Skriv ut  

EASA: Alltid två personer på flightdeck

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 27 mars 2015
En pilot ska inte vara ensam på flightdeck. Det är reaktionen efter Germanwings haveri i franska alperna. Nu kommer också EASA och Transportstyrelsen med rekommendationer som säger samma sak.

Pilot

Det finns idag inga tvingande europeiska regler som slår fast att det alltid ska vara två besättningsmedlemmar på flightdeck. Men EASA tar nu, i efterdyningarna av katastrofen med Germanwings flight 4U9525, kontakt med alla europeiska flygbolag dels för att skapa en bild av vilka procedurer som flygbolagen har, dels rekommendera flygbolagen till att själva se över sina rutiner för bemanningen på flightdeck. Flertalet flygbolag, bland den, Thomas Cook of Scandinavia, Ryanair och Virgin Atlantic, har redan bestämmelser som säger att om en av piloterna lämnar sin plats, ska en av de övriga i besättningen finnas i cockpit under tiden.

Engelska Monarch, som redan har en sådan rutin, inför nu också regler som säger att kabinpersonalen med jämna mellanrum under flygningen ska besöka flightdeck. De ska ”med egna ögon” se att allt står rätt till med kapten och styrman.

Norwegian meddelar idag att de nu skyndar på det arbete som redan påbörjats och som ska se till att det alltid finns två personer på flightdeck.

– De nya reglerna ska implementeras så snart som de norska luftfartsmyndigheterna har godkänt systemet, skriver Norwegian i ett pressmeddelande.

Även SAS agerar nu i linje med de rekommendationer som EASA och Transportstyrelsen i Sverige gett.

- Vi har noga följt händelseutvecklingen sedan olyckan och när de nya rekommendationerna nu kommit är det lätt för oss att följa dem, säger SAS presschef Henrik Edström till Flygtorget.



Kommentera artikeln
Det finns 27 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Självklart
Skrivet av Kapten Ryan, 2015-04-01 06:48:34
Det märks att skribenterna på forumet är lite bakåsträvande. Sjävklart ska det vara två på flight deck. Har själv kört systemet i tio år och motsatsen är helt verklighetsfrämmande för mig idag.
Anmäl inlägget
Köp toastolen av Solar Impulse
Skrivet av nödig, 2015-03-31 19:04:25
Toa iden i cockpit stolen är inte science fiction. Titta noggrant på cockpit stolen i Solar Orbiter, man kan dra sitsöverdraget åt sidorna, och sim salabim sitter man på dass! utan att lämna cockpit. Fråga Bertrand Piccard, han har flugit den under långa perioder
Anmäl inlägget
Knepugt
Skrivet av Koma, 2015-03-31 18:24:44
Om det bara är kod utifrån så är det ju lika bra att ej ha någon kod alls.
Anmäl inlägget
Endast kodlås
Skrivet av Fidde, 2015-03-31 09:31:15
Ta bort möjligheten att låsa cockpit inifrån. Dörren ska kunna öppnas med kod utan fördröjning utifrån!
Anmäl inlägget
Controlled napping
Skrivet av Trötter, 2015-03-30 21:34:17
Vad händer nu då, när en av oss ska ha controlled rest på vår 13-timmars arbetsdag?
Anmäl inlägget
Re Linkan
Skrivet av Seiöst, 2015-03-30 20:11:58
Det är knappast en statshemlighet att det finns en brandyxa i cockpit. För övrigt så vet alla som har behörighet att vara i cockpit om utrustningen, så jag ger ju knappast tips till allmänheten här för dom har inte tillträde.
Anmäl inlägget
crash airlines
Skrivet av Pilot, 2015-03-29 21:06:30
Nu kommer det fucking ännu fler tester pga nåt jävla tyskt psyko. Räkna med psykotest vid varje års förnyelse och den extra kostnad detta medför i det nu asdyra licens samhället. Usch å fy.. Nä nu jävlar får det räcka. Ha dörr fan olåst och plocka intruders med brandyxan. Inget jävla lås på dörren utan en skylt No entry. Fine 1.000.000€ for breach.
Anmäl inlägget
Inkontinensproblem?
Skrivet av Cleverbo, 2015-03-29 16:04:13
Hur vore det om man på en kortare flygning såg till att tömma blåsan innan avgång, för att sedan göra det först efter att man kommit fram? Ja, jag vet att vissa flygningar är långa och att det är ett mänskligt behov att behöva gå på toaletten… men om man prioriterar säkerheten så högt så är för mig märkligt att piloten behövde lämna cockpit för att kissa bara ca 20 min i flygningen.



Anmäl inlägget
Färre reglar inte fler
Skrivet av Diavel, 2015-03-29 11:51:46
Ta bort den där löjliga regel med låst dörr till flight deck.
Vi piloter behöver absolut inte fler reglar, "uttänkt" av någon djävla byråkrat
Anmäl inlägget
Oseriöst 320
Skrivet av Linkan, 2015-03-29 10:03:10
Att alltid vara minst två i cockpit höjer säkerheten.

Jag tycker inte att man offentligt skall ge tips om hur man kan sabotera. En störd person kan då se en möjlighet.
Anmäl inlägget
Seriöst
Skrivet av 320, 2015-03-29 03:21:41
Som det redan sagts så vill en pilot störta så kan han göra det med eller utan en CA i cockpit. Just på 320 tex så sitter det en fin yxa tillgänglig därframme precis bakom styrmannen. Den kan användas för att sätta en vaktande CA ur spel rätt enkelt.
Vad jag menar är att if theres a will theres a way, oavsett om man är en eller fler därframme.
Anmäl inlägget
Toa i cockpit
Skrivet av Wall Enberg, 2015-03-28 20:44:51
Varför inte låta installera en toa på insidan av cockpit. Ej låsbar....
Anmäl inlägget
@Linkan
Skrivet av Niklas, 2015-03-28 13:20:08
Ja, SAS verkar ha sämre löner en de på ex DY. Det har med kostnader att göra... är de farligare då? Det var ju piloter du syftade på. Eller blir NAS farligare då deras förvirrade värdinna är billigare än den äldre något ännu mer förvirrade branchkollega på SAS? Pierre ska inte sätta sin fot i cockpit, med den galningen vet man aldrig vad som kan hända.
Anmäl inlägget
krävs fortfarande vilokabiner
Skrivet av thomas, 2015-03-28 12:22:13
Det ska alltid finnas två piloter i cockpit
Långflygn ta med en xtra pilot
Annars kisshink och termos som gäller från nu
Hur många hundratals måste dö innan detta enkla logiska krav blir tillgodosett?
Är det fortfarande nån som med dåres envishet kräver crew vilokabiner ute bland paxen
Anmäl inlägget
CC
Skrivet av Tim, 2015-03-28 11:46:13
Inte för att vara den, men en CC med typ 5v utbildning och med villen bakgrundskontroll? Spel för galleriet. Mer effektivt med någon form av regelverk som gör att dr och psykologer måste rapportera avvikelser till arbetsgivaren också och inte enbart arbetstagaren.
Anmäl inlägget
Lågprisbolag tänker enbart på kostnaden
Skrivet av Linkan, 2015-03-28 09:49:49
Klart att lågprisbolag i första hand tänker på att få så låg kostnad som möjligt för sin personal.
Prioritet ett låg kostnad/flexibilitet. Säkerhet kommer på andra plats.
Anmäl inlägget
1 kvar i flight deck?
Skrivet av Stefan Lund, 2015-03-28 09:48:42
Har vi glömt hur det var förr? Med 2 piloter + flygmekaniker i cockpit. Åtgärder efter 11 september har gett negativa sidoeffekter! EASA reagerar reaktivt medan FAA reagerat proaktivt. Regelns fanns redan! EU vet bäst eller? Flytta cockpit dörr så att främre WC finns i cockpit? Alltså WC i cockpit? Ska övrig crew member vara den andra personal i cockpit så finns även risker med det. Kompletterande utbildning av dessa nödvändig i så fall!
Anmäl inlägget
@Hemliga Harry,
Skrivet av Pilot, 2015-03-28 09:41:19
Helst flyger vi utan allt jävla boskap som inte fattat regler för handbagage, att en flygning inte är samma sak som en blöt krogrunda och att det ej heller är en restaurang med avseende på matutbud. När människor börjar bete sig som just människor kanske vi inte behöver dessa regler för dörrar och skit.

Har någon där fram tyvärr bestämt sig för att göra nya märken i graniten så är det väldigt lite som kan stoppa en..
Anmäl inlägget
Lösningen.....
Skrivet av Hemliga Harry, 2015-03-28 01:10:01
Lösningen för er pilutter, urin kateter och stomipåse sen behöver ni inte lyfta arslet alls.
Anmäl inlägget
Ett spel för galleriet
Skrivet av Dålig dag på jobbet, 2015-03-28 00:37:24
Låt dörrjäveln vara öppen bara så är problemet löst.
Anmäl inlägget
@Linkan
Skrivet av Niklas, 2015-03-28 00:11:59
Billiga piloter på lågprisbolagen? Hur tänkte du nu? En lite tankevurpa? Killen på Germanwings hade gått Lufthansans utbildning. Det kanske är gratis vad vet jag? Nya piloter på SAS har gått TFHS, billig? Ja, det utbildningen är gratis iaf. Men nya piloter är iaf billiga på SAS, för de tjänar nada! Norwegien, har en väldigt bred skara piloter med diverse bakrund... billig? Nä de tjänar ganska bra...

Så hur tänkte du Linkan? Eller är det som vanligt, du tänkte inte alls? idiot....
Anmäl inlägget
Ett bra förslag
Skrivet av Linkan, 2015-03-27 23:41:17
Den CC som kommer in i cockpit kan sita på jumpseat. Inga som helst problem.

Även jag har blivit inviterad till cockpit. Före 11 september fick jag sitta i vänster sits på en B747. Har efter 11 september suttit en hel flygning i jumpseat. Flygplanen havererade inte.

Detta är ett mycket bra förslag speciellt för lågprisbolag som endast har koll på att det är billiga piloter man nyttjar.

Anmäl inlägget
Pilotyrke är otroligt märkvärdigt
Skrivet av M.P., 2015-03-27 22:50:17
Att flyga i cruize FL ett par minuter med hjälp av A/P när det
behövs tills andra piloten kommer tillbaks,det kan man lära sig ganska fort.I USA fungerar det,men här är bara massa gnäll.Det bättre med massa döda
tydligen!Här har vi pilotegoismen igen!
Anmäl inlägget
Ej genomtänkt. Tyvärr!
Skrivet av J.B., 2015-03-27 20:34:50
Inga C/A i pilotstolarna, tack så mycket! En C/A helt utan bakgrundskontroll och med endast några veckors (säkerhets)utbildning i bagaget, kan göra väl så stor skada (avsiktligt såväl oavsiktligt) om de får access till flygkontrollerna.
Myndigheten får faktiskt tänka om och unvika dessa snabba säkerhetslösnngar som tyvärr minskar flygsäkerheten i stället för att höja den!
Eller hur var det nu med det där låset på cockpitdörren som skulle utestänga alla elaka terrorister. SUCK!
Anmäl inlägget
Patetiskt, tandlöst
Skrivet av Bertram, 2015-03-27 20:06:26
Ett spel för gallerierna. Patetiskt, vad skall en CC kunna göra på flightdeck, ska de typeratas på flygplanstypen? Tandlöst och av noll värde.
Galningar kommer alltid att finnas inom alla yrkeskategorier. Hur många miljoner flygningar görs varje år utan incidenter.
Anmäl inlägget
Löjligt
Skrivet av Benke, 2015-03-27 19:34:38
Om en pilot vill sätta flyget i backen så ja. Man göra det oavsätt om det är 1 eller 7 piloter på FD... Jösses, vad ska detta göra för skillnad.
Anmäl inlägget
2 på flt deck
Skrivet av lottis , 2015-03-27 18:18:32
Det är bra att man utser en ca som vet var sw sitter för cockpit dörren och besöker fd med jämna mellanrum för att se att allt står rätt till. Pilot föreningen menar att det ska vara en pilot som vi hade på caravell tiden? ??.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
TFHS
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev