Skriv ut  

United uppgraderar från B757 till B767 till Europa

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 23 april 2015
Återkommande problem med räckvidden gör att United byter Boeing 757 mot Boeing 767. Det gäller ett antal av de transatlantiska linjerna på Europa.

United
United Boeing 767

United Airlines använder idag ett flertal olika flygplansmodeller i trafiken mellan USA och Europa, Boeing 757-200, 767-400 och 777-200. På de stora destinationerna som Frankfurt, London och Amsterdam används omväxlande de stora maskinerna medan tunnare linjer, bland annat Stockholm och Oslo flygs med Boeing 757.

Sträckan från Skandinavien till New York, cirka 4 000 km, ligger i närheten av den maximala räckvidden för modellen. Den längsta rotationen som en Boeing 757-200 flyger är från New York till Berlin, en sträcka på drygt 4 000 nautiska mil men går inte att flygas med full last. Över huvud taget har United haft problem med räckvidden under hösten och vintern 2014/2015 och ett flertal flygningar västerut, från Stockholm såväl som Lissabon, Paris och Amsterdam, har tvingats att göra en tekniska mellanlandningar för att fylla ytterligare bränsle.

Det gör att United nu fasar ut Boeing 757-200 på minst fyra europeiska destinationer: Berlin, Hamburg, Barcelona och Madrid. Med start när vinterprogrammet inleds i oktober ska de linjerna istället flygas med Boeing 767-400. Bytet sker som en del i utfasningen av äldre flygplan av modellen ur flottan, dels för att flygbolaget tillförs nya Boeing 787 vilket gör att B767 som använts på andra håll i linjenätet frigörs och kan sättas in på de transatlantiska flygningarna. Boeing 757 försvinner dock inte bort från United, i dagsläget finns 92 maskiner i flottan, men ska i större utsträckning än tidigare flyga inrikes i USA.

Trafiken på Skandinavien, Oslo och Stockholm berörs dock inte av bytet av flygplanstyp.



Kommentera artikeln
Det finns 4 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

ARN
Skrivet av Flyg Expert, 2015-04-26 20:45:46
Och när får vi se den på reguljär trafik på ARN?
Anmäl inlägget
USA bolag
Skrivet av Micke, 2015-04-23 22:07:52
Finns inte ett enda bolag i USA som har schyssta flyg, service, mat eller annat som lockar. Många bolag i både Afrika och Kina är betydligt bättre.
Anmäl inlägget
B-757 inte för long haul
Skrivet av Markus, 2015-04-23 11:39:52
Sitta i B-757 över Atlanten är säkert inte skönt, när det finns andra flygbolag som flyger med större kärror.
Varför envisas United med att ha sina 757:or för Atlantflygningar? Det verkar inte vara någon attraktiv marknadsföring för bolaget
Anmäl inlägget
United
Skrivet av thomas, 2015-04-23 10:17:39
konstigt att de flyger med så gamla maskiner
måste få avskräckande bränsleräkningar,
men har troligen 0 i kapitalkostnad
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
TFHS
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev