Skriv ut  

Ny lounge ger förhandstitt på BRA

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 13 maj 2015
En helt ny Lounge på Landvetter flygplats där Malmö Aviation och Sverigeflyg nu samlar sina resenärer. Det ger samtidigt en liten förhandstitt av hur det framtida BRA kommer att se ut. Det kan också bli tal om nya linjer när väl BRA är i luften.

BRA Lounge
BRA Lounge

Igår invigde Malmö Aviation sin nya lounge på Landvetter. Den tidigare platsen vid inrikeshallen är flyttad upp till andra våningen och den gemensamma avgångshall för både inrikes och utrikes passagerare som Landvetter numera har.
Landvetter BRA Lounge
BRA lounge på Landvetter

– Det är ett sätt för oss att klara de ökade passagerarströmmar som vi haft de senaste åren. Faktum är att vi ligger sju år före planeringen, de här nivåerna trodde vi inte att vi skulle nå förrän 2022. Det tog oss många år av förhandling med tullen men nu har vi ett flöde genom terminalen som fungerar utmärkt, säger Fredrik Olsson, kommunikationschef på Landvetter.

Malmö Aviations lounge ligger mitt emot gate 16, den egna hemmagaten där trafiken från Bromma i de allra flesta fall angör.

– Det gör att passagerarna kan sitta i loungen och se när det är dags för boarding, säger Anders Engzell på Malmö Aviation.

Det är inte bara Malmö Aviation som härskar i den nya loungen. Det fortsatta samgåendet med Sverigeflyg gör att även de passagerarna är välkomna in. Gotlandsflyg har en direktlinje till Visby från flygplatsen och de övriga bolagen i gruppen matar även de in passagerare via huben på Bromma. Redan i september/oktober kommer en förlansering av det nya, sammanslagna flygbolaget BRA och i december sker det officiella namnbytet.

– Loungen här ger en del ledtrådar till hur vårt nya koncept kommer att se ut, säger Mathias Winberg, regionchef för Malmö Aviation i Göteborg.

Det tyder i så fall på att det är klassiskt skandinavisk design och färgval som är rättesnöret. Loungen går i ljusa pastellfärger, grått och trävitt. En design som ska vara genomgående också i kommande logo och inredning i flygplanen.

– Vi vill ta fram en helt ny profil. Vi har ju en mängd olika färger att ta hänsyn till i de olika flygbolagen, säger Mathias Winberg.

BRA Flyglinjer
BRA Linjenät

Något som däremot inte kommer att ändras är trafikstrukturen och linjenätet. Det är inrikestrafik i Sverige som gäller även efter att BRA blir offentligt och då kommer att stå för cirka 30 procent av den svenska inrikesmarknaden. Det har visserligen talats om ett första steg utomlands med en linje från Bromma till London, särskilt med den kapacitet som de nya Bombardier-maskinerna tillför, men det finns inga konkreta planer på det.

– Vi flyger ju mycket charter utomlands men när vi tittar på nya linjer är det inom Sverige som är i fokus. Ser man på vår linjekarta är vi väl försedda med destinationer i södra Sverige så det är ju inte svårt att lista ut att det är norrut det i så fall kan bli aktuellt.

Skellefteå - Bromma är en linje som funnits med i spekulationerna i många år. Landvetter ser gärna en direktlinje till Luleå, som har en marknad för nonstop-trafik som SAS nu närmat sig. Kiruna kan också vara aktuellt till Bromma när väl de nya flygplanen kommer. Linjeutvecklingen underlättas också av att BRA på sikt ska ha en flotta med enbart Bombardier C-series och ATR när väl Avro och SAAB fasats ut. Det gör dispositionen av flottan i linjenätet enklare.

– Men redan nu räknar vi med att börja flyga direkt Göteborg – Umeå, utan mellanlandning på Bromma vissa avgångar kring helgerna. Men det gäller ju att hitta rätt, att ge sig in i konkurrensen på Luleå lockar inte, säger Mathias Winberg och pekar samtidigt på att systemet med lounger är en tydlig konkurrensfaktor.

– Vi ska ha lounger på samtliga av de flygplatser där vi som Malmö Aviation har trafik, alltså även i Umeå och Östersund. På sikt ska det också inrättas på samtliga våra destinationer inom BRA och då i formen av ett minikoncept. Men de ska alltid finnas en plats där resenärerna kan koppla av en stund innan flygningen.




Kommentera artikeln
Det finns 10 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingNyheten har en egen tråd i vårt Flygforum

BMA-LLA
Skrivet av Janne, 2015-05-15 07:42:22
En linje mellan Bromma och Luleå skulle vara ett lockande förslag.
Anmäl inlägget
landvetter
Skrivet av Nils Karlsson, 2015-05-14 17:54:59
Mattias, både Menzies och SAS lounger har störtskön utsikt över rullbanan och apron.
Anmäl inlägget
landvetter
Skrivet av mattias östensson, 2015-05-13 20:04:32
jag tycker det borde finnas lounge för åskådare som gillar och kolla på flygplan
Anmäl inlägget
flyglinjer
Skrivet av thomas, 2015-05-13 15:03:46
Varför inte köra till Säffle
det handlar ju om trafik från Sveriges framsida
Anmäl inlägget
Trollhättan
Skrivet av Petter, 2015-05-13 13:17:34
Varför är inte Trollhättan med på kartan?
Anmäl inlägget
London
Skrivet av Filip von Schleeserhausen, 2015-05-13 12:41:18
London vore fräscht! Kör så det ryker!
Anmäl inlägget
Nonstop
Skrivet av Alex, 2015-05-13 12:19:20
Bra, ge oss Göteborg-Umeå nonstop!
Anmäl inlägget
GOT-VBY
Skrivet av Johan, 2015-05-13 12:16:39
Ska GOT-VBY läggas ner i höst eftersom den inte är med över linjerna BRA ska flyga?
Anmäl inlägget
Bma
Skrivet av Fredrik, 2015-05-13 09:58:01
Nu verkar det ju som om BMA åtminstone får vara kvar tills avtalet går ut 2038.
Och i flygbolagsvärlden är det en livstid
Anmäl inlägget
Brommas öde
Skrivet av Kurt, 2015-05-13 09:42:45
Spontant känns det som att BRA i princip bygger in sig i Brommas öde. Vad händer med bolaget om Bromma läggs ner?
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev