Det finns 18 kommentar/er. Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades. Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten
|
Behåll Bromma
Skrivet av Miljöpartisten, 2015-05-11 13:29:08
Mycket av trafiken går söderut. Med Arlanda som enda flygplats...hur många ton extra skit per år blir detta över Stockholm!?, för att inte tala om taxiprocedurerna från nya bana in till terminalerna, jisses det blir en åktur runt halva Uppland..
|
|
inte fler slots
Skrivet av Frans, 2015-05-10 12:40:47
Men det handlar ju inte om fler slotstider. Större maskiner och mer välfyllda plan klarar Arlanda även i peakhour. Inte meningen att Brommas små maskiner ska trafikera Arlanda.
|
|
Fullt i 5-10 minuter
Skrivet av Svar långbänken, 2015-05-09 13:47:47
Det är fullt i 5-10 minuter ett par mornar i veckan. Det handlar inte om att man ska flyga vid lunch, utan att man tidigarelägger alt senarelägger ett par flygningar så är saken avklarad.
Det är inte statens alt Stockholms ansvar att se till att Malmö Aviation kan konkurrera. Än mindre ska skattebetalarnas pengar gå till det.
Så nej "långbänk", det är du som inte förstått problemet alt inte vill göra det.
|
|
Därför är det fullt på ARN
Skrivet av Långbänken, 2015-05-09 10:14:31
Ni som skriver att Arlanda har kapacitet har nog inte förstått problemet riktigt. Det man avser är trafiken i peakperioderna, dvs. morgon och em-kväll när alla vill flyga. Då är det fullt på ARN. Om det finns lediga slottider runt lunch är i detta sammanhang helt ointressant. Att en ytterligare konsekvens blir att Mavias affärsidé krossas är ju en intressant factor....
|
|
London
Skrivet av Svar Erik, 2015-05-09 06:11:10
Jämförelsen med London är irrelevant. London har kapacitetsproblem. Det har man inte i Stockholm. Påståendet "att Arlanda är fullt" är felaktigt. Det är bara ett påhitt från lobbyorganisationen Stockholms Handelskammare. Swedavia står för notan.
|
|
Sundström på rätt linje
Skrivet av guess, 2015-05-07 22:06:26
– Arlanda måste uppnå en kritisk massa av flygresenärer för att kunna konkurrera med andra nordeuropeiska flygplatser. Och hur Arlanda utvecklas är också en central fråga för Brommas framtid, säger Anders Sundström. Helt rätt flytta det reguljära flyget till Alanda
|
|
Malmö Aviation
Skrivet av Cege, 2015-05-07 17:44:58
Förespråkarna för BMA vill enbart rädda Malmö Aviation som inte har någon produkt att konkurrera med på Arlanda. Och det med skattebetalarnas pengar via Swedavia. Sundström verkar just sund.
Titta på bakgrunden av dessa "kommunalråd" och andra lokalpolitiker. Vissa är till och med medlemmar i lobbyorganisationer så som Svenskt Flyg och Stockholms Handelskammare.
|
|
Bra, Sundström
Skrivet av Fakta, 2015-05-07 14:46:51
Jag håller med Per. Sundström breddade avgränsningen på undersökningen till ett större perspektiv. Ett som är meningsfullt och utan politiska vinklingar.
|
|
Bra, Sundström
Skrivet av Per, 2015-05-07 13:44:32
Måste säga att jag fick respekt för Sundström efter att ha läst den här artikeln. Verkar var en klok karl. Om han ges tid, och politiken sedan följer rekommendationen, så finns det förmodligen goda förutsättningar för ett bra förslag som säkrar tillgänglighet och tillväxt.
|
|
Enda rimliga
Skrivet av Linkan, 2015-05-07 12:55:59
All reguljär trafik samlas på Arlanda. Att ha flera knutpunkter i Stockholm gör inte flygtrafiken effektiv. Glöm Skavsta, Uppsala och Västerås för den reguljära trafiken. Bromma får bli kvar för allmänflyg mm.
|
|
Sundström borde titta på hur Brommaavtalet följs..
Skrivet av Lae, 2015-05-07 10:30:05
...hur man planerade och resonerade inför att det skrevs 2007 versus hur det blev...och hur det är nu. Detta är roten till dagens Brommadebatt; Swedavia läser Brommaavtalet som fan läser Bibeln! Se t ex http://lae.blogg.se/category/battle-of-bromma.html
|
|
Varför Skavsta eller Västerås?
Skrivet av Stor FL, 2015-05-07 10:28:34
Du är blind Anders Sundström! Glöm inte Uppsala, som ligger betydligt närmare till för Stockholmsresenären än både Skavsta och Västerås.Den ligger endast 75 km från Stockholm Centrum. Knappt en halvtimme från Arlanda kan den utan vidare fungera som "fjärde" bana till Arlanda, nära till befintlig motor-och järnväg! Varför ducka för detta Anders Sundström?
|
|
Inga småplan på ARN
Skrivet av Frans, 2015-05-07 10:07:19
Det handlar väl inte om att alla de småplan som trafikerar Bromma ska trafikera ARN. Passagerarna däremot, måste ARN kunna hantera i större maskiner. Kapaciteten på ARN kan omöjligt vara ett hinder.
|
|
Bromma-Endast icke kommersiellt flyg!
Skrivet av Anonym, 2015-05-07 10:04:42
Gör motsvarande förändringar på Bromma flygplats som man gjort på GBG-Säve flygplats! Förbjud den tunga kommersiella flygtrafiken på Bromma och samla hela Sthlm regionens övriga icke kommersiella flyg som, tex allmänflyget, flygskolorna, kustbevakningen, polisen, ambulansflyget, m.m till Bromma.
|
|
Titta på London
Skrivet av erik, 2015-05-07 09:45:47
Att koncentrera all trafik en en flygplats attraherar centralister. Alternatv är alltid att föredra. - Mindre sårbart. Londonområdet har flera flygplatser. Flygplatsen mitt i stan (London City Airport) växer och har nu trafik direkt till USA. Miljövänligt eftersom affärsmännen inte behöver resa från stan till plats utanför stan (till/från flygplasen). Arlanda har grannar som klagar och det har även Bromma. Flygplatser fungerar som magneter som drar till sig befolkning.
|
|
@ Henny Larssen
Skrivet av Kjell-Åke, Västsverige, 2015-05-07 09:11:12
Hm! Det är väl ändå Arlanda som ska byggas ut!? Förvirrande kanske med alla dessa flygplatser som kallar sej Stockholm nånting..
|
|
Avkastning på investeringen - ny rullbana ARN
Skrivet av Lars Ras, 2015-05-07 09:05:52
Swedavia tjänar bra med pengar.
En flygplatshållare med stor och dyr infrastruktur behöver dessa pengar för underhåll och utveckling.
Därför är det fel att säga att en ny rullbana (isolerat) måste ge avkastning/ gå att räkna hem. Nyinvesteringen (för framtiden) i en ny rullbana blir en del i flygplatsens totala infrastruktur.
|
|
Fler landningsbanor på Bormma
Skrivet av Henny Larsen, 2015-05-07 08:45:16
Skall bli intressant när Bromma skall bygga ut. En ny landningsbana kan projekteras i riktning mot Brommaplan vidare ut över Drottningholm. Topologin är utmärkt för en ny landningsbana. Nästa projekt är att dra en bana i riktning Sundbyberg. Även där är inflygningsförhållandena utmärkta och tomtmarken överkomlig i pris.
|
|