Skriv ut  

Malmö Aviation vill flyga inrikes på biobränsle

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 27 maj 2015
Flygbiljetterna blir något dyrare. Men i gengäld garanterar de att flygningen genomförs med hälften biobränsle i tankarna. Malmö Aviation gör nu ett försök med att själva börja flyga med miljövänligare bränsle.

Braathens SAAB 2000
Braathens SAAB 2000

Det handlar om att sälja ”biobiljetter”.

Det är flygbiljetter till ett något högre pris men som å andra sidan garanterar att flygningen genomförs med biobränsle.

– Jag tror att det är möjligt att göra inrikesflyget fossilfritt. Det är inte om utan när det ska ske och det som styr är efterfrågan och därmed prisnivån på det fossilfria flygbränslet. Därför utmanar jag de som vill vara med i det här att inte väja för biobiljetterna när vi börjar sälja dem, säger Anders Ehrling, vd och koncernchef för Braathens Regional till Flygtorget.

I går drog flygbolaget igång den egna satsningen på biobränsle med en invigningsflygning från Bromma till Visby. Testperioden sträcker sig sedan till och med Almedalsveckan, alltså första veckan i juli, när stora delar av det politiska Sverige reser till Visby.

– I och med att vi då flyger på biobränsle kan de alla göra ett aktivt val med vilket flygbolag de vill flyga, säger Ann-Sofie Hörlin, hållbarhetschef på Braathens Regional.

Premiärflygningen genomfördes med en SAAB 2000 som hade 48 procent förnybart bränsle till en av flygplanets motorer. Femtio procents inblandning är idag max vad reglerna tillåter men specifikationerna för biobränsle är detsamma som för Jet-A så det krävs inga modifieringar av flygmotorerna.

– Problemet är priset. Idag är det fyra gånger så dyrt att flyga med förnybart bränsle och det höga priset beror på att det inte produceras tillräckligt mycket. Bristen trissar alltså upp priset, säger Anders Ehrling.

Braathens Regional har som ambition att om tio år ha 25 procents inblandning av fossilfritt bränsle i flygplansflottan. Först ut är bolagets SAAB 2000, följt av ATR-maskinerna och, när de väl levereras, de nya Bombardier Cseries.

När sommarens testperiod är avslutad räknar Braathens Regional med att ha en kontinuerlig försäljning av ”Biobiljetter” på flygningarna i det nu gemensamma linjenätet med Sverigeflyg. Prismässigt betyder det cirka 200 kronor mer för en enkelresa.

- Vi ser definitivt en kundgrupp som är beredda att betala för biobränsle. De som är måna om att minska sitt klimatavtryck men som också ser flygets betydelse för Sveriges tillgänglighet. Det här bidrar mycket mer än vad en flygskatt kan göra.



Kommentera artikeln
Det finns 4 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Re: Dr.Watson
Skrivet av Calle, 2015-05-27 11:38:23
Har du någon källa/länk till det du skriver om "grön diesel" osv? Intressant.
Anmäl inlägget
Varumärkeskaos
Skrivet av Braathens Malmö Aviation......, 2015-05-27 10:55:06
Skynda på med namnbytet nu så att bli bra, det råder ett visst kaos med alla varumärken!
Anmäl inlägget
Malmö Aviation?
Skrivet av Pi, 2015-05-27 10:47:58
Det var en Saab 2000 som flög i regi av Braathens regional o inget annat....
Anmäl inlägget
rapsolja
Skrivet av Dr.Watson, 2015-05-27 09:59:59
Möjligen en smart PR-stunt. Tyvärr är plånbokens makt större än miljötänket. För övrigt så kallas JetA-1 för Grön diesel/City diesel när kommunala bussbolag använder det till sina bussar. Behöver flygbolagen vara renare än dessa kommunala bussbolag?
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev