Skriv ut  

Köpenhamn först med A380 – Arlanda hack i häl

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 10 april 2015
Kastrup blir en A380-flygplats. Emirates sätter in den stora maskinen på sträckan Dubai – Köpenhamn den 1 december trots att ombyggnaden av banorna ännu inte är klara. Arlanda som nu får se sig slagna, skyndar på den egna ombyggnaden och fokuserar samtidigt på att få en amerikansk pre-clearence.

Emirates Airbus A380
Emirates Airbus A380

En daglig A380 istället för den Boeing 777-300ER som flyger trafiken idag. I veckan blev det klart att Emirates gör Kastrup till första flygplats i Norden med regelbunden A380-trafik. Den maskin som ska sättas in har två klasser med 58 stolar i business och 557 i economy, sammanlagt 615 stolar.

Emirates har flugit på Köpenhamn sedan 2011 och under de åren har närmare 800 000 passagerare använt linjen. Det är den marknaden som Emirates nu vill ge förutsättningar att växa än mer med den nya flygplanstypen.

Ledningen för Kastrup måste nu ha ombyggnaden av banor och ökad terminalkapacitet klar till den första december. Emirates A380 ska angöra c-fingret och där krävs en anpassning av de större passagerarflödena men framför allt är det bansystemet som nu ska uppgraderas. Det har sedan tidigare varit bestämt att både rullbana och taxibanor ska underhållas i sommar. Nu ska den östliga banan, 04R/22L förberedas för att klara en A380, bland annat genom att skuldrorna breddas med cirka fyra meter, att banan ses över och att plattan förstärks. Sammantaget en investering på cirka 40 miljoner danska kronor. Det innebär att den banan hålls stängd under hela sommaren, från 6 juli till 6 september.

– Vi investerar betydande belopp i utvecklingen av Köpenhamns flygplats och det är en utveckling som också omfattar infrastrukturen så att vi blir A380-kompatibla, säger Thomas Woldbye, vd på Köpenhamns flygplats.

Liknande arbetet ska snart påbörjas på Arlanda, som nu alltså får se sig omsprungna av Kastrup som första A380-flygplats. Planerade arbeten där handlar om att förstärka bansystemet och att skapa två gater i F-piren som kan ta emot en A380

– Vilka de två gaterna blir är inte klart än men de kommer att få tre bryggor var. VI räknar med att vara klara att ta emot en A380 vid årsskiftet 2016/2017, säger Klas Nilsson, informationschef på Swedavia till Flygtorget.

Samtidigt går Arlanda in i slutspurten om vilka flygplatser som ska få ett amerikanskt pre-clearence. Att redan på avreseflygplatsen kunna genomföra alla formaliteter gör det sedan möjligt att fortsätta som inrikespassagerare vid ankomsten till USA. I Europa är det ännu bara Dublin som har ett sådant tillstånd. De amerikanska myndigheterna har dock en lista på 25 kandidater där det kan bli möjligt att införa pre-clearence. Den listan ska nu minskas till cirka fem till sju tydliga kandidater.

– Besked om det kommer i mitten av maj och vi räknar med att vara på den short-list som då presenteras. Det är mycket viktigt för Arlanda att bli en av de flygplatser som fla, säger Thomasav Köpenhamns flygplats och det är en utveckling som också omfattar infrastrukturen så att vi blir A380-kompatibår den möjligheten.



Kommentera artikeln
Det finns 27 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingNyheten har en egen tråd i vårt Flygforum

Re: DEF
Skrivet av Tomas, 2015-04-14 23:21:33
Varför sänker en flygplats med interkontinentala ambitioner flygplatsavgifterna med hänvisning till normalt underhåll?
Varför?
Kan en seriös dialog om A380 ens föras på ARN?
Anmäl inlägget
Preclearance
Skrivet av ESSA, 2015-04-14 20:29:52
Som vanligt är vi Europeer idioter.
Vi tillåter USA att vidga sina gränser, ger amerikanska myndighetspersoner uppehållstillstånd och tillåter dem att operera på Europeisk mark. Aldrig de skulle gå med motsvarande arrangemang hos dem.
Dessutom får vi skattebetalare stå för alla kostnader för ombyggnad och anpassing som behövs. Samtidigt som amerikanska flygplaser kan spara miljarder på att inte behöva bygga ut infrastrukturen.
De garvar åt oss mer för var dag som går.


Anmäl inlägget
Re: DEF
Skrivet av Tomas, 2015-04-13 21:12:34
90 % rabatt på flygplatsavgifterna för "lite frakt".
Låter märkligt. Vem skulle vara vinnare på ett sådant upplägg?
Anmäl inlägget
Lugn lugn!
Skrivet av SAS A340, 2015-04-13 17:10:40
ARN o OSL tar in på CPH i princip varje månad.... utvecklingen är viktigare än att vara först så det är ingen fara på taket för oss här uppe i "skogen"
Anmäl inlägget
CPH anpassar sig
Skrivet av Biggles, 2015-04-13 11:51:17
http://www.cph.dk/om-cph/presse/nyheder/lufthavnen-udvider-landingsbane/
Anmäl inlägget
Re: Tomas
Skrivet av DEF, 2015-04-12 23:19:02
Du har delvis rätt. Under juli i år stängs bana 1 av och det innebär att exempelvis Thai och Qatar inte kan ta med lika mycket frakt som de brukar, vilket leder till ekonomiskt bortfall.
De kompenseras dock ekonomiskt av Swedavia under dessa 4 veckor och betalar endast 10 % av flygplatsavgifterna. Summa summarum får det väldigt få negativa konsekvenser för bolagen. Frakten går dessutom ner kraftigt under juli.
Anmäl inlägget
01L/19R stängd i juli
Skrivet av Tomas, 2015-04-12 20:41:40
Dvs, under juli minskar Arlandas interkontinentala kapacitet drastiskt. Många, inklusive Swedavia, blundar för detta faktum. Det gör däremot inte operatörerna. Det är säkrare att etablera sig på flygplatser som klarar att upprätthålla trafiken trots en banstängning.

Anmäl inlägget
B747
Skrivet av hasse, 2015-04-12 10:27:05
He, enda B747:an som fylls på ARN är väl den som står longtidsparkerad som hotel - kul grej förresten.
Anmäl inlägget
Shannon
Skrivet av Bulten i Bo, 2015-04-12 09:39:58
Shannon var först i Europa med US Preclearance .
Anmäl inlägget
Arlanda har komplex!
Skrivet av TP, 2015-04-12 09:11:18
Var stolta på Arlanda över att de flesta flygplanen är turboprop.
En A380 fyller man inte på långa vägar, inte ens 777 som bara den är alldeles för stor för Alanda.
Anmäl inlägget
Re Glesortstillägg
Skrivet av Arlanda, 2015-04-11 19:21:05
Din kommentar är lögn och inget annat!
Anmäl inlägget
Inget glesortstillägg
Skrivet av Glesortstillägg, 2015-04-11 16:26:06
Det här med PanAm och glesortstillägg på Arlanda är lögn. USAF hade däremot glesortstillägg när det höll till på Gardermoen.
Anmäl inlägget
Komisk konkurrens
Skrivet av Arlanda, 2015-04-11 14:48:22
Att Arlanda konkurrerar med Kastrup är komiskt, där uppe i granskogen tar det nån vecka att fylla en A380, Pan Am hade ödemarkstillägg när dom flög på Arlanda, det håller än!
Anmäl inlägget
Re: Sony
Skrivet av The Flying Dutchman, 2015-04-11 11:40:12
Det är väldigt komiskt att CPH tror att man ska "konkurrera" med Schiphol. Här i Amsterdam är det ingen som ens tänker Kastrup som en "konkurrent".
Här ser man endast de riktiga storflygplatserna dvs. LHR, FRA, MUC och CDG som konkurrenter. Kastrup är och förblir ett lokalt intresse för Köpenhamnsområdet.
Men det är förstås kul för er att ni får känna er som "Herre på täppan". Det är en go känsla oavsett om den är sann eller inte.
Anmäl inlägget
Re komiskt
Skrivet av Fritz Klyka, 2015-04-11 09:40:57
Det är nog inte särskilt ömsesidigt. Varken AMS, FRA, CDG, LHW m.m ser nog lilla CPH som någon större "konkurrent". Hur desperat CPH än försöker att framställa sig som sådan.
Anmäl inlägget
Re: komiskt
Skrivet av emil. , 2015-04-11 06:22:55
Är Hamburg ens hälften så stor som arlanda?
Anmäl inlägget
Preclearance
Skrivet av Saltkammargutten, 2015-04-11 00:34:14
Preclearance skulle innebära stora investeringar men ARN skulle ha mycket att vinna på det. Skulle kunna revolutionera Arlandas utveckling. Pga ARNs geografiska läge skulle flygplatsen,i kombination med Preclearance kunna ge ARN mycket stora möjligheter att utveckla både longhaul och shorthaul.
Anmäl inlägget
Pre-clearence
Skrivet av Mr Neutral, 2015-04-10 21:54:42
Det vore intressant att få veta vilken europeiska städer som har ansökt angående Pre-clearence. Jag gissar att de större hubbarna som LHR, FRA, CDG och AMS är inblandad. Det nämner i artikeln att de amerikanska myndigheterna skulle dra ner till 5-7 kandidater från 25...
Anmäl inlägget
Yttermotorerna
Skrivet av Biggles, 2015-04-10 21:54:21
Yttermotorerna på en A380 sitter 5m längre ut på respektive sida än en B747. Detta innebär behov av bredare landningszon, men inte nödvändigtvis bredare bana i sig.
Anmäl inlägget
Komiskt
Skrivet av Sony, 2015-04-10 20:38:28
Det är lite komiskt med Swedavia som satsar allt på Arlanda och struntar i övriga flygplatser (att Göteborg accepterar det är svårt att förstå) i Sverige i tron att man ska "konkurrera" med Köpenhamns lufthavn. I Danmark är det ingen som ens tänker Arlanda som en "konkurrent" med sitt perifera läge, där ser man storflygplatser som Berlin, Hamburg och Amsterdam som konkurrenter. Arlanda är och förblir ett lokalt intresse för Stockholmsområdet.
Anmäl inlägget
.
Skrivet av ARN, 2015-04-10 19:22:08
Som info till banbredd så kan jag säga att kraven ändrar om man kör reguljärt emot enstaka landningar. Angående gamla Thai 747 så handlar det inte om längden för 380 utan bredden på banan. Skuldror ska breddas och skyltar flyttas, senast EK 380 startade på ARN så blåste skyltar iväg och det kanske man inte vill reparera alla dagar :)
Anmäl inlägget
A380 ARN is a fact
Skrivet av Lalle, 2015-04-10 19:17:39
Nu kan alla som hävdat att ARN inte kommer få A380 gräva ner sig, haha!
Anmäl inlägget
A380
Skrivet av Calle, 2015-04-10 18:40:47
Sorry alla ARN-fantaster!
Anmäl inlägget
19R/01L utan problem
Skrivet av Leif, 2015-04-10 13:30:33
Om gamla Thai B747 klarar 01L/19R så klarar A380 också eftersom den har bättre startprestanda än B747. Emirates behöver knappast vara maxlastad för att flyga ner till DXB
Anmäl inlägget
Svar till "Saltkammargutten"
Skrivet av RWY19L/01R, 2015-04-10 11:30:34
RWY19L/01R har måtten för att klara av 380:n sen om den är tillräkligt lång är en annan fråga. 380:n har startat två gånger från 19R/01L och det är på gränsen att det går.
Anmäl inlägget
Banbredd
Skrivet av Saltkammargutten, 2015-04-10 11:02:01
Men hur är det nu på ARN? CPH måste bredda banor för att kunna tillåta start med fullastad/fulltankad A380.
ARN hade en nödlandning för en månad sedan av en A380 från nämnda bolag. Den fortsatte till New York. Funkar bredden på banorna på ARN redan som de är?
Anmäl inlägget
Låt Emirates köpa Arlanda Flygplats
Skrivet av Karin, 2015-04-10 10:22:01
Hyllningskören för Emirates och andra 100 % statligt ägda flygbolag från mellanöstern fortsätter. Nu vill även Sweavia locka till sig dessa subventionerade flygbolag. Informationschefen blir säkert lika glad när Emirats som nästa steg köper upp Arlanda Flygplats och ersätter alla administratörer med billig arbetskraft från andra länder.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
TFHS
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev