Det finns 27 kommentar/er. Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades. Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten
|
Självklart
Skrivet av Kapten Ryan, 2015-04-01 06:48:34
Det märks att skribenterna på forumet är lite bakåsträvande. Sjävklart ska det vara två på flight deck. Har själv kört systemet i tio år och motsatsen är helt verklighetsfrämmande för mig idag.
|
|
Köp toastolen av Solar Impulse
Skrivet av nödig, 2015-03-31 19:04:25
Toa iden i cockpit stolen är inte science fiction. Titta noggrant på cockpit stolen i Solar Orbiter, man kan dra sitsöverdraget åt sidorna, och sim salabim sitter man på dass! utan att lämna cockpit. Fråga Bertrand Piccard, han har flugit den under långa perioder
|
|
Knepugt
Skrivet av Koma, 2015-03-31 18:24:44
Om det bara är kod utifrån så är det ju lika bra att ej ha någon kod alls.
|
|
Endast kodlås
Skrivet av Fidde, 2015-03-31 09:31:15
Ta bort möjligheten att låsa cockpit inifrån. Dörren ska kunna öppnas med kod utan fördröjning utifrån!
|
|
Controlled napping
Skrivet av Trötter, 2015-03-30 21:34:17
Vad händer nu då, när en av oss ska ha controlled rest på vår 13-timmars arbetsdag?
|
|
Re Linkan
Skrivet av Seiöst, 2015-03-30 20:11:58
Det är knappast en statshemlighet att det finns en brandyxa i cockpit. För övrigt så vet alla som har behörighet att vara i cockpit om utrustningen, så jag ger ju knappast tips till allmänheten här för dom har inte tillträde.
|
|
crash airlines
Skrivet av Pilot, 2015-03-29 21:06:30
Nu kommer det fucking ännu fler tester pga nåt jävla tyskt psyko. Räkna med psykotest vid varje års förnyelse och den extra kostnad detta medför i det nu asdyra licens samhället. Usch å fy.. Nä nu jävlar får det räcka. Ha dörr fan olåst och plocka intruders med brandyxan. Inget jävla lås på dörren utan en skylt No entry. Fine 1.000.000€ for breach.
|
|
Inkontinensproblem?
Skrivet av Cleverbo, 2015-03-29 16:04:13
Hur vore det om man på en kortare flygning såg till att tömma blåsan innan avgång, för att sedan göra det först efter att man kommit fram? Ja, jag vet att vissa flygningar är långa och att det är ett mänskligt behov att behöva gå på toaletten… men om man prioriterar säkerheten så högt så är för mig märkligt att piloten behövde lämna cockpit för att kissa bara ca 20 min i flygningen.
|
|
Färre reglar inte fler
Skrivet av Diavel, 2015-03-29 11:51:46
Ta bort den där löjliga regel med låst dörr till flight deck. Vi piloter behöver absolut inte fler reglar, "uttänkt" av någon djävla byråkrat
|
|
Oseriöst 320
Skrivet av Linkan, 2015-03-29 10:03:10
Att alltid vara minst två i cockpit höjer säkerheten.
Jag tycker inte att man offentligt skall ge tips om hur man kan sabotera. En störd person kan då se en möjlighet.
|
|
Seriöst
Skrivet av 320, 2015-03-29 03:21:41
Som det redan sagts så vill en pilot störta så kan han göra det med eller utan en CA i cockpit. Just på 320 tex så sitter det en fin yxa tillgänglig därframme precis bakom styrmannen. Den kan användas för att sätta en vaktande CA ur spel rätt enkelt. Vad jag menar är att if theres a will theres a way, oavsett om man är en eller fler därframme.
|
|
Toa i cockpit
Skrivet av Wall Enberg, 2015-03-28 20:44:51
Varför inte låta installera en toa på insidan av cockpit. Ej låsbar....
|
|
@Linkan
Skrivet av Niklas, 2015-03-28 13:20:08
Ja, SAS verkar ha sämre löner en de på ex DY. Det har med kostnader att göra... är de farligare då? Det var ju piloter du syftade på. Eller blir NAS farligare då deras förvirrade värdinna är billigare än den äldre något ännu mer förvirrade branchkollega på SAS? Pierre ska inte sätta sin fot i cockpit, med den galningen vet man aldrig vad som kan hända.
|
|
krävs fortfarande vilokabiner
Skrivet av thomas, 2015-03-28 12:22:13
Det ska alltid finnas två piloter i cockpit Långflygn ta med en xtra pilot Annars kisshink och termos som gäller från nu Hur många hundratals måste dö innan detta enkla logiska krav blir tillgodosett? Är det fortfarande nån som med dåres envishet kräver crew vilokabiner ute bland paxen
|
|
CC
Skrivet av Tim, 2015-03-28 11:46:13
Inte för att vara den, men en CC med typ 5v utbildning och med villen bakgrundskontroll? Spel för galleriet. Mer effektivt med någon form av regelverk som gör att dr och psykologer måste rapportera avvikelser till arbetsgivaren också och inte enbart arbetstagaren.
|
|
Lågprisbolag tänker enbart på kostnaden
Skrivet av Linkan, 2015-03-28 09:49:49
Klart att lågprisbolag i första hand tänker på att få så låg kostnad som möjligt för sin personal. Prioritet ett låg kostnad/flexibilitet. Säkerhet kommer på andra plats.
|
|
1 kvar i flight deck?
Skrivet av Stefan Lund, 2015-03-28 09:48:42
Har vi glömt hur det var förr? Med 2 piloter + flygmekaniker i cockpit. Åtgärder efter 11 september har gett negativa sidoeffekter! EASA reagerar reaktivt medan FAA reagerat proaktivt. Regelns fanns redan! EU vet bäst eller? Flytta cockpit dörr så att främre WC finns i cockpit? Alltså WC i cockpit? Ska övrig crew member vara den andra personal i cockpit så finns även risker med det. Kompletterande utbildning av dessa nödvändig i så fall!
|
|
@Hemliga Harry,
Skrivet av Pilot, 2015-03-28 09:41:19
Helst flyger vi utan allt jävla boskap som inte fattat regler för handbagage, att en flygning inte är samma sak som en blöt krogrunda och att det ej heller är en restaurang med avseende på matutbud. När människor börjar bete sig som just människor kanske vi inte behöver dessa regler för dörrar och skit.
Har någon där fram tyvärr bestämt sig för att göra nya märken i graniten så är det väldigt lite som kan stoppa en..
|
|
Lösningen.....
Skrivet av Hemliga Harry, 2015-03-28 01:10:01
Lösningen för er pilutter, urin kateter och stomipåse sen behöver ni inte lyfta arslet alls.
|
|
Ett spel för galleriet
Skrivet av Dålig dag på jobbet, 2015-03-28 00:37:24
Låt dörrjäveln vara öppen bara så är problemet löst.
|
|
@Linkan
Skrivet av Niklas, 2015-03-28 00:11:59
Billiga piloter på lågprisbolagen? Hur tänkte du nu? En lite tankevurpa? Killen på Germanwings hade gått Lufthansans utbildning. Det kanske är gratis vad vet jag? Nya piloter på SAS har gått TFHS, billig? Ja, det utbildningen är gratis iaf. Men nya piloter är iaf billiga på SAS, för de tjänar nada! Norwegien, har en väldigt bred skara piloter med diverse bakrund... billig? Nä de tjänar ganska bra...
Så hur tänkte du Linkan? Eller är det som vanligt, du tänkte inte alls? idiot....
|
|
Ett bra förslag
Skrivet av Linkan, 2015-03-27 23:41:17
Den CC som kommer in i cockpit kan sita på jumpseat. Inga som helst problem.
Även jag har blivit inviterad till cockpit. Före 11 september fick jag sitta i vänster sits på en B747. Har efter 11 september suttit en hel flygning i jumpseat. Flygplanen havererade inte.
Detta är ett mycket bra förslag speciellt för lågprisbolag som endast har koll på att det är billiga piloter man nyttjar.
|
|
Pilotyrke är otroligt märkvärdigt
Skrivet av M.P., 2015-03-27 22:50:17
Att flyga i cruize FL ett par minuter med hjälp av A/P när det behövs tills andra piloten kommer tillbaks,det kan man lära sig ganska fort.I USA fungerar det,men här är bara massa gnäll.Det bättre med massa döda tydligen!Här har vi pilotegoismen igen!
|
|
Ej genomtänkt. Tyvärr!
Skrivet av J.B., 2015-03-27 20:34:50
Inga C/A i pilotstolarna, tack så mycket! En C/A helt utan bakgrundskontroll och med endast några veckors (säkerhets)utbildning i bagaget, kan göra väl så stor skada (avsiktligt såväl oavsiktligt) om de får access till flygkontrollerna. Myndigheten får faktiskt tänka om och unvika dessa snabba säkerhetslösnngar som tyvärr minskar flygsäkerheten i stället för att höja den! Eller hur var det nu med det där låset på cockpitdörren som skulle utestänga alla elaka terrorister. SUCK!
|
|
Patetiskt, tandlöst
Skrivet av Bertram, 2015-03-27 20:06:26
Ett spel för gallerierna. Patetiskt, vad skall en CC kunna göra på flightdeck, ska de typeratas på flygplanstypen? Tandlöst och av noll värde. Galningar kommer alltid att finnas inom alla yrkeskategorier. Hur många miljoner flygningar görs varje år utan incidenter.
|
|
Löjligt
Skrivet av Benke, 2015-03-27 19:34:38
Om en pilot vill sätta flyget i backen så ja. Man göra det oavsätt om det är 1 eller 7 piloter på FD... Jösses, vad ska detta göra för skillnad.
|
|
2 på flt deck
Skrivet av lottis , 2015-03-27 18:18:32
Det är bra att man utser en ca som vet var sw sitter för cockpit dörren och besöker fd med jämna mellanrum för att se att allt står rätt till. Pilot föreningen menar att det ska vara en pilot som vi hade på caravell tiden? ??.
|
|