Det finns 9 kommentar/er. Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades. Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten
|
Management by fear
Skrivet av Harry, 2015-04-15 11:36:14
Passar särskilt illa ihop med flygsäkerhet, då personal behöver ha hög integritet för att stå emot kommersiella krav och istället sätta säkerheten främst.
SAS ledning har inte lyckats få personalen att förstå för den oerhört tuffa konkurrenssituationen. Dåligt förtroende mellan anställda och ledning hjälper inte till, tvärtom.
|
|
Mode i allt
Skrivet av Anders, 2015-04-15 08:07:25
Det är ju inte direkt unikt för SAS att man strejkar! Nästan alla bolag behandlar sina anställda illa och får strejker som följd. De "nya" Eurotrashbolagen har (kortsiktigt) klarat sig undan med hjälp av Management by fear men det fungerar aldrig i längden. Det har historian visat. Det går mode i allt och just nu är det i att vara så usel som möjligt som arbetsgivare. Det går över men tyvärr krävs det många fler strejker-
|
|
Sas strejker
Skrivet av Freq Flier, 2015-04-15 06:01:08
Det spelar ingen roll om det ar svenskar, norrman eller danskar som strejkar. Passagerare blir lika forbannade och overger Sas. Om Sas anstallda tror att planeten inte klarar sig utan Sas sa har de helt fel. For var del gav vi upp Sas efter att ha missat flights pga CPH wildcats.
|
|
Ledarskap
Skrivet av Glödstiftet, 2015-04-14 19:38:43
Förtroendeförlust gentemot företagsleningen är väl det som triggar en konflikt inte att man anställer fel petsonal. SAS har lagt ner enorma resurser på rekryteringutveckling, fullt i klass med flygvapnet. SAS anställer och vill inte anställa "mähän" utan man vill ha folk som är självgående och ställer samma krav på sig själva som på sin arbetsgivare.
|
|
SAS strejker
Skrivet av Gus, 2015-04-14 19:17:36
Kommentar till Freq Flier. SAS har sannolikt haft mer konflikter än så, men om Du ser på de senaste 10 åren är det inte många, utan knappt några. Tidigare hade den danska personalen många konflikter, men det har i stort sett upphört. Den norska personalen har alltid haft få konflikter och den svenska betydligt mindre än så. Generellt sett har svensk arbetsmarknad avsevärt färre strejkdagar än ex dansk, finsk och norsk arbetsmarknad.
|
|
Sjalvklart
Skrivet av Freq Flier, 2015-04-14 17:49:19
Flyget ar en serviceindustri. Det galler att vara mycket forsiktig betr vilka man anstaller. Sas har haft over 100 wildcats och over 140 strejker totalt vilket har kostat enorma summor och resulterat i fortroendeforlust. Aven en blind kan se att Sas har anstallt fel personal.
|
|
Håller med. Bra Glödstiftet!
Skrivet av Harry, 2015-04-14 13:24:35
Skiter ledningen i personalen, så skiter personalen i kunderna. Inte bra på ett flygbolag. Det kanske är därför Norwegians image störtdyker? Inte blir det bättre av att ignorera ARNs rekommendationer.
|
|
Snart kommer nyliberalen
Skrivet av Kalle, 2015-04-14 13:12:22
Bra skrivet glödstiftet! Men snart kommer det någon historielös 22-årig nyliberal som gapar om marknadskrafter och att den som behandlar sin personal (och kunder) sämst är föredömen. :-(
|
|
Ledarskap
Skrivet av Glödstiftet, 2015-04-14 12:53:33
Att ha anställd personal är som att ha hund. Skriker du och domderar samt slänger till den ett köttben då och då samt låter den sova ute i kylan, gör den bara ett absolut minimum för att överleva. Däremot om du ger den kärlek förtroende och visar uppskattning kommer den att ge dig dubbelt tillbaka. Det är alltså dags att göra sig av med det kontinentala ledarskapen i svenskt näringsliv. Effektiv verksamhet uppstår bara då man har personalen med sig.
|
|