Skriv ut  

Strejkerna kostsamma för både SAS och Norwegian

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 14 april 2015
En strejk kostar inte bara stora summor för flygbolagen. Tilltron till flygbolagens varumärken tar också skada och där råkade Norwegian mer illa ut än SAS. Det visar en ny undersökning.

När Norwegian nu summerar siffrorna för mars månad så finns räkningen för den 11 dagar långa pilotstrejken med. Enligt flygbolagets egna beräkningar kostade de cirka 2 000 inställda flygningarna och 220 000 direkt berörda passagerarna cirka 350 miljoner norska kronor, vilket motsvarar drygt 390 miljoner svenska kronor. Den posten innehåller 120 miljoner i förlorade intäkter, 110 miljoner i kostnader för att ta hand om strandsatta passagerare och ytterligare 120 miljoner i framtida förlorade intäkter när passagerare väljer bort Norwegian vid resor.

En del av de intäkterna har hamnat hos SAS som, trots en egen strejkkostnad på cirka 50 miljoner svenska kronor, kunde ta över en mängd norwegianpassagerare.

Men en strejk innebär inte enbart förluster räknat i kronor och ören. De PR-mässiga kostnaderna är också de höga. En undersökning gjord av analysföretaget YouGov visar att både SAS och Norwegians varumärke har påverkats av konflikterna. När strejken bröt bland piloterna på Norwegian faller kurvan som visar människors förtroende och inställning till flygbolaget starkt, från index 12,8 till 6,2. Men Norwegian har plågats av en fallande tilltro till varumärket redan innan dess, bland annat beroende på problemen med Dreamlinermaskinerna. Under ett år, fram till dagarna innan strejken bröt ut hade index fallit från 22,9 till 12,8.

Den sjunkande populariteten i samband med strejken beror bland annat på en negativ mediabevakning, menar Norwegian själva,

– Inte minst på den svenska marknaden där en betydligt mer ensidig och onyanserad bild av konflikten har spritts jämfört med Norge där media bevakat båda parterna mer balanserat, med djupare analys av situationen, säger Sara Camursoy, marknadschef på Norwegian i en intervju med Dagens Media.

SAS å sin sida har inte drabbats lika hårt i mätningen, trots en egen strejk. Där ligger index stadigt kring 30. Å andra sidan har den inte heller ökat när Norwegians siffror rasade. De kan bero på att SAS inte gjort några ansträngningar för att marknadsföra flygbolaget extra under strejken på Norwegian. En annan förklaring kan vara att medias uppmärksamhet var så tydligt riktat mot Norwegian att SAS hamnade under radarn och den egna konflikten snabbt glömdes bort.

Att den allmänna inställningen till Norwegian veckorna kring strejken var tydligt negativ, innebär dock inte att människor i framtiden tänker avhålla sig från att flyga med bolaget. Undersökningen visar att Norwegian också i framtiden är ett alternativ när det gäller flygresor. Det kan i så fall mildra den sammanlagda notan för pilotstrejken.



Kommentera artikeln
Det finns 9 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Management by fear
Skrivet av Harry, 2015-04-15 11:36:14
Passar särskilt illa ihop med flygsäkerhet, då personal behöver ha hög integritet för att stå emot kommersiella krav och istället sätta säkerheten främst.

SAS ledning har inte lyckats få personalen att förstå för den oerhört tuffa konkurrenssituationen. Dåligt förtroende mellan anställda och ledning hjälper inte till, tvärtom.
Anmäl inlägget
Mode i allt
Skrivet av Anders, 2015-04-15 08:07:25
Det är ju inte direkt unikt för SAS att man strejkar! Nästan alla bolag behandlar sina anställda illa och får strejker som följd. De "nya" Eurotrashbolagen har (kortsiktigt) klarat sig undan med hjälp av Management by fear men det fungerar aldrig i längden. Det har historian visat. Det går mode i allt och just nu är det i att vara så usel som möjligt som arbetsgivare. Det går över men tyvärr krävs det många fler strejker-
Anmäl inlägget
Sas strejker
Skrivet av Freq Flier, 2015-04-15 06:01:08
Det spelar ingen roll om det ar svenskar, norrman eller danskar som strejkar. Passagerare blir lika forbannade och overger Sas. Om Sas anstallda tror att planeten inte klarar sig utan Sas sa har de helt fel. For var del gav vi upp Sas efter att ha missat flights pga CPH wildcats.
Anmäl inlägget
Ledarskap
Skrivet av Glödstiftet, 2015-04-14 19:38:43
Förtroendeförlust gentemot företagsleningen är väl det som triggar en konflikt inte att man anställer fel petsonal. SAS har lagt ner enorma resurser på rekryteringutveckling, fullt i klass med flygvapnet. SAS anställer och vill inte anställa "mähän" utan man vill ha folk som är självgående och ställer samma krav på sig själva som på sin arbetsgivare.
Anmäl inlägget
SAS strejker
Skrivet av Gus, 2015-04-14 19:17:36
Kommentar till Freq Flier.
SAS har sannolikt haft mer konflikter än så, men om Du ser på de senaste 10 åren är det inte många, utan knappt några.
Tidigare hade den danska personalen många konflikter, men det har i stort sett upphört. Den norska personalen har alltid haft få konflikter och den svenska betydligt mindre än så.
Generellt sett har svensk arbetsmarknad avsevärt färre strejkdagar än ex dansk, finsk och norsk arbetsmarknad.
Anmäl inlägget
Sjalvklart
Skrivet av Freq Flier, 2015-04-14 17:49:19
Flyget ar en serviceindustri. Det galler att vara mycket forsiktig betr vilka man anstaller. Sas har haft over 100 wildcats och over 140 strejker totalt vilket har kostat enorma summor och resulterat i fortroendeforlust. Aven en blind kan se att Sas har anstallt fel personal.
Anmäl inlägget
Håller med. Bra Glödstiftet!
Skrivet av Harry, 2015-04-14 13:24:35
Skiter ledningen i personalen, så skiter personalen i kunderna. Inte bra på ett flygbolag. Det kanske är därför Norwegians image störtdyker? Inte blir det bättre av att ignorera ARNs rekommendationer.
Anmäl inlägget
Snart kommer nyliberalen
Skrivet av Kalle, 2015-04-14 13:12:22
Bra skrivet glödstiftet! Men snart kommer det någon historielös 22-årig nyliberal som gapar om marknadskrafter och att den som behandlar sin personal (och kunder) sämst är föredömen. :-(
Anmäl inlägget
Ledarskap
Skrivet av Glödstiftet, 2015-04-14 12:53:33
Att ha anställd personal är som att ha hund. Skriker du och domderar samt slänger till den ett köttben då och då samt låter den sova ute i kylan, gör den bara ett absolut minimum för att överleva. Däremot om du ger den kärlek förtroende och visar uppskattning kommer den att ge dig dubbelt tillbaka. Det är alltså dags att göra sig av med det kontinentala ledarskapen i svenskt näringsliv. Effektiv verksamhet uppstår bara då man har personalen med sig.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev