/värd vara i cockpit?
B.S
|
|
Cockpitdörren 1
Skrivet av Läs mer, 2015-03-26 07:49:37
En cockpitdörr går som sagt att låsa men som nödlösning för eventuella situationer så har kabinpersonalen en kod för att ta sig in i cockpit. Det sitter en lite koddosa vid dörren som flygvärdinnan använder. I cockpit hörs en signal och då har piloten en knapp med två lägen, "open" eller "deny". Deny används bl.a. om piloten tror tror att det finns ett hot i kabinen, terrorist eller våldsam person som hotar kabinpersonal att få komma in i cockpit.
|
|
Cockpitdörren 2
Skrivet av Läs mer, 2015-03-26 07:48:18
Det sitter även ett kikhål på dörren för att piloten ska kunna identifiera personer.
Om piloten inte väljer något av alternativen open eller deny så går det ett antal sekunder och sen öppnas dörren automatiskt. Koden ska inte och används inte i normala lägen utan bara en knackning som sedan piloten besvarar genom att trycka på "open".
|
|
Teori
Skrivet av Boeing , 2015-03-25 22:28:45
Min teori är att framrutan har spruckit av någon anledning,sen är det bara "Game Over" tyvärr :(
|
|
Hellios
Skrivet av Greken, 2015-03-25 20:32:22
Det här är en "Hellios"! Decompression, piloter och kabinbeättning medvetslösa. Kärran styr sig själv mot döden!
|
|
Teorier
Skrivet av FL350 , 2015-03-25 17:36:35
Om det visar sig att flygplanet inte gjort en kursändring så är det med största sannolikhet piloterna som blivit incapacitated eller fått hypoxia.
http://en.wikipedia.org/wiki/Time_of_useful_consciousness
Tror ni att man kan flyga ifrån den syrefattiga luften utan att somna när pulsen förmodligen är uppe i 180?
|
|
Vad hände?
Skrivet av Mackan, 2015-03-25 17:00:40
Asteroid har garanterat orsakat något enstaka oförklarligt flyghaveri sedan flygets begynnelse.
Frågan är bara var & när?
|
|
@Sorg
Skrivet av Koffe, 2015-03-25 14:23:02
Träffa en fågel på den höjden de var på är ganska otroligt, annars så är dina andra orsaker mycket troligare.
|
|
Unable
Skrivet av ATC, 2015-03-25 09:37:25
Piloter inväntar inte ATC (Air Traffic Control) i extrema nödlägen som Hans Kjell påstår, det finns t.o.m. väder som kan göra att piloten bara säger till ATC "unable to maintain altitude".
|
|
Spekulationer
Skrivet av Media, 2015-03-25 09:22:26
Piloterna har ca. 8 sekunder att få på sig syrgasmaskerna vilket är första prioritet. Därefter knappar piloterna 10.000 fot med max sjunkhastighet. För att få ett bättre sjunk fäller man ut speedbreak. Har man misslyckats med syrgasmaskerna men ändå lyckats ge flygplanet instruktioner om sjunk för att sedan tappa medvetandet?
|
|
FBW
Skrivet av RIP, 2015-03-25 09:14:05
Fly by wire återfinns på både B777 och B787 och är där för att skydda passagerare i första hand...
|
|
Nöd
Skrivet av x, 2015-03-25 09:10:09
Ett flygplan "får inte" byta höjd eller kurs om det inte deklarerats av ATC. Normalt sett ber piloten om kurs och höjdändring för att sedan invänta ATC:s godkännande. Piloter tränas i simulatorer på olika nödsituationer för att ha kunskap och erfarenhet av ovanliga händelser, där ibland rapid decompression. Det som alltid krävs av instruktören är att piloter deklarerar att de lämnar höjden och informerar nödläge. I den situationen inväntar man inte något godkännande från ATC.
|
|
Sorg
Skrivet av Alias, 2015-03-25 08:55:18
Någon form av panik måste ha brutit ut i cockpit. Återigen att piloterna inte lyckas deklarera nöd och orsak. Piloter byter ogärna höjd utan att deklarera orsak till ATC. Brand eller kraftig rökutveckling i cockpit, tappat kabintrycket, fågelkollision som slagit sönder framrutan, allvarligare tekniska problem, självmord, terrorism. Det viktiga är nu att svarta lådan kan berätta för främst flygplanstillverkarna vad som hänt och sedan skapa lugn bland världens passagerare. Sorgligt.
|
|
Fly by (steel) wire
Skrivet av Bo-Inge, 2015-03-25 08:43:34
If it's not a Boeing I'm not going...
|
|