Skriv ut  

Finnair köper hela Flybe Nordic

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 9 april 2015
Det skulle bli ett regionalt flygbolag med kraft att mäta sig med övriga flygbolag i Norden. Men när Flybe backade ur återstod inget annat för Finnair än att köpa resterna för en euro. Därmed är äventyret Flybe Nordic avslutat.

Flybe ATR 72
Flybe ATR 72

Finnair hade ett behov av att lägga tunna, regionala linjer utanför det stora flygbolaget. Brittiska Flybe å sin sida såg en möjlighet att ta plats som en betydande regional aktör i Norden och norra Europa, något som skulle komplettera de egna tillväxtplanerna i västra Europa.

Resultatet blev Flybe Nordic, byggt på det redan existernade flygbolaget Finnish Commuter Airlines, Finncomm. Där köpte Flybe 60 procent och Finnair 40 procent och 2011 drog det gemensamma flygbolaget igång.

Men det visade sig rätt snart att framtiden inte blev vad de två flygbolagen räknat med. Flybe Nordic drog igång ett antal linjer, bland annat från Bromma till Oslo och Köpenhamn, men lämnade dem lika snabbt. Samtidigt har Flybe brottats med stora ekonomiska problem och har de senaste året arbetet med en strikt plan för att kunna göra ekonomisk turnaround och rädda bolaget. I det läget var det ett lätt beslut att dra sig ur samarbetet med Finnair.

I dagarna blev köpet klart och Finnair tar över de 60 procent som Flybe haft för summan 1 Euro och släpper loss Flybe. Redan i december kunde det engelska flygbolaget meddela att affären var på gång.

– Vi har glädjen att meddela att vi nu säljer de 60 procent som Flybe UK haft i Flybe Nordic till Finnair. Det är en affär som innebär ett tydligt steg framåt i Flybes tornaoround-prgram, skerb bolaget i ett meddelande.

Om glädjen är lika stor hos Finnair återstår att se.

– Det här är en tillfällig lösning, meddelade Finnairs vd Pekka Vauramo som samtidigt fortsätter att leta nya investerare.

Flybe Nordic ska fortsätta att flyga under det nya namnet Flybe Finland och med den tidigare callsignen Finncomm. Finnair behöver fortfarande en underleverantör som kan stå för dels inrikestrafiken i Finland, dels en del av feedertrafiken in till Helsingfors och hubben där. I dagsläget har Flybe Finland 12 ATR72, två Embraer 170 och dussinet Embraer 190 som flyger just den trafiken.

Just nu pågår arbetet på att bygga upp den verksamheten som av allt att döma kommer att likna den som SAS redan använder sig av: Egna eller fristående underleverantörer flyger delar av kortdistanstrafiken på dels tunnare linjer, dels tider på dygnet när efterfrågan är mindre. Hur Finnairs modell ska se ut ska offentliggöras senast den 7 maj. Då ska Flybe Finland enligt planerna stå på egna ekonomiska ben, troligen med ett ägarskap som omfattar även andra än Finnair.



Kommentera artikeln
Det finns 2 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Finnairs fiasko
Skrivet av Finnairs fiasko, 2015-04-09 16:47:54
Det blir alldrig lönsamt att mata asien linjerna via Helsinki.
Det kommer finnair snart tvingas berätta publicen.....det blir dyrt via hel mellanlanding och för långa rutterna att mata trafic till/från helsinki.
Det tarvsnart slut.
Anmäl inlägget
Flybe UK?
Skrivet av TP, 2015-04-09 11:00:34
Och nu ska Flybe UK in och flyga ATR för SAS. Lärde de sig inte att det är dyrt och komplext att driva flygbolag i Norden.
Undra hur länge det varar denna gång?
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev