Skriv ut  

Utpressning mot Norwegian

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 11 maj 2015
Vid förseningar kan flygpassagerare ha rätt till ersättning. En passagerare på en av Norwegians flygningar till Los Angeles orsakade tumult ombord när hon raggade medpassagerare så att också de skulle kräva ersättning när flygningen blev försenad. Ett hot om att polisanmäla Norwegian behöver dock inte bli verklighet - om de blir uppgraderade på hemresan.

Ombord Norwegian

Vid förseningar har passagerare, om förutsättningarna är uppfyllda enligt EU-förordningen 261/2004, rätt till max 600 euro i ersättning. Det vet flygbolagen och det har Norwegian fått erfara den hårda vägen efter trafikstörningarna med Boeing 787.

Under vintern drevs en serie rättsfall med hjälp av Travel Right Services, TRS och advokaten Stephan Eriksson. Ett av dem gällde en flygning till Bangkok 2014 och gick till förlikning där familjen i fråga fick sammanlagt 22 000 kronor i ersättning, efter avdrag för advokatkostnader på 25 procent. Erfarenheterna från Bangkokresan hindrade dock inte samma familj från att åter boka in sig hos Norwegian, denna gång för en resa till Los Angeles dit hela familjen på två vuxna och tre barn skulle resa den 30 april i år.

– Tyvärr blev denna flight försenad cirka sex timmar och det meddelade vi alla passagerare dagen innan avresa så att de inte behövde åka till Arlanda i onödan. Dessutom erbjöds alla passagerare gratis ombokning till senare datum eller att avboka resan och få pengarna tillbaka, säger Charlotte Holmbergh Jacobsson, informationschef på Norwegian.

Väl ute på Arlanda igen och i väntan på avgång hade kvinnan i familjen med sig en pärm med utförliga uppgifter om hur det går till att begära ersättning av flygbolag vid förseningar. Med hjälp av den ”signade jag upp 25 passagerare, 100% hitrate”, enligt egna uppgifter från kvinnan i fråga och som Flygtorget har tagit del av.

Ombord under flygningen till Los Angeles fortsatte arbetet med pärmen: ”På planet pratade jag med de som satt närmast men började sedan skicka runt pärmen. Hade skrivit ”Pass on to next passenger or leave to passenger at seat15B + mitt namn. Den åkte tillbaka till min stol med jämna mellanrum och jag gick ut igen. Senaste jag kollade var det ca 60 signups, sedan gick den en vända i hela bakre planet. Borde därefter legat på +80 signups.”

Det hela uppmärksammades av kabinpersonalen som ifrågasatte vad som pågick. Det blev en dispyt om pärmen som slutade med att den beslagtogs, först på kabinchefens order och sedan på kaptenens. Det uppstod även diskussioner om de bilder som kvinnan tagit av händelsen.

– Det skapade naturligtvis en otrevlig och orolig stämning ombord som även drabbade andra passagerare, säger Charlotte Holmbergh Jacobsson.

Omedelbart efter landningen i Los Angeles skickade advokaten Stephan Eriksson ett krav på ersättning för förseningen, fem personer x 600 euro. Han tog även upp att familjen kände sig illa behandlad av besättningen ombord och skriver i ett mail till Norwegian: ”Makarna känner sig dock fortfarande kränkta över den behandling de fick av Er besättning ombord på flighten. Jag får återigen föreslå att Norwegian gör något goodwill för familjen, exempelvis uppgraderar dem till premium i mån av plats den 15 maj. Jag tror att det varmt skulle uppskattas av familjen och jag kan då prata med familjen och föreslå att de avstår från polisanmälan.”

– Jag har mycket svårt att förstå hur kvinnan har valt att agera. Uppenbarligen var hon väl förberedd när det var dags att resa till Los Angeles. En pärm med rättigheter för flygpassagerare är knappast något som man alltid har med i bagaget. Det som är stötande är att hon försökte bedriva affärsverksamhet ombord genom att få andra passagerare att skriva upp sitt namn om att få hjälp med att kräva ersättning via TRS Travelright. Det är naturligtvis något som varje enskild person själv ska ta ställning till själv, inte övertalas att göra. Hela situationen blir ännu mer bisarr av att advokaten hotar med en polisanmälan men säger sig kunna ta bort den om vi uppgraderar dem på hemresan, säger Charlotte Holmbergh Jacobsson.

Norwegian håller just nu på med en egen utredning av det inträffade som tar ytterligare ett par veckor innan den blir klar. Ekonomiskt är det stora summor som står på spel: om de 80 personer som enligt uppgift skrivit på att de vill ha ersättning får igenom sina krav, innebär det en kostnad för flygbolaget på 48 000 euro. Det motsvarar cirka 475 000 svensk kronor.

Flygtorget har inte kunnat nå den kvinnliga passageraren som fortfarande befinner sig på resande fot.



Kommentera artikeln
Det finns 32 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Sniket att inte följa EU261
Skrivet av @Tänk igen, 2015-05-14 11:30:32
Nu är Norwegian stämda för detta:

http://ipad.dagbladet.no/2015/01/04/nyheter/norwegian/fly/luftfart/37006190/

Varför informerar inte Norwegian precis som flygbolagen är skyldiga att göra och varför följer de inte reglerna (EU261)?
Anmäl inlägget
...
Skrivet av Tänk igen, 2015-05-14 10:22:12
Ingen klagar utan hurrar när kabinpersonalen beslagtar medhavda spritflaskor etc men när passagerare stör ordningen på andra sätt blir det en jävla diskussion här. I luften kommer alltid säkerheten först..

Man beter sig inte så sniket som de gör. Skäms och hoppas de får åka hela vägen hem (omedelbart) fasttejpade i stolen.
Anmäl inlägget
Vems fel?
Skrivet av Långbänken, 2015-05-13 10:32:02
Man ska nog inte glömma att det var Norwegian som stod för förseningen. Att sedan, som kvinnan gjorde, upplysa sina medpassagerare om deras rättigheter, är inget brott. Beslagtagande av deras personliga egendom kan däremot vara ett brott. Rätt ska vara rätt.
Anmäl inlägget
Greedy Norwegian
Skrivet av @justice, 2015-05-12 21:39:40
Let the police take care of Norwegian for stealing property and threatening passengers. Also for not informing them about their rights according to EU261.
Anmäl inlägget
Let the police take care of them
Skrivet av Justice, 2015-05-12 18:45:03
Let the police take care of the mad, greedy Swedish woman and that criminal lawyer. I hope Norwegian will enforce a life time ban on her, so she'll never be able to fly them again
Anmäl inlägget
Norwegian employees
Skrivet av Haha, 2015-05-12 16:56:24
They are desperate now!
Anmäl inlägget
That's a lie.
Skrivet av @jab @justice, 2015-05-12 16:51:33
Defamation is illegal. The layer is NOT reported to the police.

It is not illegal to inform passengers about their rights. In fact it is illegal for an airline NOT to inform passengers about their rights and Norwegian has been reported for this on several occations.
Anmäl inlägget
Polisärende?
Skrivet av J.B., 2015-05-12 16:40:44
Nu har vi andra sidans syn på saken.

http://www.svd.se/naringsliv/norwegiankalabalik_4557130.svd

"Bagdad Bob" som sagt ;-) Dessutom verkar DYngans underbetalda kabinpersonal gjort sig skyldiga til egenmäktigt förfarande. Inte bra!
Anmäl inlägget
Doesn't change the fact....
Skrivet av @justice, 2015-05-12 16:08:28
...that Norwegian is handling this matter awfully. Not defending that passanger, arrest her if you want. But there is no law to letting people know their rights. And having the norwegians public relations manager going public with that the company doesn't want their passanger to know their rights should be something she should be arrested for IMO.
Anmäl inlägget
Fult, fulare
Skrivet av Gorre, 2015-05-12 15:40:05
Inte snyggt gjort av denne passagerare att försöka utpressa norwegian att uppgradera biljetter, fult gjort!

Men än fulare av kabinpersonalen att beslagta egendom som mobiltelefon och pärm.

Och rent av förkastligt att bolaget har en PR-chef som anser att passagerare ombord på ett försenat flygplan inte ska ha rätt att få reda på sina rättigheter!
"Det är inte acceptabelt att informera personer om deras rättigheter..." Pffft.
Anmäl inlägget
Sorgligt
Skrivet av Steve, 2015-05-12 11:58:17
Där får man se hur den sk advokaten Stephan Eriksson arbetar och hans arbetsmedoder. Pinsamt.
Anmäl inlägget
No, Norwegian-Tim
Skrivet av @Tim, 2015-05-12 11:47:39
The greedy old norwegian should be put in jail. Stealing property, threatening passengers, not following EU261, disregarding ARN-recommendations and much more.

Why don´t you write in Norwegian? We can understand it and you don´t have to hide were you come from.
Anmäl inlägget
vänta på flygplats är inte att sitta i konc. läger
Skrivet av thomas, 2015-05-12 11:45:11
Vad är problemet?
åker hon KLM eller Brittish eller nån annan billigt
får hon ju ändå sitta i timmar och vänta på transfern och det i båda riktningarna, miljoner som vill resa billigt gör detta.
Uppviglare ska portas från allt flyg, farlig tendens kan äventyra hela säkerheten för flighten.
Anmäl inlägget
Varför inte sluta flyga med Norwegian
Skrivet av BOW, 2015-05-12 11:24:09
Alla kunder! Sluta flyga med Norwegian. Så enkelt är det.
Hur kan Norwegian rättfärdiga att beslagta passagerares egendom. i vilket avsnitt står det att pärmar med papper är farligt för säkerheten ombord?
Norwegian struntar totalt i alla regler och lever sitt eget liv.
Minns ni Björn Rosengrens kommentar om Norge!!
Anmäl inlägget
Norwegian är skyldiga informera om rättigheter.
Skrivet av Harry, 2015-05-12 10:40:21
Det skiter de i och då bryter Norwegian mot lagen.

Vissa kommentarer här andas "stackars brottsling"-mentalitet.
Anmäl inlägget
heja!
Skrivet av Cristoffer, 2015-05-12 09:15:51
Haha vilken bra storry! Spännande fortsättning
Anmäl inlägget
Put them in jail
Skrivet av Tim, 2015-05-11 21:44:11
This mad, greedy Swede, should be put in jail.
Anmäl inlägget
Trovärdigt??
Skrivet av J.B., 2015-05-11 16:59:48
Hela artikeln speglar endast den ena partens syn på saken. Betänk då att DYngans pressavdelnings många tidigare uttalanden har av en del jämförts med "Bagdad Bob". Inte speciellt trovärdiga med andra ord!
Anmäl inlägget
Norwegian´s problem
Skrivet av Linkan, 2015-05-11 16:12:44
Hela detta problem är Norwegian´s hade man behandlat sina passagerare enligt gällande regler och undviket att starta long haul med ETT helt nytt obeprövat flygplan skulle situationen aldrig uppstått.

Kjos trixar en hel del då får han räkna med att själv också bli utsatt för liknande trixande. De är ju kollegor Kjos och Flyg Advokaten (båda är advokater).
Anmäl inlägget
.
Skrivet av Don cabron, 2015-05-11 14:15:23
Utpressning är väl straffbart.
Så det är bara att anmäla henne och hoppas hon får ett rimligt straff.
Anmäl inlägget
Rätt/fel
Skrivet av DD, 2015-05-11 12:33:59
Självklart är Norwegians hantering av förseningar under all kritik. Helt rätt dock av besättningen att avbryta uppviglingen ombord - kunde ju sluta med att folk skiter i direktiv under en nödsituation. Pax kan vara hur otrevliga som helst och sedan kräva hjälp om något händer. Nok er nok!
Anmäl inlägget
Norwegian bryter lagen och utsätts för förföljelse
Skrivet av Harry, 2015-05-11 12:03:02
Det är inte rätt att brottslingar skall jagas av polisen eller av passagerare som tycker att flygbolag skall följa lagen, hahaha!

Se Norwegianlogiken:

http://www.dn.no/nyheter/naringsliv/2015/04/23/2153/Luftfart/norwegian-risikerer-politianmeldelse
Anmäl inlägget
Norwegian är ökända!
Skrivet av Harry, 2015-05-11 11:37:57
Det finns all anledning till att vara sig informerad om EU261 då man reser med Norwegian. De vägrar betala kompensation och skiter i ARNs rekommendationer.

Det är fan inte rätt att Norwegian skiter i att upplysa om rättigheter vid förseningar. Bra gjort av Charlotta!

Många tycker det är helt ok att Norwegian slingrar sig undan regler och lagar. Det är det INTE!
Anmäl inlägget
Denna amerikanska advokadsed är ett skämt!
Skrivet av New, 2015-05-11 11:25:23
Denna kvinnas agerande är ju fullkomligt utanför alla gränser. Om hon var missnöjd med en tidigare tur mer Norwegian, varför bokade hon en ny? Bondfångeri på hög nivå, tillsammans med skämtföretaget TNS Travelright och den oseriöse advokat som står bakom.
Norwegian borde porta henne från framtida resor, samt polisanmäla henne för uppvigling!
Anmäl inlägget
Sjuk kvinna
Skrivet av Snowplayer, 2015-05-11 10:59:11
Hon borde nekas hemresa..
Anmäl inlägget
261 omvärderas
Skrivet av Orvar, 2015-05-11 10:06:00
Det är på tiden att 261 omvärderas till att begränsa beloppen till rimligare nivåer, och att det begränsas till att gälla endast för orsaker som flygbolagen kan lastas för.
Därmed exkluderas orsaker som vulkanutbrott.
Vidare skall det ske en viss begränsning så att
ersättningar står i rimlig proportion till biljettens pris, resans längd och förseningstiden.

Anmäl inlägget
lågprispax är jobbiga
Skrivet av thomas, 2015-05-11 10:00:15
frågan är vad de betalade för flygbiljetterna
det är helt uppenbart oetiskt att påverka andra passagerare oavsett ärende, jag skulle svarat med en utskällning. Dy skulle sänkt kabintrycket och kastat ut damen.
OBS jobbar inte på DY
Anmäl inlägget
Norwegians skyldighet upplysa passagerarna!
Skrivet av Linkan, 2015-05-11 09:51:09
Att upplysa resenärerna deras rättigheter vid försening åvilar flygbolaget. I detta fall var det Norwegians skyldighet att upplysa passagerarna.
Om Norwegian inte gjorde det var det inte mer än rätt att passagerarna upplyste varandra.

Anmäl inlägget
Pressmeddelande från DY ?
Skrivet av Nisses kusin, 2015-05-11 08:51:31
Artikeln verkar komma direkt från DY:s pressavdelning. Jag tror de flesta tycker det känns oseriöst av familjen och advokater att agera så, men samtidigt har ju EU beslutat att dessa regler gäller. Varför ska man då inte få upplysa om det, även ombord ?
Anmäl inlägget
Vad är det egentlig som är stötande...?
Skrivet av Tage N, 2015-05-11 08:44:20
Den här är ju fin:

"...Det som är stötande är att hon försökte bedriva affärsverksamhet ombord genom att få andra passagerare att skriva upp sitt namn om att få hjälp med att kräva ersättning via TRS Travelright..."

Men det är alltså inte stötande att bedriva affärsverksamhet genom att frånsäga sig det ansvar gentemot passagerare som man har som operatör??

Det torde finnas en anledning att det här händer just på Norwegian...
Anmäl inlägget
Suck..
Skrivet av TREX, 2015-05-11 08:31:26
Vilka pengakåta människor det finns.. Hoppas hon tar det till domstol, förlorar allt och får stå för både hennes och Norwegians rättegångskostnader den här gången.
Anmäl inlägget
Hetsjakt ombord
Skrivet av Alias, 2015-05-11 08:28:12
Är det lagligt att systematiskt driva hetsjakt ombord på ett flygplan? Bra att flygvärdinnorna satte stop för den här typen av aktion.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
TFHS
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev