Skriv ut  

Norwegian tillbaka i Karlstad

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 4 maj 2015
Karlstad Airport får tillbaka Norwegian med sommar och vintertrafik. Det är en viktig ersättning för förlorade Ryanair och för Norwegian blir det ytterligare ett steg ut på de regionala flygplatserna.

Norwegian
Norwegian Boeing 737

Norwegian flyger idag kontinuerligt från sex flygplatser i landet; Kiruna, Luleå, Umeå, Arlanda, Göteborg och Malmö. Dessutom trafikerar flygbolaget Visby under sommarmånaderna. Med start i dag finns även Karlstad med på linjenätet i och med trafikstarten till Alicante. Norwegian blir också kvar på Karlstad Airport även i vinter i och med att linjen till Las Palmas återupptas när vintertidtabellen börjar gälla i slutet av oktober.

– Vi hade trafik från Karlstad förrförra vintern och nu ser vi att det finns en efterfrågan som motiverar trafikstart. Vi är alltid öppna för nya linjer så det kan bli tal om fler regionala flygplatser i landet, säger Charlotte Holmbergh Jacobsson, informationschef på Norwegian till Flygtorget.

För Karlstad Airport är det faktum att Norwegian återvänder ett viktigt tillskott sedan Ryanair lade ner sina linjer till Teneriffa och Barcelona. Dessutom försvann Nextjets rutt till Köpenhamn.

– Barcelona gick bra så att den försvann hade ner att göra med Ryanairs neddragning i hela Sverige när de bestämde sig för att disponera om flottan. Vi hoppas på att de kommer tillbaka igen, säger Carl Hallgren på Karlstad Airport.

Vid sidan av trafiken till Stockholm som är stommen i trafikutbudet, Nextjet flyger fem dagliga rotationer dit, har linjen till Frankfurt blivit en räddning för flygplatsen. Tack vara den stannar minskningen av antalet passagerare på cirka 25 procent, jämfört med förra året. Trafiken till Frankfurt flygs av BMI och har full codeshare med Lufthansa vilket underlättar vidare flygningar från Frankfurt. Linjen invigdes förra året och firar snart ett år. Sedan den 1 mars i år är den slingad via Jönköping och det har ökat antalet resenärer.

- Ja, vi har gått upp från en Embraer139 till en Embraer145 och två dagliga avgångar. Kabinfaktorn på de 50 stolarna är mycket bra, inte sällan går maskinen full ner till Frankfurt. Stoppet i Jönköping ger en flygtid som är 25 minuter längre än när vi flög direkt men det uppvägs fortfarande av möjligheten att flyga direkt till en av de största hubbarna i Europa. 



Kommentera artikeln
Det finns 0 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev