Skriv ut  

Emirates vill använda Arlanda för atlanttrafiken

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 20 maj 2015
Flygningar från Dubai till Nordamerika som gör ett transitstopp i Europa på vägen. Det flyger Emirates redan. Nu kan det bli tal om att också använda någon flygplats i Skandinavien.

Emirates Arlanda
Emirates Arlanda

Emirates flyger idag en linje från Dubai via Milano till New York. Möjligheten att plocka upp passagerare i tredje land garanteras av Open Skies och den så kallade fifth freedom i överenskommelse med de amerikanska myndigheterna. Trafiken startade i oktober 2013 och Emirates flyger idag en daglig Boeing 777-300ER på sträckan.

Nu planerar Emirates att expandera trafiken på Nordamerika, trots de diskussioner som pågår mellan flygbolagen i USA och mellanöstern om konkurrensvillkoren dem emellan. Det handlar om dels direktlinjer från Dubai, dels linjer via utvalda europeiska städer.

– Expandera från fler europeiska hubbar med trafik till USA? Ja, det kan vi tänka oss att göra. Den smutskastning som vi råkat ut för kan övertyga oss att att göra det, säger Emirates vd Tim Clark.

I den planläggningen har Skandinavien och Sverige nämnts som möjliga transitplatser. Det kan handla om linjer till USA men också till Mexiko, Västindien och Sydamerika, destinationer som idag har inga eller ett fåtal direktlinjer från Skandinavien.

– Vill de använda Arlanda som transit är de mycket välkomna. Vi har arbetat på den tanken i många år och bland annat bygger vi om för att kunna ta emot A380, säger Klas Nilsson, informationschef på Swedavia till Flygtorget.

I det arbetet pågår även framstöten om att få US preclearence till Arlanda, något som idag bara finns i Dublin och på Shannon på Irland när det gäller Europa. Skulle det beviljas ger det flygplatsen ett klart bättre konkurrensläge mot många andra flygplatser.

– Vi vet att flygbolag i Asien och mellanöstern är intresserade av Arlanda som transitstopp. Sedan ska allt klaffa men vårt mål är att göra Arlanda till nav för flygtrafiken i Skandinavien.

Anders Lidman, flyganalytiker på Aeropol, är inte förvånad över utspelet från Emirates.

– Det är logiskt. De flyger ju ändå tvärs över här varje dag så det klart att tanken dykt upp. Tim Clark är inte en person som slänger ur sig den här typen av påståenden utan att mena någonting, säger han.



Kommentera artikeln
Det finns 17 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Ja du Higgan...
Skrivet av Per, 2015-05-24 11:41:57
Det beror väl på att Göteborg är en pytteliten håla i sammanhanget...
Anmäl inlägget
GOT?
Skrivet av Higgan, 2015-05-22 19:11:18
Varför inte ta Landvetter istället? Skriker efter flyg till New York här nere!
Anmäl inlägget
pf
Skrivet av Saltkammargutten, 2015-05-21 23:35:51
Ja pf. Det verkar inte bättre. ARN ligger precis på rutten från DXB till Nordamerika. En flygplats som är svag nog men tillräckligt stor för att en sådan satsning skulle kunna vara lönsam för alla parter. Kan dessutom Sverige stå för notan för US Preclearance så är saken klar.
Anmäl inlägget
Er det egentlig
Skrivet av pf, 2015-05-21 19:19:34
noen som tror på at Emirates skal velge ARN ? Om de i det hele tatt trenger stopp mellom DXB og USA...vel, de gjør det på et underserved MXP til/fra NYC.
Anmäl inlägget
Nei
Skrivet av Jens, 2015-05-21 03:57:46
Det blir nok heller dødsstøtet for ulovlig statssubsidiering av flyselskap
Anmäl inlägget
Nei
Skrivet av Jens, 2015-05-21 03:57:22
Det blir nok heller dødsstøtet for ulovlig statssubsidiering av flyselskap
Anmäl inlägget
SAS...
Skrivet av Maggan, 2015-05-20 20:15:02
SAS piloterna strejkar sönder bolaget då är det ju bra att andra bolag snabbt är framme och ta över så vi har alternativ så kan ju SAS hålla sig till att endast flyga inrikes.
Anmäl inlägget
Konkurensen blir för tuff
Skrivet av Hepp, 2015-05-20 18:34:37
Det kan också vara dödsstöten för övriga flygbolag som flyger mellan Arlanda och Usa.
Anmäl inlägget
Pinsamt
Skrivet av Erik, 2015-05-20 15:44:35
Hvor lenge skal det gå før disse statssubsidierte arabiske bolagene får lov å holde på? Man skriker mot Ryanair, som ikke får en krone i statsstøtte, men Emirates og Qatar kan holde på som de vil!?
Anmäl inlägget
Näst bästa idén
Skrivet av Donsö, 2015-05-20 13:13:35
Varför inte flyga från Säve?
Anmäl inlägget
arn
Skrivet av ivar, 2015-05-20 12:28:57
Hård konkurrens? Nja, minns när EK började flyga till cph, sas lade genast ner sommar programmet till Dubai.
Stats stöd? Emirates behöver knappast stats stöd, snarare är det tvärtom. Emirates betalade ut ca 4 miljarder kronor till ägaren i år, anställda fick 9 veckors basic salary som profit share.

http://www.theemiratesgroup.com/english/facts-figures/annual-report.aspx
Anmäl inlägget
bästa idén
Skrivet av thomas, 2015-05-20 11:50:46
varför inte köra över GOT ? Från ARN hård konkurrens.
Där är den som börjar ensam om direkt flyg till USA
finns där dessutom många business pax som passar Emirates satsning som handsken.
Anmäl inlägget
bästa idén
Skrivet av thomas, 2015-05-20 11:50:40
varför inte köra över GOT ? Från ARN hård konkurrens.
Där är den som börjar ensam om direkt flyg till USA
finns där dessutom många business pax som passar Emirates satsning som handsken.
Anmäl inlägget
JFK
Skrivet av Saltkammargutten, 2015-05-20 11:28:07
EK kan säkert mata in till både USA och Kanada från Stockholm. Bolagen från gulfen har kvar den gamla fina servicen som de europeiska helt har tappat idag. De har dock bra förutsättningar för detta som inte SK eller DY har.
Anmäl inlägget
Det blir tufft
Skrivet av Bulten i Bo, 2015-05-20 10:07:50
Det kommer det att bli tufft för både Norwegian och SAS. Nu får nog SAS tänka om när det gäller service konceptet ombord. Varför sitta i Y class med en vattenflaska på SAS när du kan sitta och dricka grogg i Y class på Emirates.
Anmäl inlägget
Subventioner
Skrivet av Dr.Watson, 2015-05-20 10:03:07
Vi drar ner på statsunderstödet medan sandlådeföretagen ökar statsunderstödet till sina flygbolag. Hur ska vi då kunna konkurrera på världsmarknaden?
Anmäl inlägget
RIP
Skrivet av Peter, 2015-05-20 09:09:20
Dödsstöten för SAS!
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev