Flygnyheter
Miljö
Krönika
Reportage
Debatt
Pressmeddelanden
Notiser
Flygvärlden i korthet
RSS
Nyheter om Flygtorget
Flygtidningar
Platsannonser
Lokaler
Flygutbildning
Flygforum
Flygfakta
Medlem
Om Flygtorget
Sitemap
Flygnyheter
Miljö
Krönika
Reportage
Debatt
Pressmeddelanden
Notiser
Flygvärlden i korthet
RSS
Nyheter om Flygtorget
Flygtidningar
Platsannonser
Lokaler
Flygutbildning
Flygforum
Flygfakta
Medlem
Om Flygtorget
Sitemap
Skriv ut
Norwegian tillbaka i Karlstad
Flygnyheter,
Anders Carlsson,
den 4 maj 2015
Karlstad Airport får tillbaka Norwegian med sommar och vintertrafik. Det är en viktig ersättning för förlorade Ryanair och för Norwegian blir det ytterligare ett steg ut på de regionala flygplatserna.
Norwegian Boeing 737
Norwegian flyger idag kontinuerligt från sex flygplatser i landet; Kiruna, Luleå, Umeå, Arlanda, Göteborg och Malmö. Dessutom trafikerar flygbolaget Visby under sommarmånaderna. Med start i dag finns även Karlstad med på linjenätet i och med trafikstarten till Alicante. Norwegian blir också kvar på Karlstad Airport även i vinter i och med att linjen till Las Palmas återupptas när vintertidtabellen börjar gälla i slutet av oktober.
– Vi hade trafik från Karlstad förrförra vintern och nu ser vi att det finns en efterfrågan som motiverar trafikstart. Vi är alltid öppna för nya linjer så det kan bli tal om fler regionala flygplatser i landet, säger Charlotte Holmbergh Jacobsson, informationschef på Norwegian till Flygtorget.
För Karlstad Airport är det faktum att Norwegian återvänder ett viktigt tillskott sedan Ryanair lade ner sina linjer till Teneriffa och Barcelona. Dessutom försvann Nextjets rutt till Köpenhamn.
– Barcelona gick bra så att den försvann hade ner att göra med Ryanairs neddragning i hela Sverige när de bestämde sig för att disponera om flottan. Vi hoppas på att de kommer tillbaka igen, säger Carl Hallgren på Karlstad Airport.
Vid sidan av trafiken till Stockholm som är stommen i trafikutbudet, Nextjet flyger fem dagliga rotationer dit, har linjen till Frankfurt blivit en räddning för flygplatsen. Tack vara den stannar minskningen av antalet passagerare på cirka 25 procent, jämfört med förra året. Trafiken till Frankfurt flygs av BMI och har full codeshare med Lufthansa vilket underlättar vidare flygningar från Frankfurt. Linjen invigdes förra året och firar snart ett år. Sedan den 1 mars i år är den slingad via Jönköping och det har ökat antalet resenärer.
- Ja, vi har gått upp från en Embraer139 till en Embraer145 och två dagliga avgångar. Kabinfaktorn på de 50 stolarna är mycket bra, inte sällan går maskinen full ner till Frankfurt. Stoppet i Jönköping ger en flygtid som är 25 minuter längre än när vi flög direkt men det uppvägs fortfarande av möjligheten att flyga direkt till en av de största hubbarna i Europa.
Kommentera artikeln
Det finns 0 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten
Skriv ut
Tipsa en vän
Sök nyheter
Platsannonser
Redovisningsekonom Jetpak
Jetpak
Senior HR Manager & Executive Assistant
DynamicSource AB
Plåtslagare till underhållsverksamhet / modifieringsverksamhet
Saab
Nordic MRO/Hovby Aero söker certifierade part 66 tekniker
Hovby Aero AB
Skolor och utbildningar
Flygvärlden i korthet
Notiser
Norse Atlantic startar trafik till Kapstaden
Piloter på BRA tar strid
Nu ska vi flyga på mänskligt avföring
Fler artiklar
Nyheter från andra media
09:20 Man stoppades på Arlanda med stor mängd kontanter i väskan - SVT Nyheter
05:06 Flygen går igen vid Teherans flygplats – flygbolag ställer in flyg till Iran | Svenska Yle
12:02 Försvarsmakten övar på Norrköping Airport
08:48 Easyjet spår minskad förlust under H1, sommarbokningar fortsätter utvecklas väl
03:38 Skyhöga priser på flygbiljetter till Skellefteå – flygbolag ratar staden - SVT Nyheter
03:34 Handelskammaren försöker locka nya flygbolag till Skellefteå: ”Beroende av flyget”
Fler artiklar
Flygforum
Stockholmare:
SV: Regeringen rör ej flygskatten
Fakta:
Sluta gnäll Skellefteå!
:
SV: Amapola/populAir
Nyfiken:
Amapola/populAir
Debatt
Debatt: Flygplatserna behöver ökat stöd nu
Flygrevyn Nr. 7
Heart Aerospace med 30 flygstolar
Aldrig mera Boeing och Airbus
Virgin Orbit intar Spaceport Cornwall
Qantas – Sista skuttet på Kangaroo Route
Fortsatt trögt för Gripen
Flygtest: Evektor SportStar RTC
Passagerarflygplanet med nio liv
Månbilarna växlar upp
F16 – Landets största flyguppvisning
Möt stridsflygaren – verklighetens ”Ghost of Kiev”
Flyghistoria: P-51 Mustang
Flygtorget i RSS-format
Redaktionen
Tel: 08-500 379 00
E-post
info@flygtorget.se
Copyright © 1997 - 2024, Flygtorget AB, Alla rättigheter reserverade
Cookie information
,
Sitemap