Skriv ut  

Delhi ny linje från Arlanda?

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 24 april 2015
Swedavia har en längre tid fört diskussioner med Air India om att öppna en linje mellan Delhi och Stockholm. Det skulle i så fall bli flygbolagets första direktförbindelse till Skandinavien.

Air India Boeing 787
Air India

Det är i Asien som de stora passagerarströmmarna finns men också den primära marknaden för många svenska företag. Det är bland annat utgångspunkterna i de förhandlingar som Swedavia en längre tid för med flygbolaget Air India.

– De har tagit fart nu, vi har fått god respons och vi räknar med ett besked i närtid, säger Klas Nilsson, informationschef på Swedavia till Flygtorget.

Norden och norra Europa är i dagsläget en vit fläck på Air Indias linjenät. Närmaste flygplats med trafik är Bryssel och flygbolaget finns självklart med på önskelistan också hos planeringsavdelningen i Köpenhamn. SAS har under årens lopp flugit på både Indien och Pakistan från Kastrup men sedan 2009 är inte Indien med i linjenätet. Likt alla långlinjer skulle en förbindelse till Delhi också medföra ett ökat behov av feeder-trafik. Om Air India väljer Stockholm ökar det även Arlandas konkurrenssituation mot Helsingfors. Finnair flyger i dagsläget direkt till Delhi tre dagar i veckan och har de senaste åren varit helt ensamma med en nonstop mellan Norden och Indien.

– Vi har tuff konkurrens från alla flygplatser men strävar naturligtvis efter att vara tuffa konkurrenter själva.

Skulle Arlanda dessutom bli en flygplats med preclearence för inresa till USA, blir en etablering av Air India än mer intressant. Och det är inte enbart Delhi som står högt på önskelistan ute på Arlanda. Singapore var en destination som diskuterades mycket för ett par år sedan när SAS och Singapore Airlines inledde ett samarbete. Sedan hände inget men Singapore är fortfarande en efterfrågad linje från Arlanda, tillsammans med bland annat Tokyo och Shanghai.

– Sedan har vi också USA. Vi är väl tillgodosedda med nya linjer dit och har idag sex nonstoplinjer. Samtidigt är både Atlanta och Washington viktiga hubbar i USA och linjer dit skulle förbättra tillgängligheten för de svenska resenärerna.

– Att etablera nya långlinjer är en mycket tidskrävande process. Jag tror att det tog fem år innan Emirates landade här första gången. Vi ska alltså vara medvetna om att inget är klart innan det är klar och flygplanet står på plattan.




Kommentera artikeln
Det finns 18 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Inte Delhi
Skrivet av Råger, 2015-04-28 10:14:32
Det fins inte underlag för en direktlinje ARN DEL, möjligtvis ARN BOM.
Mer business resenärer till BOM och mer frakt.
Dessutom är både DEL och BOM urusla transferflygplatser. Är din slutdestination Bangalore, Cochin, Madras, Calcutta etc är
Qatar och Emirates BETYDLIGT bättre alternativ.
Anmäl inlägget
Air India
Skrivet av Idioter, 2015-04-27 21:55:44
Air India är ett kvalitetsbolag med utmärkta operationer och bättre service än många andra. Ni som skriver här vet inte ett skvatt om Air India.
Anmäl inlägget
AI & Delhi
Skrivet av Micke, 2015-04-27 15:05:27
AI är inte roliga att flyga med men det gäller även DY, IB, AZ, AF/KL med många andra. När det gäller Delhi så finns det även där många städer som är lika trista typ BKK och MNL och många andra.
Anmäl inlägget
Håll Er till ämnet
Skrivet av myhell, 2015-04-26 22:43:12
Air India är ett ökänt bolag, både för säkerheten och servicen. Huruvida man ska besöka Delhi, eller Indien i allmänhet, har inte på tråden att göra. Vad är det som är så svårt med att hålla sig till ämnet? Stackars den Handling Agent som får AI....
Anmäl inlägget
DEL och AI vs BKK och TG (fort)
Skrivet av Flyg Expert, 2015-04-26 10:15:13
Så är verkligen DEL så farligt, eller är det bara det att ni aldrig har varit där eller inte kommer få komma dit och tycker istället då att ingen Svensk ska få det. Eller är det bara tyckandet om fler länder som försöker utvecklas som inte får ske.
Anmäl inlägget
DEL och AI vs BKK och TG
Skrivet av Flyg Expert, 2015-04-26 10:14:53
Varför sitta och klaga på att DEL och AI är dåliga och att DEL inte är någon stad att besöka, ja till och med att Indien inte är värt ett besök. Varför inte ta upp att BKK är 10 gånger värre att befinna sig i än DEL eller att det finns mörka gator i PEK, HKG, NYC, CHI, LA, SFO, ADD, DXB, DOH, THR, LON, AMS och för att inte glöma i Florida.
Anmäl inlägget
Klaga
Skrivet av KA, 2015-04-26 10:07:12
ATT KLAGA ÄR DUMT, OBILDAT OCH LÖNLÖST.
Anmäl inlägget
RE: bertil med co, fort
Skrivet av 350, 2015-04-26 10:06:30
Och faktum är att dessa länder är mycket tacksamma för lite hjälp på traven. Men detta förstår ni er väl inte på och förnekar väl fortfarande att Sverige skickade tillbaka de som kommit på flykt ifrån Sovjet under andra världs kriget.
Och Säger väl fortfarande att överlämningen av Estland, Lettland och Litauen till Sovjet var helt och hållet rättvis.
Anmäl inlägget
RE: bertil med co
Skrivet av 350, 2015-04-26 10:04:43
Sluta alla ni som tror att alla länder i världen har kommit lika långt som Sverige i utvecklingen. VAKNA UPP, och inse att alla länder inte är här ännu, hjälp dem då traven istället för att direkt av visa dem och förstöra allt för dem, För man måste ju börja någonstans när man ska göra någonting.
Anmäl inlägget
KLAGANDE
Skrivet av Flyg, 2015-04-26 09:55:18
Varför ska man bara klaga när det kommer någonting positivt. Det är så jävla onödigt och typiskt svensken, Ingenting får vara positivt, om någon gör framgång måste man direkt ha ihjäl denna och förstöra. SLUTA FÖR FAN
Anmäl inlägget
Inget att hänga i julgranen
Skrivet av bertil, 2015-04-25 23:34:35
AI är inget flygbolag att vara glad över. Det är ett uselt bolag och Dehli är en stad man skall undvika liksom de flesta andra städerna i Indien. Indien är ett rövarland trots sk demokrati.
Anmäl inlägget
Ni som klagade på Avies
Skrivet av Herregud, 2015-04-24 22:20:34
Det här är SAS kompisbolag med mörk haveristatistik, samma för SAS och Spanair, lycka till!!!!!!
Anmäl inlägget
Undvik Air India
Skrivet av Shailesh , 2015-04-24 19:43:50
SK flög CPH-DEL under större delen av 90-talet. 6 avgångar i veckan.

Har flugit Air India 2ggr Long-haul. NEVER EVER again!
Anmäl inlägget
Nytt försök! Samma resultat?
Skrivet av J.B., 2015-04-24 11:04:22
SAS försökte väl flyga på Delhi för en 10 år sedan? Gick inget vidare. Lades ner rätt snabbt.
Är väl lite si och så med skandinaviska handelsutbytet på Delhi, och absolut ingen stad man åker till som turist.
Men om nu indierna försöka igen, så var så god ;-)
Anmäl inlägget
Dubbla baskaggar
Skrivet av Saltkammargutten, 2015-04-24 10:16:47
Detta vore en fin fjäder i hatten för ARN. Då har vi SAS, Air China, United, Ethiopian Airlines long haul Star Alliance.
US Preclearance är guld värt och det är bra att ARN har tagit det på allvar.
Anmäl inlägget
Air India
Skrivet av A, 2015-04-24 08:57:18
Air India tenderar att meddela besked några dagar innan den första flighten. När de började med Birmingham rutten så blev Birminghams flygplats meddelad endast några få dagar innan lanseringen.
Anmäl inlägget
MH på ARN med preclearenc
Skrivet av A350, 2015-04-24 07:38:17
Med preclearenc skulle hanske MH också återvända till ARN för rutten till EWR.
Anmäl inlägget
AI och SQ på ARN
Skrivet av KA, 2015-04-24 07:36:50
Vore kul om AI valde ARN istället för CPH så ARN kan konkurera mot CPH på ett bättre sätt och med preclearenc skulle säkert ARN bli en större mellan landnings hub för trafiken mellan Asien och USA, tillexempet skulle SQ kunna lägga om sin FRA-JFK A380 från FRA till ARN istället.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
TFHS
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev