Skriv ut  

Ethiopian Airlines stannar i Sverige

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 21 april 2015
En ny hub i Dublin och nya linjer till USA, men också fortsatt satsning på Stockholm där det kan bli aktuellt med att sätta in nya A350. Ethiopian Airlines förblir Arlanda troget, trots rykten om motsatsen.

Det var 2003 som Ethiopian flyttade över den skandinaviska trafiken från Kastrup till Arlanda. Sedan dess har flygbolaget använt Stockholm som skandinavisk hub för trafiken från Addis Ababa. Rykten har funnits att det etiopiska flygbolaget övervägt att återvända till Köpenhamn.

– Nej, det kommer inte att hända. Den stora marknaden finns i Sverige och den håller vi kvar vid, säger en av flygbolagets representanter till Flygtorget.

Ethiopian är just nu inne i en satsning som innebär inrättandet av en ny hub i Dublin. Flygbolaget linjer till USA måste göra en teknisk mellanlandning någonstans i Europa. Det beror på att flygplatsen, Addis Ababa Bole Airport, ligger på drygt 2 300 meters höjd vilket gör att flygplanen använder mer bränsle än normalt vid starten därifrån och inte klarar en nonstop till USA. Hittills har de skett ibland annat Frankfurt och Rom men nu blir alltså Dublin hubben för den nordamerikanska trafiken som också utökas med en ny linje till Los Angeles.

Samtidigt finns långt gångna planer på att starta trafik på Oslo och den kommer i så fall av allt att döma att gå via Stockholm. Det kan i så fall innebära fler rotationer med Boeing 787, flygbolaget var först med att flyga Dreamlinern på Arlanda i återkommande trafik och blandar den med andra modeller beroende på efterfrågan.

– Vi har flugit mycket Boeing 757 och en del Boeing 767 på Stockholm men båda de maskinerna håller på att fasas ut ur flottan. Det gör att det blir tal om Boeing 787 eller 737-800. De Boeing 777 vi har är för stora för trafiken på Skandinavien. Jag kan också tänka mig att de A350-900 som vi får nästa år kan bli aktuella på Stockholm.

Den tilltänkta linjen till Oslo startar enligt planerna sommaren 2016 och skulle i så fall sammanfalla med introduktionen av A350. Något som höjer chanserna för att den sätts in på sträckan Addis – Stockholm – Oslo. Därmed försvinner dagens transit i Europa, oftast i Wien.

– Möjligen kan det bli tal om att flyga via Dublin till Oslo men Stockholm är det troligaste alternativet. Vi satsar på Dublin som på sikt kan ge oss möjligheter att ta upp passagerare därifrån och till USA.



Kommentera artikeln
Det finns 9 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Re: Erti
Skrivet av Kolja, 2015-04-22 00:08:05
Enligt bedömare?

Enligt gissare är Sverige ett U-land år 2040 och enligt spekulerare är inte Sverige ett U-land förrän år 2046.

Värst är dock påhittar, men jag hittar ingen info just nu vad det tror. Jag minns bara att det var helt sjukt!
Anmäl inlägget
Etiopian är snart Sveriges stora inrikessbolag
Skrivet av Erti, 2015-04-21 23:25:18
2030 är Sverige klassat som -U-land enligt bedömare och då kanske Etiophian tagit mycket av inrikestrafiken mellan Stockholm-Addis Abeba
Anmäl inlägget
Såklart!
Skrivet av svenne, 2015-04-21 18:32:57
Sverige är europamästare på flyktingmottagande. Sedan ska alla efterkommande släktingar flygas hit. En växande marknad?
Anmäl inlägget
Re: The Observer
Skrivet av ARN, 2015-04-21 17:52:12
De flyger inte bara 777 via FRA, det är även denna maskin som ibland går via VIE eller CDG.
Anmäl inlägget
Re: ARN
Skrivet av The Observer, 2015-04-21 16:20:30
De har använt B777 med ett stopp i Frankfurt. Då är det inga problem. Men de vill helst flyga utan mellanlandningar och då är det bästa en B757 eller motsvarande om man ser till antalet pax den tar.
Den fasas dock ut nu.
Anmäl inlägget
CPH
Skrivet av Frans, 2015-04-21 15:27:30
Lustigt! Läste att CPH redan bockat av den här linjen och skålat i champagne. Tog de ut segern för tidigt?
Anmäl inlägget
ET 777
Skrivet av ARN, 2015-04-21 13:51:06
ET sägen att 77L/77W är för stora för ARN, men vi har vid ett antal tillfällen sätt dessa på ARN, framför allt 77W.
Anmäl inlägget
WAT
Skrivet av Östgöte, 2015-04-21 09:50:38
Second segment climb
Anmäl inlägget
Använder mer bränsle än normalt vid starten?
Skrivet av Leif, 2015-04-21 09:36:52
Är väl troligare att pga den höga höjden så kan de inte starta med allt för mycket bränsle eftersom tyre speed limit begränsar ju högre höjd man startar ifrån?
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev