Det finns 34 kommentar/er. Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades. Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten
|
Jämför rätt
Skrivet av Nalle P, 2015-05-12 20:40:00
Uppgiften tidigare i tråden att SAS har väldigt många anställda per flygplan stämmer rätt bra. Problemet är dock inte antal piloter per flygplan utan istället en enorm administration. Intäkterna kan inte betala detta överbygge. Skulle vara intressant att se en jämförelse med exempelvis Norwegian.
|
|
Svar till Gamla avtal
Skrivet av Lågprisprofilen, 2015-05-12 15:38:23
Om du inte vet något behöver du väl inte uttala dig.
|
|
Re: Gamla avtal
Skrivet av Insatt, 2015-05-12 15:08:25
Fri tandvård har aldrig funnits! INGA tillägg finns idag på månadslön förutom ett lågt "sänkt" traktamente. Inget OB för alla tidiga mornar eller sena kvällar/nätter Ingen helgersättning för de 3 av 4 vi jobbar varje månad Bara en 25% sänkt månadslön de senaste åren! Nu lägst bland alla jämförbara typ Norwegian och en 50% sänkt pension för vissa. NU behöver ingen spekulera längre!
|
|
Tänder
Skrivet av Gamla avtal, 2015-05-12 10:12:20
Tidigare hade de fri tandvård, för att inte få problem med kabintrycksskillnaderna. Stämmer detta? Finns det i så fall kvar? Kan ju vara så att det göms många andra ersättningar utöver lönen som gör att kostnaderna drar iväg. Fast det kommer gemene man aldrig få veta, finns nog inget som är så hemliga som dessa avtal. Så varför spekulera egentligen......
|
|
svar till strejkrätten?
Skrivet av flyga , 2015-05-12 09:42:59
Rättvisa skäliga löner för olika yrkesgrupper är svårt. Jag kan också anse att de högst betalda kaptenerna OCH läkarna har för höga löner. Men kom inte o säg att ett barn kan landa efter flightsim. Ditt påstående bygger på okunskap. Det krävs oerhört mkt mer kunskap o träning än att flyga lite flightsim.
|
|
B
Skrivet av Talaren, 2015-05-11 13:28:30
Trots att du B verkar vara en otroligt frustrerad och dyster person kvarstår faktum att oavsett om själva piloten tjänar mycket eller inte är oväsentligt, det väsentliga är att det är höga kostnader för sas, för det är där skon klämmer. Hur ska sas kunna tillmötesgå lönekrav om verksamheten som den ser ut idag inte går runt året om? Utan stabil ekonomi blir det skattebetalarna som får stå för notan i slutändan.
|
|
Strejkrätten?
Skrivet av SJ, 2015-05-11 02:36:22
Varför skall en kapten tex Sas ha dubbelt så mycket lön som en specialist läkare. Operera ett öga lr en hjärna ta rätt beslut när det gäller. Landa en Airbus i sidvind kan min sjuåring göra efter träning i flight sim. Det är svårt att cykla oxå innan man lärt sig. Inget bristyrke heller men de kan ju alltid STREJKA. En busschaufför har ingen styrman isiga vägar och mötande trafik. Sluta strejka för fn ni är en skam för strejkrätten.
|
|
SAS död är Norwegians död
Skrivet av Chuckie, 2015-05-11 01:18:18
Tror ni verkligen att SAS död är Norwegians bröd? Norwegian kan inte, inte ens om de ville, täcka upp den produktionen i Sverige som ett kånkat SAS skulle lämna efter sig. Tyvärr kommer den tomheten fyllas av mindre bolag med personal som jobbar enligt hastigt hop skrapade kontrakt med noll värdighet. Inte helt omöjligt är att bolag som RYR hamnar på Arlanda eller att spanska bolag riktar lite produktion norrut. EZY? Jag skulle snarare säga att SAS död till viss del även blir Norwegians död.
|
|
@Joakim
Skrivet av Peter, 2015-05-10 14:22:00
Men nu flyger de även LH från ARN och OSL också...
|
|
Perfekt för Norwegian
Skrivet av inflight, 2015-05-10 12:57:25
Vad underbart ställ hela SAS flotta på marken så jublar Norwegian , lets go .Boka till Norwegian så klarar ni er nu när Sas skall strejka. Billigare för svenska skattebetalare som pumpar in pengar till löner och drift . Dags lägga ner SAS ge andra en chans mer kostnads effektiva bolag.
|
|
Danskar
Skrivet av Joakim, 2015-05-09 20:57:37
Att bara ha danska piloter på långlinjerna från CPH är ju bra för SAS. Inga produktionsförluster pga passiv överförelse, tål mer försening än när någon av piloterna checkat in i STO eller OSL. Om man vill flyga långt ut från CPH så får man väl söka CPH bas.
|
|
Lönen
Skrivet av som för oss alla, 2015-05-09 18:48:51
Lönen brukar bero på hur mycket man jobbar………………...
|
|
Eh
Skrivet av Japp, 2015-05-09 16:18:50
Jo, jag nämnde ju fördelen. Uppgraderingar och bara dpf folk på långlinjerna från cph...
|
|
Eh
Skrivet av Japp, 2015-05-09 16:18:16
Jo, jag nämnde ju fördelen. Uppgraderingar och bara dpf folk på långlinjerna från coh...
|
|
Sv Talaren
Skrivet av B, 2015-05-09 16:00:27
Jag kan rätta dig för du har fel på precis allt. SAS har INTE flest anställda per flygplan i världen SAS piloter tjänar INTE mer än piloterna på RYR. Däremot är de anställda i Skandinavien och här har vi som du kanske vet arbetsgivaravgifter, skatter och VABande mm. som är väldigt dyrt. Kan vi komma överens om att nästa gång du inte vet vad du talar om skriver du inte, förstått?
|
|
Den enes bröd...
Skrivet av Lågprisprofilen, 2015-05-09 01:41:32
Varje gång SAS-piloterna sätter hårt mot hårt och hotar med strejk så gnuggar Jettime, Flybe och andra operatörer händerna.
|
|
@Z @Peter.
Skrivet av Inte blåst, 2015-05-09 01:10:44
Inga danska piloter har blåst några andra piloter, rent skitsnack.
Danskarna är tvärtom de enda med vett i skallen. Det finns inga som helst fördelar för danskar i det avtal som skrivits på och dessutom röstats igenom av en stor majoritet dpf-medlemmar. Om någon har fått för sig något om fördelar för danskar, ge i så fall ett exempel!
Intelligent att inte läsa avtalstexten, fantisera och sedan strejka mot sina egna fantasier. Dessutom pinsamt och helt utan stöd hos allmänheten.
|
|
Måste gå ihop
Skrivet av Talaren, 2015-05-09 00:27:05
Rätta mig om jag har fel men sas har flest anställda per flygplan i världen. En pilot i Ryan Air tjänar mindre än vad en i SAS gör, hur i hela världen ska SAS vara marknadskraftig och kunna överleva? Flygmonopolet är borta och pilotyrket är inte samma sak som för 30 år sedan. Antingen försämrade löner och villkor för anställda, säga upp en massa folk, staten går in med skattepengar eller att lägga ner allt. Precis i vilken branch som helst måste man anpassa sig för överlevnad.
|
|
SPF
Skrivet av Bertram, 2015-05-08 22:12:32
Oj, Oj, Oj, men jag tror att SPF sin vana trogen ordnar det här på bästa sätt. En rejäl lång strejk ordnar biffen på bästa sätt för de svenska piloterna. Kanske kan man med gemensamma ansträngningar välta SAS så att Norwegian kan ta över marknaden och ytterligare ett av de kvarvarande 9 svenska tunga AOC går i graven. Heja SPF!
|
|
Flybe
Skrivet av Op, 2015-05-08 21:41:38
Ska Flybe piloterna köra kontrakt och betala sociala avgifter själva?
Hur kan SAS gå med på detta?
|
|
Stå på er!
Skrivet av Commie, 2015-05-08 19:12:49
SAS ska ha en lång strejk!
|
|
Lön
Skrivet av Upp, 2015-05-08 19:09:13
Helt rätt!!
Sedan de hyrde in Flybe som har sina piloter på kontrakt o drar sociala avgifter från lönen o dessutom helt saknar kollektivavtal hoppas jag att SAS piloterna strejkar.
|
|
@Zapp
Skrivet av Peter, 2015-05-08 18:28:37
Även om Danska piloter skrivit under ett avtal så ska det ändå röstas igenom av alla sen, rätta mig om jag har fel? Har fått förklarat av en SAS anställd att så är fallet...
Stå på er!!!
|
|
Z
Skrivet av Japp, 2015-05-08 18:19:10
Jotack. De danska piloterna blåste sina norska och svenska kollegor grundligt. Skrev på ett skitavtal men fick uppgraderingsmöjligheter som egentligen skulle ha gptt till norrmän eller svenskar. Istället för att hålla ihop så valde de att se om sitt. Fint va?
|
|
QUE ?
Skrivet av ZEKE, 2015-05-08 17:54:59
SAS piloter skall väl ha marknadsmässiga villkor. Om dessa är högre eller lägre än tidigare hör ju inte hit. Förhandla å strejka inte.
|
|
Braathens
Skrivet av Kalle, 2015-05-08 14:41:08
Nu börjar det bli dax för facket att göra samma sak med Braathens, visa att man inte kan gå med på vad skit som helst!
|
|
Utveckla...
Skrivet av Politiker, 2015-05-08 13:04:07
Jag säger inte att någon ska ha sämre eller bättre villkor. Jag tror att det vore väldigt bra för SAS att de anställda som jobbar i företaget är ägare. Då måste man vara med och ta löpande ansvar, ekonomiska beslut och göra de förändringar som måste till för att följa marknadsutveckling, satsa, överleva mm. Då skulle man inse att lönsamhet är viktigt för att kunna göra det som krävs för att få bolaget att vara friskt.
|
|
Marknadsmässigt
Skrivet av Smell the coffee!, 2015-05-08 12:50:21
SAS piloter tillhör marknadslägsta i lönenivån. Det är djävulusiskt svårt för jante-svensson att fatta. Man ska bara hacka på de "överbetalda" SAS-piloterna. Det är det enda rätta att göra när man sitter som en torsk där bakom sin skärm.
Skaffa en uppdaterad verklighetsbild.
|
|
Utveckla tack, Politiker;
Skrivet av Utvecklaren, 2015-05-08 12:46:53
Kan du vara snäll och utveckla ditt resonemang. Vad menar du är orimligt i att försöka behålla sina villkor när man tex. (som vanligt i den här debatten) jämför med Norwegian. Är det orimligt att man har ca 11% sämre lön rakt av (även jämfört med de äldsta i båda bolagen eller för att inte ta styrman första fem åren som i sämsta fall är upp till 40%!! sämre...). Sämre pension. Mer arbetstid.
Kan du vara så vänlig och förklara för en vanlig dödlig varför SAS-piloterna ska ha det ännu sämre?
|
|
Ta över SAS
Skrivet av Politiker, 2015-05-08 12:24:48
SPF och de som är missnöjda med SAS, varför köper ni inte flygbolaget då ni är experter på att bestämma hur villkoren ska se ut för de anställda. SAS kanske skulle må bättre om personalen ägde bolaget och tog ansvar för både drift och framtida strategier. I detta fall måste alla ta ansvar för att möta omvärlden och frågor kring ekonomi och framtida satsningar.
|
|
Stå på er, piloter.
Skrivet av Erik Johansson, 2015-05-08 12:00:28
Stå på er. Döda SAS. Jag flyger med reguljära flygbolag.
|
|
danska piloterna.
Skrivet av mattias östensson, 2015-05-08 11:59:59
hej! hoppas inte danska piloterna strejkar. stackars folk som ska flyga till och från danmark.
|
|
Stå på er
Skrivet av TCAS PILOT, 2015-05-08 11:13:44
Ger er all support, lycka till.
|
|
Kämpa!
Skrivet av NAS pilot, 2015-05-08 10:47:58
Stå per er nu, ni har vår fulla support!!
|
|