Skriv ut  

Stockholm möjlig bas för Ryanairs (eventuella) långlinjer

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 29 april 2015
Ryanairs planer på att börja flyga långlinjer växlar från dag till dag. Om de trots allt blir av kan Stockholm vara en tänkbar flygplats för transatlantisk trafik, visar en analys.

Ryanair

Vi ska starta långlinjer. Nej, det ska vi inte. Två besked som för en tid sedan avlöste varandra. Denna gång verkar det som att kommunikationsstrategerna på Ryanair varit i helt otakt inte bara med varandra utan och styrelsen och vd Michael O’Leary.

Å andra sidan har frågan om att Ryanair ska starta transatlantisk trafik varit uppe ett flertal gånger. Vissa av gångerna är det en del i den sedvanliga PR-aktiviteten från flygbolaget, att alltid komma med utspel som ger rubriker enligt den gamla devisen ”all PR är bra PR”.

Men det finns av allt att döma en viss verklighet i de ännu lösa planerna. Långlinjer är idag inget förbehållet de traditionella nätverksbolagen. Norwegian, Air AsiaX och ytterligare några flygbolag har visat att det går att lansera intercontflygningar till, om inte lågpris, så i alla fall till priser som lockar helt nya kundgrupper. Det har ökat marknaden för interkontinentala destinationer och flygningarna dit är ett område där flygbolagen trots allt tjänar pengar. Det måste vara lockande för Ryanair att ta ett steg in på den marknaden. Dessutom har det irländska flygbolaget både eget ett linjenät som skulle kunna feeda in passagerare till de hubbar som man också själv har kontroll över. Det finns kort sagt en redan uppbyggd infrastruktur som även den måste vara lockande för strategerna på Ryanair.

I de olika utspelen om trafik mellan Europa och USA, det är i första hand transatlantisk trafik det handlar om och har talats om upp till 14-15 flygplatser i Europa och fem-sex i USA. Det har lockat sajten anna.aero att analysera vilka flygplatser i Europa som kan komma att vara aktuella när/om/eventuellt Ryanair startar långlinjer. I listan på tio tänkbara flygplatser finns två skandinaviska med: Kastrup och Skavsta, naturligtvis vid sidan av de stora som Stansted, Berlin, Dublin, Barcelona, Rom, Köln, Milano och Madrid.

I fallet Skavsta – som kan komma att bytas mot Arlanda om Ryanair fullföljer tankarna på att använda fler primära flygplatser, vilket valet av Köpenhamn pekar på – menar man att det redan idag finns ett stark efterfrågan på förbindelser till USA från stockholmsregionen. För närvarande produceras drygt 7 700 stolar i veckan från Stockholm till USA. Det är ett utbud som alltså skulle öka om Ryanair ger sig in i konkurrensen.

Det är dock en utveckling som ligger i framtiden. I första hand är det, enligt Ryanair själva, bristen på lämpliga långlinjemaskiner som hindrar en satsning på långlinjer. Dessutom skulle det innebära ett helt nytt system för flygplans- och besättningsplanering och, naturligtvis, högre kostnader. Frågan är alltså om de eventuella hinder som finns överväger eller om lockelsen att ge sig in i en ännu tämligen lukrativ del av flygbranschen överväger. 



Kommentera artikeln
Det finns 15 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Realistiskt
Skrivet av Fantasier 2, 2015-05-01 07:56:12
Fantasier avfärdar Ryanairlinjer från ARN helt utan grund. Långlinjer behöver feed och därför fungerar inte Skavsta för långlinjer alls vilket visat sig tidigare då Finnair fick flytta en långlinje till ARN. Ryanair från ARN på LH är mycket realistiskt!!!
Anmäl inlägget
@diavel
Skrivet av ole..., 2015-04-30 08:04:59
Vad gäller LH för Ryan har jag ingen åsikt om, men att man ser på Arlanda som en möjlig partner står utom tvivel.. man söker inte om slottar för att det är kul....
Anmäl inlägget
Välkommen!
Skrivet av Skattebetalare, 2015-04-30 05:47:25
Kul att se Ryanair på ARN. BMA vore ännu bättre!
Anmäl inlägget
@Julle
Skrivet av HuggeH, 2015-04-30 02:24:43
Hej Julle,
Tror du har missuppfattat det här med fabler. Fabler kräver att djur/växter beter sig som människor i sagan, vilket inte gäller i detta fall. Det är således ingen fabel. Men kalla det för saga om du vill. Lögn går också bra
Anmäl inlägget
Lägg ner
Skrivet av Julle, 2015-04-30 00:59:01
Eftersom DY har påbörjat att kolonisera bla ARN med sina långlinjer lär ju knappast Ryan börja konkurera med DY på samma platser i Norden.
Vem har kommit på dessa fabler?!
Anmäl inlägget
Wizz
Skrivet av Dialo Kush, 2015-04-29 22:31:56
Wizz air har inteb737 . De kör med Airbus !!!
Anmäl inlägget
Fantasier
Skrivet av Diavel, 2015-04-29 22:05:44
Absolut ingenting tyder på att Ryanair vill dra igång långlinjor ifrån Arlanda. Ingenting indikerar att dom vill dumpa Skavsta för att använda Arlanda i stället. Desutom är det inget som tyder på att dom vill starta med lång linjor överhuvudtaget. Dom har inga lämpliga plan för det heller..
Skärp er och sluta med att skriva fantasier som inte har något med verkligheten att göra
Anmäl inlägget
Aftonbladet 2007...
Skrivet av b, 2015-04-29 16:51:49
http://www.aftonbladet.se/minekonomi/article10923275.ab


Från 2007, snart 10 år sen :)
Anmäl inlägget
Verkligen LPI?
Skrivet av Lågprisprofilen, 2015-04-29 16:17:33
@Ulf Tryggh
Har du någon källa på att wizzair skulle vilja flyga från LPI? Nog för att SAAB-fältet kan ta B737:or Men är den verkligen dimensioenrad för att ta över hela Wizz program? Speciellt som det redan gnälls så mycket över bullernivåer.

Ingen skulle bli gladare än jag om det du säger är sant :) Men varifrån kommer uppgiften?
Anmäl inlägget
Vad vore Skavsta utan Ryan air
Skrivet av Ulf Tryggh, 2015-04-29 12:42:29
Ryan air flyttar antagligen sin Stocholm bas till Arlanda under 2016. Och wizz air har planer på att flytta sina linjer till Linköpings flygplats!
Anmäl inlägget
RE: J Dyrt?
Skrivet av ED, 2015-04-29 12:21:04
Ja för det är verkligen hutlöst att flyga långt nu för tiden...
Slutar aldrig förvånas över vad folk är beredda att göra för att spara en krona.
Anmäl inlägget
Kul
Skrivet av B, 2015-04-29 12:01:36
Spännande!
Anmäl inlägget
Skräp
Skrivet av A, 2015-04-29 11:58:16
Usch och fy.
Anmäl inlägget
Jippi!
Skrivet av Resenär, 2015-04-29 10:47:14
Bara en tidsfråga innan dom kommer till Arlanda nu, iaf med sina 737. Longhaul skulle ju också vara trevligt i framtiden. Kul för oss resenärer med nya rutter till vettiga priser. Kan tänka mig att Arlanda gör allt dom kan för att få dit Ryanair nu när dom har börjat flyga på Kastrup, dom vet att det är dom som är framtiden även här.
Anmäl inlägget
Usch då!
Skrivet av Pust, 2015-04-29 10:16:55
Ryanairs sätt att jobba tycker inte jag om så jag hoppas verkligen vi slipper se dom.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
TFHS
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev